Verlichting op een Duwboot,

  • Topicstarter Topicstarter Maartje_karsten
  • Startdatum Startdatum
Ach ja , we zijn nog niet op uw leeftijd Frederik .
Ze zeggen toch , verstand komt met het ouder worden .

Met vriendelijke groet , Hans .
 
even een verwijzing naar een van mijn vorige postings:
bij een gesleept duwstel mogen/moeten de witte heklichten vervangen worden door gele.

Binnenman heeft dus wel gelijk, maar is alleen bij een gesleept of geassisteerd duwstel.
zo hebben ze het mij geleerd in ieder geval.
 
bij een gesleept duwstel mogen/moeten de witte heklichten vervangen worden door gele.
Moet dit niet zijn: bij een slepend duwstel moeten de witte heklichten vervangen worden door gele.

en wel om het volgende:

Sleepverlichting: Een motorschip (sleper als er gesleept wordt) moet voeren 2 toplichten boven elkaar met een onderlinge afstand van 1 meter, beide boordlichten en een GEEL (geel) licht op het achterschip dat over dezelfde boog schijnt als het heklicht, als een sleep meerdere slepers bevat moet elk van deze slepers nog een derde toplicht voeren, weer loodrecht onder de 2 eerdergenoemde toplichten.
Een gesleept schip moet voeren een wit rondom (360 graden) schijnend licht op een hoogte van tenminste 6 meter, is het schip langer dan 110 meter dan moet dit schip 2 van deze lichten voeren, waarvan een voorop en een achterop.
Het laatste gesleepte ship moet tevens een heklicht voeren.


Is het dan niet zo dat als een duwstel sleept de heklichten geel moeten zijn?
Een duwstel met voorspan is dan toch zeker een gesleept schip en heeft zelf geen gele heklichten?
 
haha ken je die conference met die bom-opruiming?

Je mag de draden niet verwisselen; de ene is bruinachtig grijs en de andere is grijsachtig bruin.
 
@ binneman, de 3 gele waar hij het over heeft zitten voor op de bakken in de triangel (driehoek op elke hoek een geel/wit licht).
letterlijk geciteerd! en ja die ken ik ;)
 
ff opgezocht.

Afdeling II. Tekens tijdens het varen

Artikel 3.10. Tekens van duwstellen


1.

Een duwstel moet des nachts voeren:
a.
1e. drie toplichten op het voorschip van het voorste schip of van het meest aan bakboord geplaatste der voorste schepen, in de vorm van een gelijkzijdige driehoek met een horizontale basis in een vlak loodrecht op de lengte-as van het duwstel, het bovenste licht op een hoogte van ten minste 5 m en de beide onderste lichten, ongeveer 1,25 m uit elkaar, ongeveer 1,10 m onder het bovenste licht;
2e. een toplicht op het voorschip van elk ander schip dat van voren over de volle breedte zichtbaar is, voorzover mogelijk 3 m lager dan het bovenste licht, bedoeld onder 1e.
De masten waaraan deze lichten worden gevoerd moeten zijn geplaatst in de lengte-as van het schip waarop zij zich bevinden;
b. boordlichten die moeten zijn geplaatst
1°. op gelijke hoogte in een lijn loodrecht op de lengte-as,
2°. op het breedste gedeelte van het duwstel op of zo dicht mogelijk bij de duwboot,
3°. ten hoogste 1 m binnen de zijkanten van het duwstel, en
4°. op een hoogte van tenminste 2 m;
c. Deze lichten moeten voldoen aan artikel 3.08, eerste lid, onder c.
1°. drie heklichten op de duwboot in een horizontale lijn loodrecht op de lengte-as, telkens ongeveer 1,25 m uit elkaar, op een zodanige hoogte dat zij niet door een van de andere schepen van het duwstel aan het zicht kunnen worden onttrokken;
2°. een heklicht op elk ander schip dat van achteren over de volle breedte zichtbaar is. Indien, behalve de duwboot, meer dan twee schepen van achteren zichtbaar zijn, moet dit licht alleen door de schepen aan de buitenzijden worden gevoerd. Dit licht moet worden gevoerd op het achterschip, zoveel als mogelijk in de lengte-as van het schip op een zodanige hoogte, dat het goed zichtbaar is voor een ander schip dat het schip oploopt.
2.

Een duwstel dat wordt geassisteerd moet voeren:
- des nachts:
de lichten voorgeschreven bij het eerste lid. De lichten bedoeld in het eerste lid, onder c , 1e, dienen echter gele lichten te zijn;
- des daags:
een gele bol op de duwboot op een hoogte van tenminste 5 m.
3.

Een duwstel dat door twee duwboten naast elkaar wordt voortbewogen moet de heklichten bedoeld in het eerste lid, onder c , 1e, voeren op de duwboot aan stuurboord; de andere duwboot moet het heklicht bedoeld in het eerste lid, onder c , 2e, voeren.
4.

Een duwstel, waarvan de grootste lengte niet meer dan 110 m en de grootste breedte niet meer dan 12 m bedraagt, wordt voor de toepassing van dit hoofdstuk beschouwd als één motorschip van dezelfde afmetingen.

hoop dat dit alles duidelijk maakt?
 
kort gezegt korter als 110 mtr en niet breder als 12 mtr voert een gewoon toplicht voor op de bak. langer als 110 en breder dan 12 mtr worden de triangels verplicht en de 3 heklichten op de duwboot/schip en voor de rest zoals beschreven hierboven:)
 
juist dit zijn volgens mij alle voorschriften voor verlichting op een duwstel.
Ik wou echter de nadruk leggen op de drie gele heklichten die de duwboot moet voeren als deze geassisteerd wordt, om dat Baggeraar dacht dat het dan om een slepend duwstel ging.
 
is het misschien geen optie om 1 topic over Navigatie verlichting te maken?!
Dan staan gewoon alle voorbeelden erin en je maakt er een sticky van?!

Is maar een ideetje :P
 
Back
Top