Verlichting voor de Calypso

Discussie in 'Werkschepen' gestart door RC Brugge Tom, 27 feb 2023.

  1. RC Brugge Tom

    RC Brugge Tom

    Lid geworden:
    13 nov 2022
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Brugge Sint Kruis Belgie
    Hoi , is er iemand soms bekend waar er allemaal verlichting is voorzien zoals de echte Calypso ?

    Heb al uren het internet afgeschuimd , maar nergens duidelijke foto's tegengekomen .

    zou vooral 3mm led's gebruiken en waar nodig de kleine smd leds.
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.136
    Locatie:
    Oostvoorne
    Tom kijk eens bij onderstaande draadjes. Bij beperkt manoeuvreerbare schepen zie je een hele "kerstboom" in de mast. Daarnaast heb je ook nog de normale navigatieverlichting voor een varend schip, ankerlicht, dekverlichting en zoeklicht(en). Als die niet op foto's zijn te herkennen zul je ze zo goed mogelijk een plekje moeten geven. Kijk ook eens in de bouwbeschrijving van Billing Boats. Verdeel de verlichting in groepen om ze te schakelen. Succes ermee! Gr. Klaas.
    https://gratisvaarbewijs.nl/index.php?option=com_k2&view=item&id=35:aanmeren
    https://www.billingboats.com/index....ls-suitable-for-radio-control/P-bb560-calypso
     
  3. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Ik ben even aan het zoeken gegaan Calypso van Cousteau
    Het is zeevarend vaartuig deze vaart als verlichting 1 toplicht in de voorste mast 1 toplicht in de hoge mast zijn boordlichten groen rood en een heklicht en die zit op het achterschip dat is als deze vaart
    Als hij voor anker ligt of aan de kade dan heeft hij zijn ankerlichten aan dat is wit rond meestal 1 op het voorschip in de voorste mast en 1 rond in de hoge mast daar bij heeft hij zijn dek verlichting aan
    Als hij moeilijk manoeuvreerbaar is Rood Wit Rood in de mast rond
    Ik heb er een PDF bestand bij gedaan en deze heel duidelijk ik weet niet de afmeting van dit vaartuig ik weet het niet meer zeker beneden de 50 m mag je varen met 1 toplicht
    Verder kan je alles goed en duidelijk zien wat de dag en nacht seinen zijn
    Veel plezier als je meer vragen heb dan hoor ik het wel

    gr Tom
     

    Bijgevoegde bestanden:

  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.136
    Locatie:
    Oostvoorne
    De lengte van de Calypso is 42 meter en kan dus toe met één toplicht. Met een nautische achtergrond is het niet zo moeilijk om de lichten een plekje te geven, maar zonder die kennis wordt het een zoekplaatje. In de Billing Boats link kun je een PDF bestand Instructions aanklikken. Op de tekeningen daarin zijn de navigatielampen aangegeven met F 100. Succes ermee! Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina