Verlichting's draadje

Bart83

verslagschrijvers
Hallo ,

Ik ben van plan om op de door mij bestelde widgeon verlichting te gaan bouwen,
Ik heb veel gesurft op het web en veel gezien in diverse prijsklasse , ik heb filpjes gezien van modellen met heel mooi realistisch blinkende lampen , maar ook met heel flauw aan en uit gaande ledjes wat er dus uit zag als goedkoop speelgoed.
Mischien is het een idee om voor diegene die een model met verlichting hebben er
hier een filmpje van te plaatsen en er bij te vermelden om welke set het gaat en
waat deze te koop is ( liefst met een link ).
Hierdoor kunnen mede forummers mischien makkelijker een keuze maken.

Graag hierover jullie mening.

Met vriendelijke groet ,

Bart

Uploaded with ImageShack.us

Laatst bewerkt door een moderator:
Zoiets bijvoorbeeld, echt prachtig!

uit dit draadje
[77182] top-flite-t-34-mentor-schaal-1-5-eerste-vlucht-fotos-9

Bedankt voor alle reacties. Nu een paar vluchten gedaan en het toestel vliegt heerlijk. Erg rustig en sierlijk, maar ook best snel en veel power. Ik zal me nu een beetje gaan focussen op de figuren...

Nog wat late-avond foto's:

web.jpg

web.jpg

web.jpg

web.jpg

Mannen alvast bedankt voor jullie reacties .

@ marcelair : het draadje is inderdaad bedoeld voor schaal verlichting ( niet dat nightfly niet mooi is maar dat hoort niet bij " vliegende schaalmodellen "" )

@ Femmo : dit is inderdaad de bedoeling. Alleen zou er dan nog bij moeten staan welk
merk verlichtingset het is en waat te koop ( evt met link )

moet je even zoeken in dat draadje, daar heb ik het ergens gezien

AHA
Toen alle bekabeling... Doordat de vleugel vol zit met; gear met deuren, ailerons, flaps en volledige verlichting, was dit nog een aardige klus.
web.jpg

web.jpg

Voor de verlichting eerst gekozen voor een kante en klaar led-setje, maar tijdens het inbouwen werd al snel duidelijk dat dit goedkope Chinese kwaliteit was. Toen alles er eindelijk in zat deed de helft het al niet meer en fel was het al helemaal niet. Uiteindelijk maar voor Duitse kwaliteit gekozen van optotronix. Landings- en taxi-lampen, beacon boven en onder, positielampen rondom en strobes op de wingtips. Kost wat, maar dat is ook bij daglicht goed zichtbaar.
web.jpg

Het verlichtingssysteem heeft zijn eigen schakelaar en stroomvoorziening en staat geheel los van de ontvanger en servo's. De landingslampen in de vleugel kunnen met de zender, via een relais, aan en uit worden gezet. De taxilamp in de neus heeft een eigen microswitch op het gear zitten waardoor die automatisch aan gaat als de gear down is.
web.jpg

Laatst bewerkt:
Ik snap het , maar het juist de bedoeling dat dit een soort van overzicht draadje word zodat je dus niet meer diverse draadjes hoeft te doorzoeken maar alle info hier hebt.

Wel mooie verlichting dit

Ik heb zelf geen ervaring met schaal vliegen, alleen met schaal rupsen (tanks). Ik denk dat je echter makkelijk een led kit van bijv. Turnigy kopen en dan de led's veranderen. Je kunt overal op het internet webshops vinden waar men losse led's in alle kleure e mate verkoopt.
Als je de bestaande leds echter vervangt en je wilt het goed doen, dan zul je moeten kijken naar de drempelspanning en de maximale stroom die je er doorheen kunt jagen. Als je dan een vergelijk maat tussen de standaard 5mm topleds die in een turnigy kit zitten (die draaien meestal op 20-30 mA), en de specificaties van je nieuwe led, dan kan het zijn dat je er een extra weerstand tussen moet zetten of een weerstand vervangen, hier zijn eenvoudige berekeningen voor te vinden en zlef gratis iPhone apps voor te krijgen.
Een hele mooie kleur is sunny white, een warmeled kleur met veel licht maar niet te warm. Peefect voor schaal schijnwerpers.
Een ander truukje is met fibers werken als je kleinere lichtpunten op redelijk omtoegankelijke plekken wilt maken. Met krimpkousjes, een paar fibers en een led kom je dan een heeel eind.
Dit zijn allemaal goedkope mods met grote impact, ik doe het regelmatig...

zie die dan ook goed van ver bij zonnig weer?
Lijkt mij een verschil tussen tanks en vliegtuigen. Ver en buiten.

Dat hangt van de grootte en stuurstroom van de led af.
Voor grotere modellen kun je ook power leds gebruiken. Het nadeel hiervan is dat deze een speciale driver voor 350-700 mA en soms hoger nodig hebben. Deze leds moet je koelen dmv. Alu of een heatsink. Op veel sites kan je gewoon losse modules kopen. Je moet er dan wel op letten da je een driver vind die werkt op de beschikbare spanning van je model.
Ook bij conrad kun je hier eea. Voor krijgen. De lichtopbrengs van powerleds is veel hoger, maar omdat ze groter zijn, heet worden en een driver nodig hebben, zijn ze vaak niet zo handi in de modelbouw.
Maar je kunt bij 5 mm al zeer felle leds krijgen. Je moet dan letten op de mcd waarde (mili candela), hieraan zie je hoeveel licht eruit komt. Ook de openingshoek speelt daarbij een rol, hoe breder de bundel deste minder licht omdat je het verdeeld ove een grotere bundel.

Als je van die transparante led's hebt met een kleine hoek kan je de zichtbaarheid vergroten door ze mat te schuren. Daardoor stralen ze een stuk meer naar de zijkanten uit. Geeft veel meer een lamp effect ipv een led.

Driver voor 1w powerleds op laagspanning voor in je model:

http://www.led-shop24.de/luxeon-led...stromversorgung-fuer-1w-luxeon-leds-350ma.htm

Voorbeeld van 1w powerleds:
http://www.led-shop24.de/luxeon-leds/1-watt-luxeon-leds/luxeon-star/index.htm

dit is een mooie en felle 5mm led:
http://www.led-shop24.de/leds-5mm/weisse-leds/nichia-nspl500ds-v.htm

Voorschakelprint voor 5mm 20mA leds:
http://www.led-shop24.de/leds-3mm/micro-konstantstromquelle-20ma.htm

Op deze site zetten ze er ook vaak bij wat voor weerstand je kunt gebruiken bij een bepaalde spanning, dat is wel handig. Je heb voor een led dus altijd een werstand nodig, want een led zelf verbruikt eigenlijk niets en sluit je dus de boel in weze kort.
http://www.led-shop24.de/leds-5mm/weisse-leds/weisse-led-5mm-44000mcd-15-nichia-nspw500gs-b2w.htm

Elke kleur heeft een andere drempelspanning en dus ook een andere weerstand nodig.

Als je wil weten wat de kleur is van een witte led (warm of koud) moet je naar de kleurtemperatuur in Kelvin (K) kijken, hoe hoger die waarde deste kouder is de led. 6000k is dus koud (een beetje blauw) en 3000K is warm en 2700K extra warm zoals een gloeilamp en rond de 4-5000K is neutraal wit.

Dit waren slechts een paar voorbeelden, maar het internet staat vol met dit soort shops.

Als je van die transparante led's hebt met een kleine hoek kan je de zichtbaarheid vergroten door ze mat te schuren. Daardoor stralen ze een stuk meer naar de zijkanten uit. Geeft veel meer een lamp effect ipv een led.

Je kunt er ook vaak een diffusor op zetten, een lens of gewoon een matte led kopen, maar je hebt dan altijd veel licht verlies. Je zal de led idd wel goed kunnen zien maa er straalt dan weinig licht uit.

Bij Conrad kan je hier ook veel voor krijgen. Je kunt zelfs leds met regenboog effect, standaard knipperende leds etc. Krijgen zonder ingewikkelde elektronica...

Back