Verlichting's draadje

Als je een beetje technisch en creatief bent is the sky the limmit! Uiteraard niet voor je vliegtuig, want dat is de grond... 

Laatst bewerkt door een moderator:
Je kunt er ook vaak een diffusor op zetten, een lens of gewoon een matte led kopen, maar je hebt dan altijd veel licht verlies. Je zal de led idd wel goed kunnen zien maa er straalt dan weinig licht uit.

Dat verlies is heel erg klein, aangezien het diffuus wordt verspreid. Het lijkt alleen minder op het brandpunt, en dat klopt want het brandpunt vergroot je enorm. Het werkt prima op mijn heli's. Daar heb ik 0.35W 5mm led's en die zie je overdag nog.

@Tadango ik gelooof zeker dat je he ziet, ik bedoel alleen dat je dus verlied hebt in de bundel die je projecteerd, bijv op een landingsbaan. Met een led met 15 graden spot lens heb je echt een bundel recht vooruit, met nacht vliegen zie je da echt de lichtbundel. Maak je heb diffuus door te schuren valt je led nog steeds op en er komt ook nog steeds licht uit maar wel op een hele andere manier, het is maar net wat voor effect je wilt hebben.
Kleine optieken die je erop kunt zetten werken oom erg goed, dat zijn vaak fresnel achtige lenzen en zie je ook van de zijkant goed.
Wel leuk om hiermee te experimenteren!

Het gaat mij er dus juist om het bundel effect te doen verdwijnen. 99% van de verlichting is bedoel om te zien vanuit te lucht, navigatie en positie verlichting. Dan wil je juist geen 15 graden hoek. 90graden is al erg klein. 120 komt aardig in de buurt van wat bruikbaar is. Landingslichten zijn heel anders. Die richt je juist met een lens tot een bundel. Die zijn dus ook niet zo'n probleem :)

Voor navigatie en positie ben ik het helemaal met je eens! Hiervoor zou ik gewoon een matte led pakken, dan ben je er ook en is het altijd mooi egaal.

Daar heb je een punt! Hangt idd van het benodigde vermogen af. Ik heb ook wel eens een laagje Revel color stop over een led heen gebruikt en dat werkte ook wel mooi ( wel goed laten drogen voor het resultaat) Micro kristal klear van microscale moet volgens mij ook wel te doen zijn, vooral bij een powerled is dat handig want die hebben over het algemeen een zachte lens dus kan je niet schuren...

Hoi, voor mijn T-34 heb ik dus leds van Optotronix gebruikt en ik ben er erg tevreden over.

Ik ben begonnen met een kant en klare set van de Hobbyking van een paar tientjes; Troep! Binnen no-time waren de eerste lampjes al doorgebrand en overdag niet te zien.

Daarna zelf naar de elektronica winkel gegaan voor leds met bijbehorende weerstandjes, een hoop gepuzzel, en die daarna in de reflectors gelijmd, was niet netjes.

Toen uiteindelijk een set gekocht van Optotronix en die doen het al uren, zien er strak uit en zijn goed te zien overdag.

Tips:
- Als je het kwijt kunt in je model; neem de aller felste Leds, die hebben dan wel een koelingselement nodig aan de achterkant.
- Voor alle landings / taxi lampen, gebruik warm-wit, ziet er natuurlijker uit
- Voor de strobes gebruik je dan gewoon wit, waardoor die er echt uit springen.
- Neem alle leds (behalve de taxi/landing lampen) met 140 graden inkijkhoek.
- Geef aan wat voor voeding je gaat gebruiken (eg 2 cell Lipo) en laat hun de weerstandjes er bij leveren. Kost 5 euro, hoef je zelf niet te rekenen, zit er in ieder zakje bij het lampje een goede weerstand.
- Neem de goedkoopste controller en gebruik goedkope relais om de verlichting te schakelen. In de lucht doe je toch niet het hele systeem aan en uit en met een relais kun je dan de landingslichten schakelen

Kost al met al iets van 150 euro, maar dan heb je Duitse degelijkheid en hoef je niet zelf het wiel uit te vinden. Succes.

web.jpg

web.jpg

Back