Verlijmen van pet-flessen

Voor het aan elkaar maken van twee 1.5 liter flessen voor mijn waterraket projectje had ik eerst bisonkit gebruikt. Denkende dat dat wel zou houden, nou dit bovenkant die vloog met toch een partij hoor terwijl de onderkant bleef staan :D. En daar stond ik dan één meter vandaan, niet echt veilig dus.
Maar die twee petflessen heb ik later opgeschuurt en met epoxy en een koolstof matje aan elkaar gelijmt en dan houd toch gewoon goed hoor.
Epoxy met een koolstof of glasvezel matje is dus wel een goede optie.

Groeten Maarten.

Lex Verkuijl zei:
PVC pijp is zeker iets, alleen dat is niet in 90mm diameter te krijgen.

90mm is wel te krijgen/kopen, vraag maar naar hogedruk PVC-pijp.
Je zal het echter niet bij de GAMMA ed kunnen kopen.

Er is slechts één manier om het goed aan elkaar te bevestigen. Hiervoor gebruikt men een 'las spiegel' dus geen lachspiegel, dit is een vlakke gepolijste plaat welke electrisch wordt verwarmd. Beide halve flessen worden dan er tegenaan gehouden aan weerszijden en vervolgens tegen elkaar gedrukt. Zo ontstaat er een perfecte las met 95% van de oorspronkelijke sterkte. Nu heeft niet iedereen de beschikking over een dergelijk apparaat, maar met een beetje fantasie zal het ook gaan met een stuk plaat dat met een soldeerbrander in de bankschroef heet gemaakt is. De temperatuur is vrij kritisch dus even uitproberen.

Groetjes Hans.

Het lijmen lukt ook wel met epoxy als je maar genoeg lijm gebruikt en je moet de vlakken die je aan elkaar wilt lijmen heel erg goed schuren zodat de lijm beter blijft hechten.

Luuk

Nee Luuk dat werkt helaas niet. Wanneer er maar iets druk op komt scheurt de epoxy onherroepelijk van het plastic af en heb je lekkage, niet fijn in een duikboot! Het probleem is de moleculaire structuur van het PolyEthyleen Tereftalaat (PET). De moleculen zijn te "glad" en hebben geen "vrije zijarmpjes" waar andere stoffen zich aan kunnen hechten. Dit is niet de juiste uitleg maar ik weet ook niet hoe ik het anders uit moet leggen.
Het is net zo iets als met siliconenkit. In de zuivere vorm hecht daar ook niets anders meer aan als het eenmaal uitgehard is. Zelfs een nieuwe laag siliconenkit zal slecht of heel niet hechten op een oude laag.

Wanneer er maar iets druk op komt scheurt de epoxy onherroepelijk van het plastic af en heb je lekkage

Gebeurt dat ook als je er een paar glasmatjes in verwerkt?
Glas blijft volgens mij nog erg flexibel met epoxy.

Zoef de Haas. zei:
Er is slechts één manier om het goed aan elkaar te bevestigen. Hiervoor gebruikt men een 'las spiegel'

Kan leuk worden, PET *smelt* bij verwarmen terug in de orspronkelijke staat........en dat is een heeeeeel klein flesje.
Wil je proberen, neem een fohn en houd deze eens richting PET-fles.
Je kan zo trouwens wel leuke vormen maken.
Maak in de dop van de fles een ventiel en blaas heel rustig de fles op....niet teveel lucht.
Verwarm nu met de fonh langzaam daar de fles waar je hem wilt vervormen.....hij zal naar buiten *uitbuiken*.
Laat je de lucht ontsnappen, zal de fles krimpen waar je hem verwarmd.

Luuk,
Glasmat doet niets aan het verbeteren van de hechting. De glasmat zorgt er alleen maar voor dat de lijm niet gaat scheuren of kraken. Het grootste probleem is het feit dat vrijwel geen enkele lijm echt goed vast gaat zitten aan de PET.

Big Boat kent waarschijnlijk het pricipe van de lasspiegel niet. Dit is een plaat welke verticaal staat en electrisch wordt verwarmt. Als ik het goed heb onthouden is de ideale temperatuur 154 graden celcius. Een fles ontstaat uit een plastic buisje wat zacht uit de extruder komt en wordt met een mal omklemt en daarna opgepompt. Klopt helemaal dat bij verwarming de oorspronkelijke vorm weer terug komt, maar een lasspiegel verwarmt alleen de rand, deze zal wat inkrimpen, zodat een omgevouwen randje ontstaat, en dan moeten de beide verwarmde delen gelijk tegen elkaar worden gedrukt. Ik heb dit zelf gedaan, dus weet ik waar ik het over heb.

Groetjes Hans.

Een lasspiegel ken ik maar al te goed, niet dageleijks maar zeker 1x per week heb ik er mee te maken.
PVC's kan je hiermee uitstekend verwerken, maar PET niet.....uit ervaring wijs geworden, ik heb het allang geprobeerd.http://www.marantkunststoffen.nl/
PVC's worden in de oorspronkelijke vorm gegoten/getrokken, PET wordt uit een veel kleiner materiaal naar de uiteindelijk vorm geblazen.
PET smelt ook niet en is niet aan elkaar te lassen/smelten, wat PVC's wel doen.
De ideale themperatuur geldt voor PVC's en niet voor PET, dit is echt een heel ander product en niet met PVC te vergelijken.

Ik wil hier niet eigenwijs doen, maar met de laatste reactie ben ik het niet eens. Poly ethyleen kan wel degelijk gelast worden. Gasleidingen die ondergronds zitten, en waterleidingen worden tegenwoordig van poly ethyleen of poly propyleen gemaakt en op deze manier aan elkaar gezet. De temperatuur is daarbij zeer kritisch, te laag zal het niet hechten, te hoog zal het materiaal ontbinden en komt er een soort van kaarsvet achtige stof vrij welke ook niet zal hechten. Ethyleen folie is hetzelfde materiaal en dit wordt ook voor verpakkingen "gesealt" en dat is zeer sterk. Probeer het maar eens los te trekken.

Groetjes Hans.

Ik heb een paar fabrikanten een berichtje gestuurd met de vraag welke lijm voor PET gebruikt kan worden. Nu even afwachten of en wanneer ze antwoorden.

Zijn er geen kleine PET-flesjes die kunt verwarmen en verder kunt opblazen in een mal?

ik bouw waterraketten uit pet flessen. Enige lijm met goede resultaten is de Bison konstrukt 2 componenten P.U lijm.

zie:
http://www.bison.nl/NL/nl/view.do?UID=af993e0fc2c7dd2dc07c08

ik lijm vnml spa flessen, dezae hebben een mooie flens, m.a.w woorden de onderjkant van een fles past in de diameter op het rechte stuk van de andere. Goed schuren is belangrijk. Daarna maak ik een flens uit een sisi fles, schuif die over de ljmnaad heen en lijm ook deze, ebn verwarm deze ring zodat ie strak rond de spaflessen krimpt.

mijn raketten hebben al vele malen de lanceerdruk van 8 a 10 bar doorstaan

www.bertsimons.tomaatnet.nl

PET-Fles verlijmen kan WEL:
Het is volgens geen een lijmwijzer mogelijk om PET te verlijmen, maar het is zeker wel mogelijk.

Ik gebruik "Bison Vloeibare Zool" (voorheen Bison Marathon), om PET flessen te lijmen voor het maken van Waterraketten.
Deze raketten worden onder een druk gezet van >10Bar en dan blijft de hechting bestaan.

Groet,
Bas

Sea Bottom Rockets
Member of: http://www.drra.nl The Dutch Modelrocket Club

Da's gek BasK. Ik heb Bison een e-mailtje gestuurd met de vraag welke lijm je moet gebruiken om PET te lijmen. Vanmiddag kreeg ik het onderstaande antwoord terug.
Geachte Ernst Grundmann,

Naar aanleiding van uw email kunnen wij u als volgt informeren,

Voor de verlijming van PET flessen hebben wij geen geschikt product in het assortiment omdat PET een kunststof is dat niet te verlijmen is. Een oplossing kunnen wij u helaas hier niet bieden.

Wij blijven u echter in de toekomst graag van dienst,

Met vriendelijke groet,

Bison International

Shirley Cornu
Bison Informatie Centrum
Een andere firma kon mij ook geen antwoord. Dit was hun antwoord:
Geachte heer Grundmann,

Wij hebben geen ervaring met het lijmen van PET. Wellicht dat de
federatie voor kunststoffen u meer op weg kan helpen. De website
heeft de volgende URL: http://www.nrk.nl.

Veel succes toegewenst met het vinden van een goede oplossing.

Met vriendelijke groet,

VOGES PACKAGING
Ik heb nog een firma gevraagd maar daar heb ik nog geen antwoord van binnen.

Beste Ernst,
Het klopt wat je zegt, ik schreef ook dat er volgens geen een lijmwijzer (Bison en Pattex) PET verlijmd kan worden.

Maar het gebruik van Bison (Vloeibare Zool) Marathon is getest (door mij en anderen binnen onze modelraketten vereniging DRRA). Daarbij zijn druktesten uitgevoerd tot 19 Bar (NEGENTIEN), waarna de fles barste, maar de lijmverbinding nog steeds goed was.

Daarnaast blijkt de lijm in staat om siliconen zuignapjes op plexiglas te verlijmen.

Ik zou zeggen, koop een tube voor ongeveer 7 Euro en laat je verassen.

Voor meer informatie kun je ook kijken op de homepage van de DRRA (zie http://www.drra.nl ). Kijk bij Forum voor onderwerpen over waterraketten en in het Archief (foto Archief 4) voor foto's van een Waterraket opgebouwd uit 5 flessen met een lanceerfoto van de fles op 14Bar druk.

Succes,

BasK

Bert Simons zei:
ik bouw waterraketten uit pet flessen. Enige lijm met goede resultaten is de Bison konstrukt 2 componenten P.U lijm.

zie:
http://www.bison.nl/NL/nl/view.do?UID=af993e0fc2c7dd2dc07c08
Kombi Power
Universele 2-componenten polyurethaanlijm, voor de moeilijkste verbindingen.

Toepassingsgebied
Lijmt vele materialen, waar andere lijmen het laten afweten, zoals metaal, ijzer, roestvrij staal, aluminium, zink, beton, steen, marmer, keramische wand- en vloertegels, hout, glas, rubber en vele kunststoffen. Niet geschikt voor polyethyleen, polypropyleen, P.T.F.E. en siliconen. Vooral geschikt voor verlijming van kunststof met andere materialen

Back