Verlijming Kunststof en hout

brutus

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
PH-SAM
Hallo allemaal.

Ik heb hier een oude Airboat liggen (ben het merk kwijt. Engels Fabrikaat, aantal jaar geleden via Conrad gekocht. Model is al zeker 40 jaar op de markt).

De boot is voor zover ik kan zien uit PolyStyreen of zo gemaakt. UHU plus hecht er niet op, en de romp moest met gewone "plastic modelbouw lijm" in elkaar gezet worden. Ben er vrij zeker van dat het geen ABS is.
Stabilit express hecht wel overigens.... maar dat is erg hard en breekt snel....

Nu moet ik in deze boot een nieuwe Spiegel (achterkant) zetten in verband met dat de luchtschroef eraf gaat en er een outboard aan komt te hangen.

Met welke verlijming zet ik dit het beste vast? Epoxy hecht niet, en ik zat te denken aan Polyester en glasmat.
Weet alleen niet of polyester styreen opvreet, vandaar de vraag.

Groet, Bert

Dat vreet Styreen niet op?

OK....

Hoe sterk is dat spul? (Ik heb er geen ervaring mee) want de spiegel moet behoorlijk stevig achterin die boot vast komen.

Groet, Bert

Die PU constructielijm is waarschijnlijk je beste optie.
Spul hecht enorm goed op vrijwel alle oppervlakken en is zeer sterk (meer dan sterk genoeg voor je toepassing) en ook nog eens watervast.
Dit is ook een niet-agressieve lijm en tast dus niets aan.
Als UHU Plus niet hecht dan is het overigens ook geen polystyreen. Maar maakt verder voor die PU constructie lijm (kleine gele flesjes van Bison of Pattex) niet uit.
Over deze lijm is op dit forum heel wat info te vinden (zoek maar eens op "bruislijm")

OK, bedankt!

Dus met dat spul heb ik verder geen glasmat en hars nodig.... da's mooi! :D

Groet, Bert

Wasdah?

Please explain, want van Tex-7 heb ik nog nooit gehoord....
Wat is dat voor stufje?

Groet, Bert

Tex-7 bestaat volgens mij niet.... wel Tec-7
Die kit (een MS polymeer) gebruikte ik vroeger wel eens bij onderwatertoepassingen bij vijvers. Daarvoor echter een goedkoper alternatief gevonden in de vorm van Bison 1 for All (later omgedoopt in Poly-Max)

Bij gebruik van bruislijm poly max of andere type`s , wel lijmtang en of de `knijpers`gebruiken.

Anders bruist de lijm ze te ver uit elkaar.

Mvg. Richard

Hetelijm pistool....

:) :) :)

Da's niet echt lijmen.... da's plakken....

D'r moet een brandstof-aanhangmotor aan komen te hangen, en het zou fijn zijn als de spiegel het geweld van het starten van de motor kan verdragen....

Ondertussen ben ik met de bruislijm aan de slag. Als dat vast zit, eventuele kieren met die polymax kit afdichten, en daarna de spiegel impregneren met epoxy lamineerhars....

Dan zou er morgen een waterdichte ex-airboat geschikt moeten zijn voor vintage outboard....

Groet, Bert

Hallo,
Ik denk idd dat bruislijm de beste optie voor je is, wel je stukken zoals reeds gezegd goed vastklemmen, de lijm drukt deze door de bruiswerking anders uit elkaar.
Suc6 :)
Ammo

Dat uit-elkaar drukken valt best wel mee hoor!
Daar hoeft beslist niet veel druk op.
Ik gebruik meestal niet meer dan een stukje tape erom heen.
Het is niet vergelijkbaar met de krachten die bij bv PUR isolatie schuim vrijkomen!

Dit is de verlijming waar het om ging (de houten spiegel in de kunststof romp):

full

En dit is wat de verlijming moet kunnen verdragen (en denk dan vooral aan de klappen bij het starten):

full

Uiteraard moet de oude motorsteun er nog af, en er moet nog een mtorkuip gemaakt worden....

Groet, Bert

Laatst bewerkt door een moderator:
Als extra versterking zou ik enkele pennen (houten dubels) aanbrengen. Dus door de spiegel boren en dan een stuk in het foam.
Ik ben er zeker van dat niet de lijmverbinding het zal begeven maar dat het foam eventueel direkt naast de lijmverbinding zou kunnen afbreken. Vandaar een extra versteviging iets dieper tot in het foam.
Grt, Hans

Is geen foam.... is (ben ik vrijwel zeker van) Polystyreenplaat, vacuumgetrokken.... De romp is dus hol....

Deuvels kun je dus alleen door de huid in de kopse kant van de spiegel zetten en dat gaat alleen maar tot uitscheuren van de huid leiden ben ik bang....

Groet, Bert

Dat heb ik dan fout begrepen uit je eerste posting. Dacht dat je bedoelde dat de kern schuim (meest bekende vorm van polystyreen) was en de romp van een hardere kunststof.
Ik ken polystyreenplaat niet in een toepassing voor dieptrekken, maar ik kan me vergissen.
Hoe dik is die wand dan van de romp?
Als ie erg dun is zou je er aan de binnenkant een latje op kunnen lijmen (met die PU constructielijm) zodat je iets meer "vlees" hebt om de spiegel tegen te lijmen.

De oorspronkelijke plaat zal iets van 2.5 mm geweest zijn, de romp is gemiddeld zo'n 2 mm dik.
Zaakje bestaat in hoofdzaak uit twee schalen die rondom op elkaar gelijmd worden met plasticlijm.
UHU hart en ABS lijm hechten geen van beiden op dit spul, stabilit expres wilde er wel op hechten maar is erg bros. Vandaar dat ik er vanuit ging dat het (poly)styreen zou zijn, en vandaar dat ik wilde weten welke lijm het beste geschikt zou zijn....

Het materiaal is namelijk best sterk, maar heeft de vervelende neiging tot scheuren bij een te harde klap, en die scheuren zijn vrij lastig te repareren.

Groet, Bert

het is een airboat van het merk duplex,later ook door yucan op de markt gebracht.
ze zijn van abs gemaakt,diep getrokken.
abs is goed te verlijmen met uhu hart,ook glasvezel en polyester werkt uitstekend.
nadeel is het brosse van de kunststof.

groet,Paul.

Back