Verlijming Kunststof en hout

Ik weet welk model het is, dat het voorheen Duplex was (edit: effe gegoogled en het heet nog steeds Dduplex), en ook dat hij door Yu'Can op de markt gezet is geweest, maar dat was jaren 70 en 80 vorige eeuw.

Dit exemplaar is mischien tien jaar oud (weet niet meer exact wanneer ik hem gekocht heb, maar na 2001 en voor 2005) en nieuw gekocht via Conrad. Ik durf echt niet te zeggen welk merk er op de doos stond, maar volgens mij niet Duplex. (Edit: google liet zien van wel dus....)

De schalen zijn NIET, herhaal NIET, van ABS, want ik vertrouwde de lijm die bij het bouwpakket zat niet, DACHT dat het kunststof ABS was, en heb dus geprobeerd de boel met ABS lijm te lijmen. Werkte niet. Heb UHU plus geprobeerd, werkte ook niet.
Dus dan toch maar de bende schoongekrabd en de lijm bij het pakket gebruikt (een merk wat ik niet ken maar er stond op "modelling glue" en dat laste de twee helften in 10 minuten permanent aan elkaar.

Maar volgens mij heb ik dat allemaal al vermeld....
Het is in elk geval, en daar ben ik redelijk zeker van, géén ABS. De kappen van bijvoorbeeld de Marder zijn van ABS, en dat spul is, ondanks dat het dunner uitgevoerd is, behoorlijk veel taaier.
ABS lijkt ook met de jaren wat te vergelen, maar dit spul is na plm 10 jaar nog spierwit, ondanks de inwerking van brandstofresten etc.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Heb je het nu al gelijmd?
Volgens mij was de conclusie dat PU lijm waarschijnlijk het beste zou moeten werken.

En inderdaad zou de boel wel versterken.
Zelf zou ik een paar driehoeken, net als een plankdrager, aan de spiegel lijmen en deze aan de buitenkant romp lijmen.
Of nog meer werk een extra spant aan de binnenkant maken van hout en daaraan vast met langsversterkingen de spiegel lijmen.
Zou wel heel k... zijn als je spiegel er af valt tijdens starten of varen.

En ik weet dat een buitenboordmotor toch wel redelijk wat krachten op een spiegel van een boot uit oefent. Ooit een zeilboot Schakel ( nr 1356) gehad in een ver verleden en daar ook een 4,5 pk Mercury motor aan gehangen. Daar later ook maar versterkingen in aangebracht want de spiegel begon verdacht veel heen en weet te wiebelen.

Ik heb de spiegel eerst rondom gelijmd met PU lijm, daarna aan de binnenkant nog een forse rups in de hoek gelegd.

Vervolgens een "kuip" aan de spiegel gelijmd, die de spiegel verderop in de bootconstructie verankert.

De hele boel afgeseald met Polymax, en nu zou het toch wel waterdicht en brandstofbestendig moeten zijn....

Ik ga natuurlijk niet tot aan de breuk testen, maar het voeld goed stevig, ik heb er wel voorzichtig vertrouwen in....

Voor de zekerheid gaat er wel een flink pakket piepschuim voorin om de boel onzinkbaar te maken, en komt er een stalen borgdraad van motor naar bootconstructie, voor als de motor om wat voor reden dan ook er van af valt....

Dit is niet iets wat je op de bodem van het meer wilt hebben liggen, daarvoor zijn ze toch ook nét weer even te zeldzaam....

Dit is de stand van zaken momenteel (het is een ouwetje he? en alleen als testplatform bedoeld)

full

full

Groet, Bert

Laatst bewerkt door een moderator:
Grappig Project,

Leuk om te zien dat je elke ruimte in huis als HOBBY ruimte gebruik hahah;)

Jeroen

S6 en een behouden vaart,wanneer word ie gedoopt......

Back