Verminderd het zendbereik bij omlaag gerichte antenne?

Satoer

Forum veteraan
Als ik vlieg heb ik de zender met een keycord om mijn nek en met duim en vinger om de sticks:
afb2964.jpg

Vlieg op deze manier verreweg het lekkerst. Op deze manier is alleen de zender antenne helemaal naar beneden gericht. Is dit erg nadelig voor het bereik van de zender?

De BLC-antennes (Base Loaded Coil) die tegenwoordig op alle zenders zitten hebben een afstralingspatroon, dat er uitziet als een kerstboom: het topje van de antenne straalt vrijwel geen energie af en de basis van de antenne straalt veel energie af.
Een model ontvangt de meeste zender-afstraling als dit zich onder een hoek van zo'n 60 graden ten opzichte van de zenderantenne bevindt.
Op zich is zo'n naar beneden gerichte zenderantenne dus beter, dan een antenne die volledig naar het model is gericht. Uit praktische overwegingen (struikelen doet iedereen wel eens) is het echter beter de antenne schuin naar omhoog te richten, maar daarvoor moet de zender natuurlijk wel een kogelvoet antenne hebben.

Och ik ga toch niet echt aan de wandel als ik aan het vliegen ben.
Dus dit kan geen kwaad. Thanks Jan!

Er moet nog wel het volgende worden toegevoegd aan mijn vorige posting:
vlak over de grond verplaatst het zendersignaal zich erg slecht. Als het model dus ver weg en laag vliegt moet de zenderantenne dus wel degelijk omhoog gericht zijn om nog wat reikwijdte over te houden. Bij een heli komt dit zelden voor, maar bij vleugelvliegen is zo'n omlaag gerichte antenne dus beslist af te raden.

Back