Veron 50" Tiger Moth

bdoets

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
Ik heb van een clubgenoot deze bouwdoos gekregen:

Veronkit.jpg

De romp is grotendeels gebouwd, verder nog niks. Ik wil 'm electrisch maken (sorry hardcore schaalbouwers, ik heb niks met brandstof).
De doos is erg compleet, incl. wielen, spinner (en zelfs een tank die ik dus niet zal gebruiken) maar het blijkt dat de "detail sheet" ontbreekt... daarop moeten een aantal detailtekeningen staan waar in de manual naar verwezen wordt. Bouwtekening en manual heb ik wél.
Heeft iemand toevallig deze zeldzame kit liggen (ik kan er wereldwijd maar enkele localiseren) die voor mij de detail sheet wil scannen?

Ik kan niet precies inschatten hoe erg het zou zijn de detail sheet te missen... op dit ogenblik snap ik de bevestiging van de struts niet goed en daarbij wordt naar de detail sheet verwezen. En er ook zou een truc op staan om de kunststof delen correct uit te snijden. Er zou nog meer kunnen zijn waarvan ik simpelweg niet in de gaten heb hoe erg ik het ga missen...

Laatst bewerkt:
Bart,

Heb je die Ian Easton op RC-Groups al gemaild?

Ik zou iedereen die je kunt localiseren aanschrijven; ze leggen het ding op de multifunctionele printer, scannen, en voila, heb je de .PDF in de mailbox.

Of heb je dat al gedaan?

En/of op alle Engelse forums een oproep plaatsen; daar liggen honderden van die dingen . . .

Succes!

jan.

Op het enige forum waar ik twee man met deze kit vond heb ik eerst een oproep gezet.
En vervolgens toch ook maar hier... je weet nooit.

Ik wilde nog even melden dat ik het ontbrekende "detail sheet" inmiddels heb ontvangen... van een modelbouwer uit Australië. Op een Australisch forum vond ik twee man die de bouwkit hadden, beiden zijn overigens van plan om de kit intact te laten en het ding van de tekening te bouwen... lijkt me nog niet meevallen, er zitten een aantal kunststof delen bij, en andere moeilijk zelf te maken onderdelen.

Ik ben inmiddels bijna met de ruwbouw klaar. Ik heb overwogen een bouwdraadje te maken... maar ik ben zo'n slordige bouwer dat ik blij ben dat ik daar niet aan begonnen ben, veel te gênant... Uiteindelijk zal je niet veel meer zien van mijn gekluns, hooguit zal het toestel ietsje zwaarder worden...

Het toestel wordt niet echt schaal, dwz ik ga bijvoorbeeld de wingstruts en de tuidraden weglaten; de enige manier om een accu te wisselen is nl de ondervleugel demonteren, en daarvoor moeten struts en tuidraden er ook elke keer af. En ik denk dat ze voor het model niet echt nodig zijn (maar ik overweeg wel beide vleugels wat extra glas te geven in het midden). Zonder struts en tuidraden is het demonteren van de ondervleugel simpel (elastiek).
Wel komen er ailerons op, het model is van huis uit driekanaals. Daarom ook heb ik de V-stelling teruggebracht naar die van het origineel. Vleugels zijn bijna af, daarna die ailerons afsnijden en afwerken, en servo's inbouwen en zo. Als ik het geraamte kan monteren zal ik een fotootje plaatsen...

dwz ik ga bijvoorbeeld de wingstruts en de tuidraden weglaten

Met permissie: dat is natuurkijk wel de charme van zo'n model. :mad:

Je kunt ze ook zo maken dat ze met (hele sterke) magneetjes op hun plek gehouden worden (zie ook de site van David Boddington, grote Sopwith Pup).

Trek je zo los, voor het demonteren van de vleugel.

Overigens: je kunt de accu ook laden terwijl die in het model zit.

Zie maar even.

Succes.

jan.

Met permissie: dat is natuurkijk wel de charme van zo'n model. :mad:
Dat ben ik ten dele met je eens. Aan de andere kant vind ik doorslaggevend hoe het vliegbeeld er uit ziet - en de Moth hoeft niet erg ver weg te vliegen om niks meer van struts & tuidraden te zien... (waarbij nog komt dat ze in feite voor een model de vliegkwaliteiten eerder verslechteren dan verbeteren).
Maar ik vond het ook best wel een soort van Lastige Beslissing.

Je kunt ze ook zo maken dat ze met (hele sterke) magneetjes op hun plek gehouden worden. Trek je zo los, voor het demonteren van de vleugel.

Overigens: je kunt de accu ook laden terwijl die in het model zit.
De ontwerper van de kit suggereert om ze van elastiek te maken, en dan komen er een aantal kleine haakjes aan vleugel en struts waar je dat elastiek in haakt.
Ik zit nog te aarzelen in hoeverre het haalbaar is om de struts zonder tuidraden te maken.
Voor de struts moeten in iedere vleugel twee clips ingebouwd worden waar de struts in haken, en die worden dan door dat elastiek in de clips vast getrokken. Als je kans ziet om clips en haakjes mooi heel klein te buigen is dat denk ik onzichtbaarder dan magneetjes. Maar toch... (ik heb niet zo veel talent om dat een beetje knap te maken geloof ik)

Ik heb bij mijn meeste modellen 2 accu's. Van de set up van de Moth (die uit een ander toestel komt) op dit ogenblik maar 1 maar ik wilde daar al een accu bij kopen...

Ik heb van dit project maar geen bouwdraadje gemaakt.
Ik vind mijn persoonlijke bouwkwaliteiten niet van die aard dat ik er heel trots op ben... zeker vergeleken met wat sommigen op dit forum laten zien. Ik kan een heleboel dingen aan deze moth aanwijzen die ik liever anders had gehad. Maar...
Ondanks dat is het nu ontegenzeglijk een Tiger Moth. Ik denk dat-ie af is. Binnenkort zal ik clubgenoot Marcelair vragen hem zijn luchtdoop te geven...
(Ikzelf heb nog nooit iets anders dan zwevers gevlogen, en Marcelair is een van de weinigen op mijn club die met mode 2 overweg kan...)

full

full

full

De reden dat deze moth dus geen tuidraden en vleugelstijlen heeft, is a. dat-ie dan bij mij de zoldertrap niet op kan, en b. dat om de accu te wisselen, de ondervleugel er af moet. Ik vind het eigenlijk geen enkel punt. Zelfde geldt voor de fairings van de hoofdstijlen en het landingsgestel. Dit is zonder meer een Moth, ook zonder al die flimflam...
Over de tank aarzel ik nog een beetje. Hij zit erbij, ik kan 'm zo afmaken, spuiten en monteren. Maar eerlijk gezegd, als ik zo deze foto's zie mis ik 'm helemaal niet, laat staan als het toestel op een paar meter over komt.
Ook heb ik nog geaarzeld om er een registratie op te plakken. Ik heb donkergrijze plakfolie, het zou zo kunnen. Maar ik zie dit niet als een specifieke Moth, meer als DE moth, het zinnebeeld van alle Moths, zó zouden ze eruit zien als ze in al die landen van overheidswege geen registratie hadden hoeven voeren... :cool::cool::cool:

Laatst bewerkt door een moderator:
Hee Jan!
Even geduld. Ik heb inmiddels besloten (na vergelijking met een aantal andere toestellen, vooral op het forum) om de 2 kg. servo's op hoogte en rudder te gaan vervangen door zwaardere. Wat vind jij - ik werd wat onzeker omdat het me opviel dat vergelijkbare toestellen veelal 3 à 4 kg servo's gebruiken.
De aileronservo's laat ik zitten - die zijn ook 2 kg., maar het model is oorpspronkelijk ontworpen zonder ailerons, ik vond het leuker om ze er aan te hebben maar als ze niet genoeg effect zouden hebben moet het toch lukken om 'm netjes aan de grond te krijgen met hoogte & rudder. (Ik heb de dihedral aangehouden van het 1:1 origineel, maar dat was een minimaal verschil met de kit).
Ik heb ook wat software geprobeerd te raadplegen over de gewenste servokracht, maar ik kom er niet echt uit... dus neem ik liever het zekere voor het onzekere denk ik.

Laatst bewerkt:
Zo, de Moth heeft zijn maiden gehad, in de handen van Marcelair. Ik was eigenlijk wel wat zenuwachtig, hij leek me zo zwaar... maar mijn referentiekader bestaat uit uitsluitend zwevers. Hij vloog gewoon goed, ik was ook wat bezorgd hoe lang hij zou kunnen met de 3S 3000 mah accu - ben vergeten te timen maar we hadden uiteindelijk een volt verbruikt ongeveer met twee korte vluchtjes, dus dat kan veel langer. (Ik heb dus 2 accu's voor dit toestel maar het is best een gedoe om die te wisselen, omdat de ondervleugel er af moet. Ik ben blij dat ik van de struts & tuidraden heb afgezien...!)
Wel bleek het landingsgestel niet helemaal bestand tegen de winterhardheid van het veld... daar moet ik even wat herstellen.
Aardig: na de vlucht zaten aan de onderkant van de ondervleugel twee strepen opgespatte druppels van de wielen, maar die druppels waren stevig bevroren tijdens het vliegen...
Maar goed: Het Vliegt Dus.

Gefeliciteerd met de maiden! :thumbsup:
Veel plezier met je mooie Moth!

Grt, Ram6

Voor het geval iemand dit nog volgt... :rolleyes:

Inmiddels al een flink aantal vluchten met de Moth gemaakt (hoewel mooi thermiekweer de laatste tijd maakt dat-ie niet altijd mee naar het veld gaat).
Ik begin er langzamerhand aardig thuis op te raken. 't Is mijn eerste niet-zwever, en de besturing is behoorlijk anders dan ik gewend ben.
Starten gaat altijd met vol getrokken hoogte, anders gaat-ie op z'n neus, ook op kort gras. Bij de landing gaat-ie bijna altijd op z'n neus... ook als ik 'm perfect afvang. De ailerons staan op dual rate, anders zijn ze véél te gevoelig... rudder en elevon hebben flinke uitslagen nodig. Ik ben wel blij dat ik die ailerons er op gemaakt heb, want met alleen hoogte en richting is het een vrij tam toestel...

Een paar aanpassingen gemaakt; de vleugels bleken in de praktijk niet echt parallel te staan, dat viel eigenlijk pas op als-ie vloog... het zadel van de ondervleugel aan één kant iets opgehoogt, nu is dat okee.
Demonteren van de ondervleugel om een accu te wisselen bleek toch wel erg onhandig. Bovendien moest het CG wat naar voren. Aan de onderkant van de romp, tussen de cowling en de ondervleugel, heb ik dus een luikje gemaakt en de 3S 3000 mah lipo past daar rechtop in. CG is nu goed en de accu vlot te wisselen. Het luikje sluit met een magneetje, maar ik heb er wel een koordje aan gemaakt zodat ik het niet verlies mocht het open gaan...
Het landingsgestel vertoont af en toe losse verbindingen na het vliegen. Het bestaat uit 3mm veerstaal dat is samengebonden met dun ijzerdraad; deze verbindingen moesten eigenlijk gesoldeerd worden maar ik kreeg het niet voor mekaar om het veerstaal te solderen. Dus heb ik daar maar epoxy gebruikt. Mogelijk dat dat niet helemaal goed werkt...

Best een leuk model, en mijn eigen aanpassingen van het origineel (electromotor & ailerons) doen het prima.

Als ik het zo lees leer je erg veel! :)

Op naar een volgend motor-model?

Vwb. je landingsgestel: omwikkelen met dun ijzerdraad, en dat in de epoxy oid. zetten (UHU Endfest 300!) 8-)

Gaat nooit meer los . . . :nooo:

jan.

Gisteren heb ik de moth gekraakt...
Ik dacht, ik probeeer eens een barrel roll. Daar ging iets niet helemaal goed en opeens was het toestel in een verticale duik.
Ik gaf vol up, en had het idee dat de hoogte ruim voldoende was om er uit te komen. Niet dus. In een hoek van een graad of 60 boorde het zich in de poldergrond.
Toen realiseerde ik me dat ik niet alleen vol up, maar ook nog vol gas had gegeven. Dat heeft ongetwijfeld het optrekken vertraagd - hoewel ook dan nog het toestel er eigenlijk uit had moeten komen denk ik...

Schade: prop gebroken, hele voorzijde romp in de kreukels, motormount verbogen, kunststof cowling gescheurd. Landingsgestel verbogen, struts bovenvleugel/romp verbogen. Richtingsroer kompleet afgebroken (??) en linker aileron ook (??), vleugel heeft verder geen schade, hoewel op één plek een stuk Oratex los is, ik zal dat nog goed moeten checken. Ik denk dat de motor okee is maar heb het nog niet echt gecheckt.
Is allemaal te repareren, maar zal een tijdje duren. Bovendien (hebben jullie dat ook?) laat ik na een kraak het wrak altijd eerst een tijdje in de hoek staan, er komt vanzelf een ogenblik dat ik voel dat ik "er aan toe" ben... 't Is nu toch meer de tijd van het jaar voor een thermiekzwever...

Laatst bewerkt:
Zonde van het verlies.Helaas ken ik het gevoel ook.Ik heb gisteren mijn Airfish gecrashed.Draai een meter of 5 boven de grond een flauwe bocht om binnen te komen voor de landing waarbij hij ineens haaks wegvalt vol op de vleugel.Tja en als je op 5 meter zit ben je snel beneden.Resultaat:de romp compleet doormidden gebroken achter de vleugelophanging.De linker vleugel in de gehele lengte doormidden gespleten en van de rechtervleugel de ophangpunten afgebroken.Jammer,ik heb met deze kist in 1977 leren vliegen en heb hem weer eens gepakt om weer aan hem te wennen voor een zweefmeeting op 25 juni.Dat wordt deze week weer plakken.Maar net als jouw Moth zal ook deze Airfish deze zomer weer het luchtruim kiezen.Maar op het moment dat het gebeurt baal je wel als de pest.

Zelf ben ik helemaal geen geweldige piloot, dus deze reactie is niet als betweterij bedoeld, maar ik vind beide gevallen heel herkenbaar. "Height and speed are your friends"

Ik dacht, ik probeeer eens een barrel roll. Daar ging iets niet helemaal goed en opeens was het toestel in een verticale duik.

Dat had ik ook toen ik voor het eerst een roll probeerde met m'n Big Lift, op z'n kop en in een duik naar beneden. Ik schrok er aardig van, maar deed mijn poging gelukkig op voldoende hoogte.

Draai een meter of 5 boven de grond een flauwe bocht om binnen te komen voor de landing waarbij hij ineens haaks wegvalt vol op de vleugel.

Dat gebeurt mij ook wel eens, maar is steeds goed afgelopen. De reden is dat je bij het binnenkomen je snelheid te veel laat afnemen en stalled.

Laatst bewerkt:
Back