Veron | Auster A.O.P. 9

Zelf heb ik nog niet met een dergelijk voorlijk zwaartepunt gewerkt. Maar zwaartepunt hangt inderdaad ook af van de instelhoek van de vleugel en de domping van de motor. Zoals ik het begrijp geeft een wat grotere instelhoek (3 graden) in combinatie met een voorlijk zwaartepunt een 'veilige' afstelling. Hierdoor raakt een model minder gemakkelijk verstoord tijdens de vlucht, precies zoals Jan Willem schrijft.. Theoretisch is er dan wel meer motorvermogen nodig want er is meer weerstand. Zou een model dan langzamer vliegen? Ik heb nog niet genoeg ervaring om over een mening te kunnen beschikken. Ik vermoed dat het bij een hoogdekker minder nauw komt, omdat die door hun lage verticale zwaartepunt t.o.v. de vleugel toch al stabieler zijn.

Ik heb laatst een kort gesprek gehad met 1 van de beste Tsjechische vliegers over de Letov die ik aan t bouwen ben. Daar kwam t volgende uit.
De afstand van propas naar rubberophangpunt is 140mm daarbij moet er een 400mm loop rubbermotor in. Deze dan weer bestaand uit meerdere strengen zodat het momentum minder is. En je kan er meer torsie mee maken.
Het CG ligt bij de parasol dekker dan op voorlijst of 10% van de voorlijst met up in t stabilo.
Hierdoor krijg je een heel sloom vliegbeeld.

Bij een instelling van het model met een zo voorlijk zwaartepunt als bij de genoemde indoormodellen ligt de situatie heel anders dan bij vrije vlucht (maar ook RC-) modellen waar een minimale daalsneheid of beste glijhoek moet worden gerealiseerd. Bij deze toestellen kom je vaker, en terecht, redelijk achterlijke zwaartepunten en dragende stabilo's tegen.
Bij indoorschaalmodellen waarbij vaak minimale vliegsnelheid het criterium is zie je dus die erg voorlijke zwaartepunten.
Indien het zwaartepunt vóór het kwart koorde punt ligt en de vleugel geen of positieve welving heeft, heb je per definitie altijd een negatieve lift op je stabilo
Bij deze trimming zou dus eerder een negatieve welving van je stabiloprofiel gunstig kunnen zijn.
Een vlak stabilo met naar boven uitgeslegen roer is een eenvoudige versie daarvan, en daarmee dicht bij optimaal.

Kleine toelichting op de maiden flights van m`n Auster in Velp afgelopen zaterdag.
Bij de andere vier Veron kisten (en de peanut Moth) heb ik het CG op ca. 30% van de koorde liggen.

Door bovenstaande informatie heb ik het bij de Auster eens anders geprobeerd.
Ik heb de Auster trouwens in Velp nog eens gewogen en ze weegt geheel vliegklaar 36 gram.
De Auster is behoorlijk neuslastig en ik denk dat het CG op ca. 20% ligt.
De Auster heeft een instelhoekverschil van maar 1.5 à 2 graden, wat resulteerde in behoorlijk veel up op het hoogteroer:

upload_2024-4-8_11-39-36.jpeg

Ik heb later toch een klein beetje klei onder de staart gemaakt waardoor er minder uitslag op het hoogteroer hoefde.
Daardoor hing de staart ook minder in de vlucht, maar nog steeds het CG een stuk verder naar voren dan 'normaal'.
Ik kan het niet vergelijken want heb met de Auster alleen in deze configuratie gevlogen, maar het resultaat viel niet tegen! :thumbsup:

Groeten, Ramses
.

Laatst bewerkt:
.
Afgelopen vrijdag heeft de VERON Auster een outdoor maiden- en wat trimvluchten gevlogen:

Groeten, Ramses
.

Back