Veron Robot bouwen en vliegen herbeleving

Weer wil maar niet beteren. Maar even een begin gemaakt met het snijden en zagen van de triplex en balsa rompdelen. De romp is een simpele doosvorm met slechts twee hoofdspanten en een paar afstandhouders en moet snel te maken zijn.

20230422_183143.jpg
 
Versterkingen rompzijkanten gelijmd en daarna de twee spanten uitgericht en verlijmd. Weer een stapje verder. Boven en onderkant beplanken nadat de lijm is uitgehard. Er komt schot in.

20230424_141803.jpg


20230425_195429.jpg
 
Nee, dit kistje is bedoeld als trainer en zelfs voor een beginner radiobesturing met alleen richtingsroer. De fabrieksbeschrijving heeft het zelfs over afstellen van het model met de roervlakken vastgezet en zonder radiobesturing. Dus als vrijvliegend sportmodel. Met de 1.5 cc Webra diesel die ik er destijds ophad was het een rustig vliegend model, prima voor iemand zonder radio ervaring in 1968. Met een 2.5 cc waarschijnlijk wat sneller.
Valt me op dat de romp zoveel ruimte biedt voor de inbouw van radioapparatuur. De huidige moderne apparatuur zal daarin verloren lijken.
Ik weet niet of het gaat lukken maar ik wil een poging wagen de originele 27 mc apparatuur (ik heb mijn Futaba 5S éénkanaals set inmiddels kompleet) in te bouwen maar wel met 2,4 ghz achtervang, mocht het nodig zijn. Hoe dat weet ik nog niet, gescheiden roeren, servo's op sledes of iets dergelijks. Ik moet het nog bedenken. Maar wél uit het zicht die moderne zooi.
Bovendien hoop ik dat de Veron Robot dienst kan doen als platform voor het uitproberen van diverse escapements etc. die ik inmiddels heb vergaard. Het klikerdieklak van die apparaatjes vind ik nog steeds uiterst interessant.

Robby plus kit.png
 
Laatst bewerkt:
Nog wat meer onderdelen, die de romp vormen. Kielvlak en rudder klaar. Voorstuk met motordragers van tropisch hardhout. Deze dragers heb ik 3 mm lager ingelijmd omdat ik de motor zelf op een 3 mm beukentriplex plankje schroef en het plankje zelf weer op de motordragers. Dan kan ik de zijtrek makkelijk varieren en ook andere motoren gebruiken met verschillende carter breedtes.
Huidige stand:

20230428_192812.jpg
 
Romp klaar, kielvlak klaar, stabilo op bouwlocatie Zwolle :), tijd om voorbereidingen te treffen voor het maken van de vleugel.
Alle ribben zijn hetzelfde. De diagonalen vanaf de liggers worden er achteraf ingezet. Omdat alle ribben hetzelfde zijn kan er een pakket balsa 1.5 mm tussen twee op maat gemaakte triplex ribben worden geklemd en is het maken van deze ribben een fluitje van een cent.

20230502_205242.jpg


Dan even rotzooi maken. De Davidschaaf bewijst zijn diensten.

20230502_210243.jpg


Het fijne schuurwerk op de mini schuurtafel.

20230502_210612.jpg


En voilà: 18 ribben.

20230502_214818.jpg
 
Vandaag lekker gebouwd in Zwolle en stabilo voorzien van capstrips e.d. Profiel moet er nog ingeschuurd worden. De achterlijst schuur ik niet naar 2 mm zoals op de tekening maar laat ik wat dikker. Hierachter komt dan het balsa hoogteroer wat wel naar 2 mm geschuurd gaat worden. De beschrijving spreekt van een hoogteroer van triplex wanneer het model niet rudder only bestuurt wordt maar met een kick-up hoogteroer als tweede functie. Triplex van enige stijfheid moet toch 1.5 tot 2 mm dik zijn maar wordt dan al gauw te zwaar.
Dus schuren maar.


20230503_193008.jpg


Vandaag heb ik de techniekjes gedemonstreerd gekregen van HvH over de bediening van een powerkist met timer functies, VIT, zweefstand, bunt, DT, motorstop etc. etc. Hoogst interessant.
 
Een begin gemaakt met de vleugelbouw. De origineel aanwezige gefreesde voorlijst met alleen balsa beplanking tot de hoofdligger is vervangen door 1.5 mm balsa beplanking boven en onder met een traditionele voorlijst.
De onder beplanking moet rusten op een mal met de juiste ronding. Dit zou ik kunnen maken uit balsa steunribben voor iedere afzonderlijke rib maar ik heb een steunmal gesneden uit hardschuim. Waarom? Omdat de snijdraad al jaren geen dienst meer heeft gedaan.

20230510_163259.jpg


En het resultaat:

20230510_171907.jpg


Zo, dat was het voorlopig. Na de vakantie verder!
 
Gefeliciteerd!
Je hebt de "lost foam" methode van Bob Hunt" (WK 1978 F2B) heruitgevonden....

Hier gedemonstreerd door 'Sparky':
 
Laatst bewerkt:
Temperatuur op de bouwzolder weer enigszins normaal dus:

20230613_110113.jpg


Gelukkig: het is gelukt, een rechter- en een linker-vleugelhelft.:) Diagonale versterkers geven extra torsiestijfheid. De ribben zijn tegen een "valse" voorlijst gelijmd. De echte voorlijst wordt er tegen gelijmd als de boven neusindekking er op is gelijmd.
V-stelling is 6.5 graden per vleugelhelft.

20230530_221756_001.jpg
 
Jazeker, spanlak en tissue. Maar wel met een onderlaag van doculam over open structuren om het meer puncture proof te maken.
 
De Veron Robot is een vrij hoekig model maar een goed kleurschema doet wonderen voor dit model. De foto op de doos deed mij destijds al iets want ik wilde toen perse dat model. Dus ik ga proberen het originele schema aan te houden maar met wat andere kleuren voor de verandering. Kijk maar wat ik bedoel:

Patroon finish Veron Robot.png
 
Back
Top