verouderd Epoxy in de pot?

Peter Den

PH-SAM
Ik vraag me af of epoxy als ie gewoon bewaard wordt bij kamertemperatuur op den duur verouderd en wat je daar dan van merkt?
(ik bedoel dus: nog niet aangemaakte epoxy)
Iemand die dit weet?

Laatst bewerkt:
Ik heb hier nog een pot epoxy staan ( in blik , ook de verharder ) die zelfs na zeker 20 jaar nog prima in orde is ....
Ik gebruik hem regelmatig nog voor onbelangrijkere zaken mee te verlijmen. Doet het dus nog prima .
Het voornaamste is , geloof ik , dat er géén licht aankan.

Het is : eurolan fk20 van Deitermann...
Heb het nog bij hellingzwevertjes gebruikt

Wordt heel dik, versuikerd heet dat.
Door het potje even in de magnetron op te warmen 20 sec of in warmmwater te zetten , wordt het weer bruikbaar.
Gr rinie

Sommige epoxy kan kristalliseren, vooral onder invloed van kou. Dat is idd met warmte (60 graden) om te keren. Zet de verpakking met losse dop in warm water, ververs het water desnoods een keer of 2. Als e.e.a. weer helder is, de dop dicht, en goed schudden. Dan lossen kristallen bovenin de verpakking ook op. (overblijvende kristallen zijn een kiem voor nieuwe kristallisatie).

De epoxy is daarna weer 100% bruikbaar, zonder verlies van sterkte.

De topicstarter geeft echter niet aan wat er eventueel met zijn epoxy aan de hand is.

Er zijn ook soorten die wat indikken, en dan een klein beetje in sterkte teruglopen. Voor modelbouw overigens totaal geen probleem.

De verharder is wat kritischer: Deze kan aan de lucht oxideren. De verpakking dus zo veel mogelijk goed dicht houden. Ik heb wel problemen gezien met verpakkingen welke teveel open en dicht gingen. In dat geval is het beter de epoxy te herverpakken in kleinere verpakkingen.
Oxidatie is te zien aan een witte korst, of in sommige gevallen een bruin/zwarte aanslag. Deze is is veruit de meeste gevallen niet omkeerbaar.

De topicstarter geeft echter niet aan wat er eventueel met zijn epoxy aan de hand is.
:oops:
Het gaat om epoxy 12n met harder B7 van Voss.
ongeveer 2 jaar oud maar geen kristallisatie of versuikering: ziet er gewoon goed uit.
Mijn klacht is dat ie erg langzaam uithardt maar dan ook nog niet door en door hard wordt: de massa blijft een zekere flexabiliteit houden en blijft enigzins troebel.
Een fout mijnerzijds kan zijn dat ik op volume gemixed heb (2:1) in plaats van op gewicht maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat dat bij de kleine hoeveelheid die ik als proef gebruikt heb van invloed is geweest (?)

Begin eens met nauwkeurig mengen, op een weegschaaltje wat minimaal op 0.1gram nauwkeurig is. Een juiste mengverhouding is heel belangrijk.

Ook de temperatuur tijdens drogen is heel belangrijk, in een oud schuurtje zal de epoxy maar heel traag uithardenm, waar hij bij bijvoorbeeld een graad of 30 juist lekker vlotjes uithard.

Sommige epoxies blijven wat taaiig, waar andere echt hard worden. Wilsor bijvoorbeeld blijft wat taaiig (ik vond t maar niks), waar betere lamineer epoxies juist goed hard worden.

Groet,
Gerben

Hoe kleiner de hoeveelheden, hoe groter de meetfouten in percentage worden!
Dus het zou goed kunnen dat het niet nauwkeurig genoeg gemengd is.

Zoals hierboven al een keer gezegd,.. hoe kleiner de hoeveelheid hoe belangrijker de verhouding.

Dat werkt ook andersom. Teveel harder en je staat te roeren in een dampende beker koffie die steeds heter wordt. Jouw voorbeeld doet me onmiddellijk denken gewoon te weinig harder.

Het is in de meeste gevallen zo ie zo handig om e.e.a. voor gebruik op te warmen in een bak heet water. Als het in de originele verpakking zit zal dat ook in de gebruiksaanwijzing staan. Het vloeit en mengt dan veel lekkerder.

Ik gebruik een babyflessenverwarmer om mijn epoxie "terug vloeibaar" te krijgen. Ja, ik heb 'n koele kelder. ;-)

hallo
epoxy staat bij mij gewoon in de kruipkelder dus koel
inderdaad is die versuikerd want hij staat er reeds 5 jaar en ik gebruik deze alleen wanneer ik een nieuwe boot bouw
dat is zo om de 3 à 4 jaar dus
ik gebruik epoxy alleen om over styroddure heen te zetten waarna ik met polyester verder kan werken
ik vind polyester iets makkelijker te schuren dan epoxy

gr raf die opzoek gaat naar een flessen verwarmer want dat is wel een goeie tip

Back