veroudering Li - ion: weggooien na 3 jaar ?

• Topicstarter Topicstarter wim40
  • Startdatum Startdatum
W

wim40

Guest
Hi,

Ik las ergens dat Li ion batterijen van zichzelf verouderen, ook als je ze niet gebruikt. Deze veroudering zou over een termijn van 2 tot 3 jaar ervoor zorgen dat de batterij rijp is voor de schroothoop.

Is dit correct ?

thx

Wim

een Li ion batterijen zal geen top vermogen meer leveren na 3 jaar.
maar je kan hem nog gebruiken voor toepassingen die niet veel stroom trekken.

Ook lipo's of li-ion kennen zelfontlading. Na 3 jaar liggen kan het zijn dat een accu te ver ontladen is. Dat kan schade doen.

Tests hebben aangetoond dat een li-ion accu die volgeladen bewaard wordt bij 20°C ongeveer 20% van zijn nuttige capaciteit verliest per jaar. Na 3 jaar stilliggen heeft de lipo dus nog 40% over, wat veelal te weinig is om de lipo nog nuttig te kunnen gebruiken.
Bij lagere temperature zou deze slijtage beduidend minder snel gaan.

Het valt (iig soms) wel mee met de veroudering van lipo's

Ik heb in mei 2009 6 stuks Rhino 2S 610mAh aangeschaft die al die vijf jaar bij mij ongebruikt in de garage hebben gelegen, waar het 's winters dicht bij nul komt en 's zomers 30+ graden kan zijn. Deze accu's twee weken geleden eens doorgemeten; celspanningen allemaal tussen de 3,82 en 3,86 V. Inmiddels hebben de packs een aantal cycli gehad en ze gedragen zich nog als nieuw...

Ik weet niet hoe het verouderingsproces verloopt bij gebruikte lipo's, maar dit heeft mij positief verrast, zeker omdat het een budget-merk is

Dat wilde ik even delen... :D

Dirk

Persoonlijk denk ik dat de belasting van de accu erg veel uit maakt, wat betreft zijn slijtage, + storage mode voor lipo is erg belangrijk, dat is voor velen andere Li-ion accu,s weer minder belangrijk.

Ik heb hier b.v een Li-ion baccu van een bosch boormachine die is 6 jaar oud gebruik ik regelmatig en ik merk geen power verlies, ik gebruik hem meestal voor wat gaatjes boren, schroeven, geen hele verbouwing.
Voelt als nieuw. Ga ja daar elke dag 150mm schroeven mee in het hout draaien dan is zon accu natuurlijk veel eerder overleden.
Maar sta er van te kijken dat ie nog zo goed is.

3 cell lipo die ik 3 jaar in storage had liggen, gebruik ik nu ruim 2 jaar voor een benzine pompje aan te drijven en laatst wat zwaarder belast voor test electro motor, nog power zat. 5 jaar oud dus...

Lipo,s die je flink belast en dus zwaar ontlaadt, vaak ook nog met meer dan 1C laadt zijn na 2 jaar meestal wel hun echte power kwijt.
Maar de manier waar wij mee vliegen is gewoon pure accu verkrachting.

De huidigge accu,s kunnen dan wel gigantische stromen leveren maar dat lever je wel in op gebruiksduur.

Ik race nu al 3 seizoenen met dezelfde set LiPo's van Gens Ace. Altijd op storage stand weggelegd en vrijwel direct na het laden leeg gevlogen. Wat snelheid betreft doen ze het nog prima. Ik merk wel dat ze iets minder snel zijn dan de huidige top accu's. Voor volgend seizoen dus maar eens wat nieuws aanschaffen. De oude kan ik dan nog prima mee trainen.

Ik heb ooit de fout gemaakt om volle lipo's in de auto te laten liggen toen ik op vakantie was. Kistje lag ook in de auto, was handig als ik even snel tussendoor wilde vliegen. na 2 weken waren de accu's bol en alle fut eruit. Het was wel heet die weken en in de auto dus nog heter.

Dat brengt mij tot de volgende vraag:
als een lipopakket licht bol staat (buitenzijde cel1 en cel 6) maar nog goed laad en ontlaad, hoeveel cycli kan hij dan nog redelijkerwijs funktioneren?
En : Is een dergelijke lipo een risico in een (schaalmodel) heli?

Lichtjes bol staan geeft aan dat het pack ooit mishandeld is en niet meer 100% functioneerd. Je merkt dat aan afgenomen capaciteit of lager afgegeven vermogen. Als je daar in je toepassing geen hinder van hebt is er niets aan de hand. Doorgaan met mishandelen zal zo'n pakket snel echt om zeep helpen. Hij zal steeds minder presteren en boller gaan staan. Goed in de gaten houden is dus belangrijk, en vooral niet te diep meer ontladen probeer minimaal 20% restcapaciteit erin te laten.

bolling

dank voor de reactie,
Het pakket is 2,5 jaar oud, merk Fullymax -25c , 5300ma en altijd gebalanceerd geladen. Nooit onder 3,75 volt per cel geweest.
Max. stroomafname is door de Castle Ice 2 regelaar beperkt tot 100 Amp. Dat is minder dan het pakket 25c x 5,3 A = 132A zou aan kunnen.
Waar ik mij zorgen om maak is dat er - door bolling ? - spontaan iets klapt en dan brand zou ontstaan, tijdens de vlucht.
Zou dat kunnen?
Ik vlieg met 2x 6S en gescheiden ontvanger lipo in mijn schaalheli.

Max. stroomafname is door de Castle Ice 2 regelaar beperkt tot 100 Amp. Dat is minder dan het pakket 25c x 5,3 A = 132A zou aan kunnen.
Dat is een mooie theorie maar in de praktijk moet je er rekening mee houden dat met een belasting van max 100A na 2.5 jaar het wel eens over kan zijn met een lipo.
Ik raad het af daar nog risicos mee te nemen.
Een lichte bolling is niet zo erg maar wel een signaal dat het einde nabij is.
Hoe staat het met de individuele celspanningen.
Dat is ook een manier om te zien in hoe verre deze lipos nog bruikbaar zijn.;)

Ik heb ook naar de spanning per cel gekeken en gezien dat daar weinig verschil in is.
De buitenste cellen verschillen bv max. slechts 0,02v met andere.
Ik schat dat ik tot heden maximaal 45 cycli heb doorlopen ,dat vind ik niet veel.
Intussen is mijn vliegtijd( capaciteit) hiermee terug gegaan van 9 naar 8 min.(3,75v restspanning per cel)
Blijft over de vraag ,kan een cel tijdens vlucht -door bolling of hoge belasting- uit elkaar spatten en in de brand gaan? = Niet aangenaam voor een schaalromp.

Een LiPo zal niet zo maar tijdens een vlucht in de fik vliegen. Als een LiPo tijdens belasting in de fik vliegt wordt hij gruwelijk overbelast. Of op de ene of andere manier mechanisch beschadigd zijn. Als de accu in orde is zal hij echt niet tijdens de vlucht ploffen en in de fik vliegen. Een LiPo kan eigenlijk alleen tijdens het laden in de fik vliegen. Dan zijn er voorwaarden aanwezig die dat kunnen veroorzaken.

Als jij al stopt met ontladen als de spanning tot 3,75V per cel is gedaald gebruik jij de accu maar voor een heel klein deel. De nominale spanning, een soort van gemiddelde, van een LiPo is 3,7V per cel en een cel is pas leeg als de spanning tot ongeveer 3V is gedaald. Als je dan de belasting los neemt zal die spanning weer tot ruim boven de 3V oplopen. Bij nieuwe en heel goede accu's tot wel boven de 3,7V toe.

Jouw heli trekt maximaal 100A uit die accu en dat is geen misselijke stroom. Bij dergelijke stromen mag je de spanning waarbij de regelaar stopt best instellen op 3V per cel of zelfs minder! Als je dan de belasting stopt zal die spanning dus vrijwel direct weer flink omhoog gaan. Hoe sneller en hoe hoger die spanning dan weer oploopt des te beter is de conditie van die accu.
Je moet er wel aan denken dat LiPo heel erg slecht tegen "leeg zijn" kunnen. Als je de accu's dus na een vlucht uit je heli haalt moet je ze feitelijk zo snel mogelijk weer laden. Als de accu's behoorlijk warm zijn moet je dat met een vrij lage stroom doen, dus niet met 2C of meer maar met 0,5C of zo iets. Dan kan de accu afkoelen en toch voorkom je schade door het leeg zijn. Als de accu's dan afgekoeld zijn kan je met de "normale" stroom verder laden.

De accu's hebben nu naar schatting 45 cycli achter de rug. Bij dergelijke stromen is dat best een mooi aantal, zeker omdat ze nog steeds goed werken, zij het dat de capaciteit iets minder is geworden. Dat is helemaal normaal. Dit soort stromen is feitelijk een behoorlijke "mishandeling" van deze accu's. Ze zullen niet ploffen of anderszins gevaarlijk worden bij deze stromen maar ze vinden het niet erg fijn. Als je nog eens 45 cycli hebt gehad kunnen ze wel eens aan het einde van hun latijn zijn.
Vergelijk het eens met een auto. De motor zal je probleemloos meer dan 100.000km lang van dienst zijn. Maar ga nu eens op een circuit op topsnelheid rond rijden. De kans dat je op die manier 100.000km haalt is gering.
En in de formule 1 was het nog niet zo lang geleden heel normaal dat na elke wedstrijd de hele motor uit elkaar ging en helemaal gereviseerd werd. Om de volgende wedstrijd dan toch te kunnen rijden werd er gewoon een andere motor in gehangen. Elk team had toen wel 5 motoren voor elke auto.
Topprestaties vergen nogal wat van de apparatuur.

Dank Ernst voor deze reactie,
De 2x6S laad ik met 5,5A laadstroom ,zeg maar 1C.
Moet wel opmerken dat de max.stroomafname 100A door mij in extreem geval is ingeschat,b.v. bij vol pitch omhoog, T-rex 700 techniek inside.
conclusie:
De gemiddelde stroom gedurende de 8 min. vluchtduur is ca 32A. Dat is berekenbaar indien uit het pakket 12S , 4Ah (van de 5,3 Ah) in 8min wordt opgesoupeerd ,8x8min is ca 1uur, ergo verbruik ik 8x 4 A =ca 32A gemiddeld.
Dan nog, is afgerond 50 cycli(vluchten) per 12S pakket -200€- een kostbare grap ,of te wel 4€ per vlucht.
Trek ik een vergelijk met mijn T-rex 500 -ook schaalmodel ,maar met slechts 1x5S lipo van 4Ah dan zij de kosten veel lager. Die consumeert maar 3Ah per vlucht (18A gedurende 8min) dat is slechts 70€ voor de lipokosten en die gaat m.i. 70 vluchten mee ,ofwel 1€ pervlucht.
Pas sinds 2013 vloog ik de T-rex 700 trainer als schaalmodelheli.
Schaalmodelhelis wegen gauw 15% meer als een trainerversie en dat zal ook wel invloed hebben op de liposlijtage.
Ik heb besloten nu voorzichtig door te vliegen met het 12S pakket .

Als die 100A alleen in extreme gevallen voor komt heb je gelijk, dan is de accu wel erg snel "op". Ik begrijp dat je 2 accu's in serie gebruikt en neem aan dat beide de zelfde slijtage vertonen. Daarom denk ik toch dat er dan iets mee gebeurt is. Heb je de accu (die twee in serie moet je als één accu zien) misschien een keer te ver ontladen? Of heb je de accu een keer leeg weggelegd en pas (veel) later weer geladen?
LiPo's kunnen heel slecht tegen te ver ontladen, slechts één keer kan al goed merkbaar zijn. Als je dan ook vergeet of niet in staat bent die accu direct weer te laden kan de schade al snel groter worden.

Belangrijk is ook de manier van opslag. Leg je lipo vooral niet vol weg, maar in storage stand (rond de 3.8V). Leg ze ook niet op een plaats waar de temperatuur hoog op kan lopen (auto bv.) Nieuwe LiPo's ook altijd een paar laad/ontlaad cycli geven voor je ze gaat belasten en daarmee de eerste paar keer ook opletten dat je niet max belast.

Back