Verschil 4 blad's en 2 blad's vliegen

En vraag aan de gevorderde schaalvlieger's. Ik vlieg al jaren met een Vario kobold, ben geen 3D vlieger, maar gewoon een beetje rond vliegen, kortom wel iets meer als een beginner, maar een helivlieger die op safe vliegt:rolleyes:.

Nu ga ik deze winter beginnen met de bouw van een benzine uitvoering van Vario met de Bell 412 romp, en zit te twijfelen of ik hem gelijk met de 4 blad's kop maak, of eerst met de 2 blad's ga vliegen.

Kan iemand mij vertellen of dit heel veel anders vliegt, moeilijker is, of is dit gewoon met mijn vliegervaring te benaderen met de term, "handle with care"??:confused:

Ook de vraag aan de beter bouwers, eerst de romp spuiten, en dan mechaniek inbouwen, of eerst helemaal opbouwen, afplakken, en dan spuiten???

Ik hoor het graag van jullie, alvast bedankt.

Zo`n kop is prima te vliegen, echter mis je de stabiliserende werking van de fly-bar. Het is dus oppassen geblazen. Je kunt het proberen, en als het niet bevalt kun je er een V-stabi opzetten, dan vliegt hij net zoals je trainer en heb je geen gyro meer nodig op je staart. Die zit namelijk ook in dat systeem.

Wat Rhelie schrijft klopt wel, ik overdrijf mischien een beetje.
Het hangt ook af welke 4-blad kop, welke bladen, wat is het totaal gewicht,
juiste instellingen, tuimelschijfverdraaiingen, weersomstandigheden.
Vliegkunsten, stickhangend of stickcorrigerend vliegen.

Maar er zijn goede elektronische hulpmiddelen,
V-stabi
Helicommand
Gyrobot
AC3x
ect.

Maar euh, in de lucht zie je eigenlijk niet of het een 2 of 4 blad is die er vliegt.

Laatst bewerkt:
Het word gewoon de standaard kop die Vario in de 412 voorschrijft, 10mm rotoras, en ik ben niet iemand die de grenzen opzoekt, dus niet stick hangend.

Een schaalmodel moet ook met schaalvliegeigenschappen gevlogen worden, dus geen wilde bewegingen, anders word de piloot ziek....:-D

Het gewicht word ook zoals beschreven door Vario, zo rond de 9 kilo, dus de massa traagheid zorgt misschien er wel voor dat de eigenschappen redelijk tam zullen worden.

Bedankt voor de reactie's alvast, en mochten er meer zijn dan lees ik dat graag.

Brutus heeft in mijn draadje over de Bo al heel veel goeds geschreven over het verschil tussen 2-blads en meerblads. Ik kom zojuist terug van Albertino van RCheliparts om mijn 4-blads setup te laten checken. Hij heeft echt mega veel vliegervaring met zowat alle kisten die je je kunt bedenken en zeker Vario. Tijdens de discussie die we vanmiddag voerden kwam weer naar voren dat ook hij moeitloos vliegt en gevlogen heeft met 3,4 en 5-blads rotorkoppen van Vario zonder VStabi. Echter in zijn grotere bakken vliegt hij standaard met VStabi omdat het safer is en gemoedelijker vliegt. Hij gaf mij wederom het advies eens te proberen zonder VStabi en later alsnog VStabi op mijn kist te zetten. Kunnen we meteen het verschil eens voelen.

Grz. Bone

Het word gewoon de standaard kop die Vario in de 412 voorschrijft, 10mm rotoras, en ik ben niet iemand die de grenzen opzoekt, dus niet stick hangend.

Ik schreef Stick-Hangend niet Stick-Bangend.
Dwz je vliegt het model 100% aan de stick. (oa vanuit een verschoven gecorrigeerde neutraalpunt met je sticks.)
Stick-corrigerend wil zeggen het model vliegt zijn eigen weg, en je geeft alleen
veel en korte tegenstuurbewegingen.

Stick-corrigerend wil zeggen het model vliegt zijn eigen weg, en je geeft alleen
veel en korte tegenstuurbewegingen.

Meen je dat serieus? Stick hangend en corrigerend vliegen :confused: Als je kunt vliegen dan laat het je het model toch niet zijn eigen weg gaan, lijkt me een rare vliegstijl.

Ik heb er ook nog nooit van gehoord, volgens mij hangt elke heli aan de sticks, behalve dan die coaxiaaltjes, maar dat bedoelt hij denk ik niet.

Alle beginners doen wat Martin zegt. Bij vliegtuigen heb je dit precies zo. In het begin is het corrigeren. Pas als men een beetje leert vliegen, gaat men echt vliegen.

Een beginner die voor het eerst gaat hoveren, zie je ook cirkels draaien.. die is continu aan het corrigeren, iets te ver, en weer terug, iets te ver, enzovoort.

Met die 2 termen bedoelt hij dus een beetje het niveau van de piloot? Klinkt wel sjiek ;)

Airmartin zal het nog wel duidelijk maken.

Ik ben geen schaal vlieger, dus spreek ik niet uit ervaring.
Maar ik heb wel veel geluisterd naar discussies hierover.
IEDEREEN zegt dat het moeilijker is met een meerblads kop.
De mate waarin varieert hoe het ervaren wordt.
Ik ken voorbeelden van 2 piloten die al redelijk konden vliegen maar een 4 blads heli maar niet rustig genoeg kregen.
Een wiebelige hover was het maximaal haalbare.

Dus ik zou het genoemde advies overnemen met een kleine toevoeging:
- Als je voor 4 blads gaat, zorg dat je cash apart hebt liggen voor een VSTABI
- Test het met een 4blads kop zonder stabilisatie
- Raak teleurgesteld
- Zet er dan de VSTABI op.

OF, begin direct met een 2 blads kop.

Nu hou ik het even niet meer dus ik ga even steken waarvoor op voorhand mijn excuus.
Maar de hier gegeven adviezen en opmerkingen kunnen (schaal)heli’s kosten van een ander en dat vind ik niet fris.

Wrobijns,, Je bent de eerste die iets zinvols te melden heeft in dit draadje.

Een aantal weken geleden was ik met wat vrienden in Coburg Duitsland op en grote schaalmeting / wedstrijd.
Daar vlogen ook 9 uit de 10 met elektronische stabilisatie op de met meerblad rotorkoppen uitgevoerde heli’s. Van de paar die zonder vlogen bleven de meeste boven het veld en vlogen echt niet ff een rondje. Vloog je wel dan vond de speaker het belangrijk / bijzonder genoeg om dit meerdere malen tijdens de vlucht te melden.

Rheli meld in elk draadje wat over meerblad uitkomt dat het vliegen geen probleem is. Bij de eerst volgende gelegenheid geeft Rheli een demo met zijn Logo500 waar de V-bar uit gehaald is??? (is licht en een semi ridged dus vliegt nog makkelijker ook)

Bonechopper komt weer met een opmerking dat het “moeiteloos” gaat maar meld meteen ook even dat Albertinio de grote heli’s uitgerust heeft met een V-stabi omdat het dan safer en gemoedelijker vliegt. Grote heli’s vliegen juist al gemoedelijker dus hoe gemoedelijk gaat en 1,67 meter heli dan zijn zonder stabilisatie??

Inmiddels heb ik heel wat muliblad heli’s van mijzelf en van andere (in)gevlogen.
Zo heb ik ook ervaren dat de ene kop de andere niet is. Ook heeft de rotorbelasting en grote van de heli veel invloed. Een trainer van 5,5 kg vliegt echt anders dan een heli van 9kg met ze zelfde multiblad kop met zelfde instellingen.
Van alle heli’s die ik heb ingevlogen voor andere mensen vliegt er geen meer zonder elektronische stabilisatie of zijn omgebouwd naar tweeblad met paddel.

Vliegen die mensen die een multiblad rond vliegen zonder elektronica dan zo heel goed???
Nee, ik denk het niet maar die hebben inmiddels een ander kunstje geleerd.
Als je kunt jongleren met 4 fakkels is het na goed oefenen best makkelijk . Maar als je probeert te jongleren met 4 fakkels terwijl je ballen gewent bent heb je wel een probleem omdat je steeds bang bent de verkeerde kant van de fakkel vast te pakken. Al blijft het kunstje jongleren met vier artikelen!!

Dus is het anders? JA en je vliegt hem echt niet zomaar weg dus laat je niets wijsmaken. Laat je heli nakijken en of invliegen door iemand die met en multiblad vliegt zonder elektronische stabilisatie. ( en dit kan demonstreren met zijn eigen heli en dan niet alleen bij windkracht 0 tot 2 (denk aan een Guy van der Schelden of dat soort mannen))

Grt,
Ben

Nogal overdreven allemaal, ALS je kunt vliegen dan is een 2 of 4 blads kop zeker te hoveren. Ook met wind.

Wil je echt gaan vliegen, dan zal een stabi het een stuk rustiger maken.

Nogal overdreven allemaal, ALS je kunt vliegen dan is een 2 of 4 blads kop zeker te hoveren. Ook met wind.

Volgens mij heb je geen idee waar je het over hebt maar dat is juist mijn probleem met dit soort draadjes.
Maar als jij het zo goed weet vraagt dit maar om 1 ding: DEMO!!!!!

Ik zie nu toch dat je een Logo600 hebt dus di V-bar er af en laat het allemaal maar eens zien. Die vliegt echt al een stuk beter dan de gemiddelde schaler met een ridged.

BTW: Heb je ooit wel eens met een schaler gevlogen met een multiblad??

grt,
Ben

Laatst bewerkt door een moderator:
@ Ben, ik heb zelf met 3 en 4 bladskoppen gevlogen zonder stabilisatie, en de Bendixkoppen van Vario zijn al een stuk verbeterd in vergelijking waar ik mee vloog. Het is gewoon vliegbaar maar met nare trekjes zoals ik al vaker heb geschreven, en ook in dit draadje geef ik duidelijk aan dat de stabilisatie ontbreekt, en ja, dat merk je als je aan de knuppels staat.
Als het niet bevalt is de V-Stabi een perfecte oplossing zodat je toch met een schaalkop kunt vliegen.

Ik heb mijn Logo trouwens ook zonder hulpmiddelen gevlogen, heb er ook kunstvluchten mee gedaan. Prettig vloog het niet, maar het ging wel ! :mrgreen:

Sorry hoor allemaal geschrijf hier op het forum met mooie adviezen en weet ik het niet wat.
Rheli, jij zegt met een bendix kop gevlogen te hebben maar weet je ook wat de vraagsteller voor en kop wil gaan vliegen.

Inmiddels heb ik bijna alle koppen van Vario mogen vliegen en de verschillen zijn groot.
De bendix koppen van OF vliegen ook weer anders (beter) De Hugo Markes kop die ik nu vlieg doet het ook weer een beetje anders. Uitgerust met M-blades doet hij het weer anders.
De tweegats van Vario zou o zo goed vliegen en de enige die ik er ooit ongestabiliseerd mee heb zien vliegen is Guy en ik zelf (En ik geloof dat Brutus het kan demonstreren). Zullen er ongetwijfeld meer zijn hoor maar toch.
Deze zelfde kop op een trainer nodigt uit tot bescheiden kunstvlucht maar op een 11kg zware schaler ben je blij dat de boel weer op de grond staat.

Maar als het allemaal zo probleemloos vliegt waarom zie ik zowel in Nederland als in de omringende landen zo weinig mensen met de ongestabiliseerde muliblad helis vliegen.

Met betrekking tot muliblad heli's kunnen hier op het forum maar een paar mensen laten ZIEN wat ze schrijven de rest kletst er met "horen zeggen" vrolijk omheen.
Vraag iemand zich wel eens af wat het advies voor gevlogen kan hebben.
Schaalvliegers waren schaars toch, proberen we dat zo te houden of zo.

grt,
Ben

Ach, we proberen iemand te helpen, en met mijn bescheiden ervaring in meerbladskoppen dacht ik dat hij er iets mee kon. Niet dat ik van alle koppen en bladen kan meepraten, dus zal ik beter niks zeggen ?

Ja, ik vloog een Bendixkop met Vario bladen, het hele ding woog ongeveer 8 kg. Er was gewoon prima mee te vliegen, welliswaar met ietwat kromme tenen, jij weet wat ik bedoel, nu heb je de luxe om er een stabilisatiesysteem op te zetten en geef ik dat advies mee. Wat is daar mis mee ?

Ik draai ook al een poosje mee in het heliwereldje, en heb ook maar weinig mensen zien rondvliegen met meerbladskoppen. Best logisch als het al peperdure ding ook nog eens vliegt als een piano. Niks nieuws onder de zon dus !

Maar nu, de V-stabi wordt plots ontdekt, het is een verademing op meerbladsgebied, maar er zijn die-hards die dit verafschuwen, maar nu plots accepteren onder het mom van veiligheid.
Dus wat te doen ? In het vervolg zal ik meteen een V-stabi aanraden als het om meerbladers gaat.

Rheli, 't is niet om jou af te plassen of om jou de mond te snoeren maar er wordt naar mijn idee soms wel wat te makkelijk over gedaan. Probleem is dat als de vraagsteller minder oplettend wordt, want het was immers toch redelijk eenvoudig te vliegen, de spullen even later stuk op de grond liggen.
Dat wil ik zelf niet en is ook voor een ander net zo vervelend.

Nu komen de vragen over multiblad koppen met de regelmaat van de klok langs en elke keer wordt er in het merendeel van de berichten geschreven dat het allemaal goed te doen is.
Vaak komen deze berichten van mensen die nimmer met een multi gevlogen hebben.
Pas geleden ook weer met de Apache die uit niets gebouwd was. Een enorme hoeveelheid werk en het advies: "gewoon proberen joh" Eeeehh,, dus ff niet,, dank u.

Ik reageer meestal achter de schermen met een PB om de topic starter uitgebreid te informeren zodat de risico's minimaal zijn.
Nu was het een keer voor de schermen maar was niet bedoeld om het te persoonlijk te maken.

Grt,
Ben

Heb zelfs gevlogen met een 450 zonder stabi, 2 blads kop. Als dat niet meer instabiel is weet ik het niet meer. Kun je gewoon prima mee hoveren. Maar in fff gaat het wat gek doen.

Daarom, kun je een beetje vliegen dan is zo'n ding prima in de lucht te houden. Dan heb ik het niet over een stallturn, FFF want dat is zeker anders en kan je verrassen.

Op de club vliegen ze opeens ook zonder enige relevante ervaring met een 2 blads of 4. Gewoon hoveren, niet te gek doen. Prima. En dat zijn allemaal geen piloten uit de top 5. Tuurlijk gaat het wel een keer mis maar dat ligt vaker aan afstelling of overschatting dan het effect van een 2 meer bladskop.

Bij schaal vind ik het vliegen zonder een stabi veel leuker. Vooral met veel wind. Dan kost het meer moeite en is het gewoon flink sturen. Als ik 50 ben begin ik daar ook nog wel eens aan :rolleyes:

Dus, heb je enige ervaring, neem wat vrienden met schaalexpertise mee en gewoon hoveren dat ding. Netzoals bij elke 'nieuwigheid' zijn er wel dingen die anders zijn. Daar kun je je van te voren over laten inlichten of extra alert op zijn. Het is geen space shuttle...

Back