Verschil 4 blad's en 2 blad's vliegen

Kan wel moeilijk zijn, maar niet onmogelijk.

Kijk.. en daar zit 'm de crux. Dat is wat iedereen (Mantra, Brutus, etc) zeggen. Het is moeilijk, niet onmogelijk.

Jij zei 'het is niet moeilijk'.. snap je? ;)

Ik begrijp wel wat je bedoelt, ik doe het zelf ook vaak hier, wat tegengas geven als men iets te veel hamert op dat iets op een bepaalde manier moet, of kan, of juist niet kan.. maar als je dan aan de nuancering toekomt, moet je daar toch een beetje vanaf stappen ;)

Daarom nou juist, iedereen is anders. Ik probeer het liever zelf met alle voorstudie die ik noodzakelijk acht, dan dat ik braaf achter een 'wijsgeer' aanloop. Daardoor is het niet zo moeilijk. Dat een forum dan een hoop explicite kennis bevat die je snel eigen kunt maken scheelt natuurlijk een boel!

Ben ook benieuwd hoe die 5 blads kop de eigenaar gaat bevallen ;) Ook een leuke proef natuurlijk.

Als je aan de gem. rc helipiloot vraagt, is hoveren moeilijk(los van schaal/paddles etc)? Wat zeggen ze dan?

Hezik: voor mij nog een klein verschil, het is moeilijk of kan moeilijk zijn. Daarom vond ik al de eerdere reacties ook zo overdreven.

Laatst bewerkt:
Ik ben zeker geen supertalent! Maar aangezien dit een forum is, en daarom juist, moet je ook de andere kant bekijken van het verhaal. Ze geven zelf aan het allemaal ook zelf geleerd te hebben. Kan wel moeilijk zijn, maar niet onmogelijk. Los ervan of je het wat sneller of minder snel oppikt, zoals Bert zei je gaat ook niet meteen met een F1 wagen plankgas op Monza. Zolang je het op je eigen tempo doet is er niks aan de hand.

Maar wat als die formule 1 auto nou eens dusdanig veel vermogen heeft, dat jij het niet voor elkaar krijgt om je eigen tempo te rijden? (is namelijk zo ongeveer de waarheid, zeker met de auto's van een aantal jaar terug). Wat als bij "je eigen tempo"de remmen van die formule 1 auto niet heet genoeg worden om de auto zelfs bij "jouw eigen tempo" op tijd af te remmen? (ook niet ver naast de waarheid) Wat als de banden bij "jouw eigen tempo" niet warm genoeg worden om de eventuele fouten die je maakt goed te kunnen corrigeren? (beiden een probleem waarvan de mannen van Top Gear aan den lijve ondervonden dat dat lastig te omzeilen is).

Helaas, met een schaalheli met multiblad, kom je naarmate het gewicht toeneemt, steeds meer die richting uit. Dat je stuurvaardigheid niet toereikend is om "voorzichtig aan te doen", en dat de heli van je eist dat je het niet uit de klauw laat lopen.

Zo ongeveer het enige waarvan ik zie dat je het opgepikt hebt, is "het mag dan moeilijk zijn, maar niet onmogelijk". En dat is volledig correct.

Groet, Bert

Hezik: voor mij nog een klein verschil, het is moeilijk of kan moeilijk zijn. Daarom vond ik al de eerdere reacties ook zo overdreven.

Men springt er graag bovenop, maar bedenk je, je zegt dan ook dat iets, waar die mensen waarschijnlijk veel tijd aan hebben moeten besteden om te leren, eigenlijk heel makkelijk is.

Impliciet zeg je daarmee dus, ook al bedoel je dat niet, dat die mensen prutsers zijn. Dat zet al snel een toon voor de discussie ;)

Het is net al wat Hezik schreef niet mijn bedoeling om mensen te ontmoedigen een ridged te gaan vliegen.
Bert zegt het misschien anders maar ook hij geeft aan dat je even moet opletten met een ridged omdat het anders reageert dan
Wat ik en ook Bert al meerdere keren in dit draadje geschreven hebben is het gewicht van de heli van grote invloed op het stuurgedrag van een ridged en niet te vergelijken met een kop met paddels.
Een trainer met een ridged heeft dus geen zin tenzij je het ding net als Bert met een stuk lood uitrust en in de buurt van het gewicht van de rompheli gaat zitten. Ook wij op de club hebben een trainer uitgerust met een vierblad en dat was echt een verrassing. Mijn 14kg zware turbine EC was een draak terwijl de trainer zich prima liet rond sturen met de zelfde kop, bladen en toerental.

Mijn voorzichtigheid komt ook voort uit het feit dat ik de afgelopen jaren een stuk of 8 mensen geprobeerd heb met een ridged te laten vliegen. Van al die mensen is er geen één die nu nog met de ridged vliegt omdat ze het ding niet leerde te beheersen en/of er geen plezier meer in hadden.

De reden dat ik hier gereageerd heb is niet dat ik met alle geweld wil vertellen dat het vliegen met de ridged zo’n geweldige prestatie is.
Het enige waar het mij om gaat is dat een vraagsteller hier op het forum antwoorden krijgt die mogelijk schade aan het model of persoon tot gevolg hebben of minstens een gewenst resultaat in de weg zou kunnen staan.
Trek maar los, ’t valt wel mee, ‘k vlieg ook met een ridged (t-rex) zijn zo maar wat opmerkingen die je dan kunt lezen. Welke geschreven door mensen die het eigenlijk ook niet echt weten en het ook niet kunnen laten zien. (Bert als een van de weinige uitzonderingen)
Toen ik een jaar of wat geleden met turbines begon heb ik ook op enkele fora mijn vragen gesteld. Resultaat was ook niet naar behoren en antwoorden werden geschreven door mensen die nimmer een turbine van dichtbij gezien hadden. Eén antwoord was wel heel erg zinvol en kwam van Peter Wales en luide als volgt: “Kijk eerst of de persoon die antwoordt geeft werkelijk een turbine bezit liefst van het zelfde merk en type als jij gaat gebruiken, anders het antwoord als twijfelachtig of onwaar beoordelen” Dit zal wel gelden voor alle fora en onderwerpen gelden denk ik zo.

Nog even aan het adres van Bart:
Bart,
Ik hoop dat de persoon die eigenaar is van de vijfblad ridged ook dit forum bezoekt want dan kan hij zich nog bedenken voor hij jou er mee wegstuurt.
Nu voel ik mij geen “wijsgeer” (filosoof en/of geleerde) maar ik leer graag van mensen die werkelijk kunnen vertellen hoe het zit. Het lijkt mij zeker slimmer dan een “wise guy” te volgen die het met andermans spullen opnieuw gaat uitvinden. Jij schreef: “Ik probeer het liever zelf met alle voorstudie die ik noodzakelijk acht”
Noodzakelijk acht??? Echt hoor, de arrogantie druipt er van af…. Hoe weet jij nu wat noodzakelijk is om te weten??? Niet er omheen kletsen maar vertellen wat jij belangrijk genoeg vind om te weten voordat je met andermans ridged heli gaat vliegen??? Leer ik ook weer eens wat.

Grt,
Ben

Tja Ben als je zelf geen left hebt om iets nieuws te proberen kom je natuurlijk nergens. Ik zal je laten weten hoe het gegaan is met de 5 blads rigid en dan mag jij weer. En het noodzakelijk achten, is eerder positief bedoelt. Men gaat graag goed met spullen om, daarbij hoort een goede basis aan informatie m.i bij. Netzoals jullie meningen. Als je niet kunt uitzoeken welke informatie nodig is dan moet je het aan andere mensen overlaten.

Hoeveel weegt de heli van de topicstarter want daar draait het uiteindelijk om? De overstap van 2 naar 4 blads c.p is zwaar overtrokken.

Bart,

Je weet het niet en nu ga je lefgozer spelen met andermans spullen.

Dat je geen idee hebt waar het over gaat is meer dan duidelijk.
Ander variabelen zijn:
Bladen profiel, zwaartepunt, massa, flex en montage
Soort kop, Geen demping, Bendix, andere vormen
toerental van hoofdrotor.
Gekozen bladhoeken cyclic
Phasing en dynamische verdraaiing van de tuimelschijf.
Zwaartepunt van heli (anders als bij een trainer (servo belasting)

En nu heb ik niet eens over het sturen maar alleen over instellingen.

En jij maar denken dat je weg komt om over het gewicht na te denken?

Het is maar goed dat ik moet schrijven want ik ben werkelijk sprakeloos van jou houding en reacties.

Grt,
Ben

Laatst bewerkt door een moderator:
Tja Ben als je zelf geen left hebt om iets nieuws te proberen kom je natuurlijk nergens. Ik zal je laten weten hoe het gegaan is met de 5 blads rigid en dan mag jij weer. En het noodzakelijk achten, is eerder positief bedoelt. Men gaat graag goed met spullen om, daarbij hoort een goede basis aan informatie m.i bij. Netzoals jullie meningen. Als je niet kunt uitzoeken welke informatie nodig is dan moet je het aan andere mensen overlaten.

Hoeveel weegt de heli van de topicstarter want daar draait het uiteindelijk om? De overstap van 2 naar 4 blads c.p is zwaar overtrokken.

En hier mag ik dan toch graag weer even op reageren.

Ten eerste vind ik de opmerking dat Ben niet het lef zou hebben iets nieuws te proberen, niet erg kies; hij heeft tenslotte bewezen dat lef te hebben. Hij vliegt met modellen die duurder zijn dan wat ik aan een auto uit zou willen geven (oeps, dat doe ik zelf ook :oops: )

Ik heb niet zoveel pure ervaring als Ben. Ik ben ook geen topvlieger. Ik ben echter wel heel expliciet bezig met het lesgeven met heli's, en als ik zo vrij mag zijn: de mensen die bij mij lessen zeggen dat ik daar goed in ben (in het lesgeven, niet per se in het vliegen).

Net als Ben, heb ik ondertussen ervaring met grote zware schaalkisten, en met lichte trainers met dezelfde of vergelijkbare rotor. Ik heb ondertussen ook ervaring met het lesgeven met een Rigid via een leerling-leraar systeem.

Bart, ik wil je hier heel erg dringend waarschuwen: een trainer met multi, is absoluut NIET te vergelijken met het uiteindelijke schaalmodel, TENZIJ je jezelf heel goed geïnformeerd hebt, wat de precieze uitwerking is van extra gewicht, de exacte uitwerking van variable G-krachten tijdens manouvres, de specifieke, zeer tijdelijk veranderende stuureigenschappen tijdens bepaalde (niet te vermijden) fases van de vlucht, de invloed van de massatraagheid van de romp, de invloed van de aerodynamische vorm van de romp, om maar een paar dingen op te noemen. En dan nog, moet je mentaal in staat zijn, om je op die verschillen in te stellen, zodanig dat je zonder met de zware uitvoering gevlogen te hebben, er op kunt reageren. Anders heeft het weinig zin. Ik heb ondertussen uit ervaring mogen vaststellen, dat de nare reacties soms plaats vinden in de tijd die je nodig hebt om met je ogen te knipperen. Tijdens het hooveren met de heli meelopen gaat prima, maar even opzij kijken om te zien waar je heenloopt, is er NIET bij! Zolang kun je je blik gewoon niet van de heli weg houden. Met een trainer met multi gaat dat nog, enigszins.

Ik heb het zelf moeten ervaren, maar heb het gelukkig niet zelf hoeven uitzoeken.

Jij gaat straks vliegen met een multi op een trainer, waarschijnlijk ook nog een lichte trainer zoals een SkyFox o.i.d, en dan geef ik je op een briefje dat je na een tankje hooveren zegt: zie je wel, het valt wel mee!
Dan wellicht nog een klein en voorzichtig rondje, en klaar. "dat hebben we maar weer gepresteerd". Vervolgens gaat die trainer in een schaalromp gemonteerd worden, en vol goede moed omhoog. En het lijkt allemaal nog steeds goed te gaan. Totdat.... (en vul zelf maar in, windvlaag, iets te steil getrokken bocht, per ongeluk nose-in komen, landingsaanvlucht).
Ik zet Nose-in er bij, omdat ook al beheers je dat met een paddelstang prima, het sturen met een rigid is dusdanig anders dat het maar de vraag is of je dat op kan brengen. Ik kan het niet in elk geval, terwijl Nose-in met een trainer, of ook met de grote Cobra, niet echt een probleem is. Dat ligt hem niet aan de stress van de duurdere heli, de Cobra is bijna even duur. Dat ligt hem gewoon aan de veel kleinere (zeg maar gerust "niet aanwezige") marges voor stuurfouten, in combinatie met een afstraffing van iedere stuurfout of zelfs maar aarzeling in je stuurcommando's die een zware Rigid nu eenmaal vertoont.
Maar ondertussen ben jij wel onderweg met de heli van een ander, vanuit de misplaatste veronderstelling dat het allemaal niet zo moeilijk is. Neem je ook de verantwoordelijkeheid voor, en de kosten van de schade voor je rekening? Zo niet, dan hoop ik voor de eigenaar van die heli dat hij meeleest, hopelijk bedenkt hij zich nog!

Nogmaals, ik wens je succes!

Groet, Bert

PS: nog steeds beweer ik dat ongestabiliseerd vliegen goed te doen is. Maar denk er niet te licht over, dat leid gegarandeerd tot in het minst erge geval teleurstelling, in het ergste geval tot schade voor je clubgenoot.

Laatst bewerkt:
Ik zeg toch ook niet dat ik zomaar even dat ga doen. Eerst even inlezen he ;) Al die factoren in je lijstje zijn bekend. Hoewel ik veel verschillende verhalen hoor over het zwaartepunt. Daar zijn we nog niet uit.

En dat een stap van een trainer met 5 blads naar de uiteindelijke schaal anders zal vliegen zal ik ook niet in twijfel brengen. Dat doe je ook niet 1 2 3. Jullie maken je veel te druk om iets, denken dat mensen zomaar iets zullen doen. Ik ga er verder ook geen worden aan vuil maken, het is wel duidelijk ondertussen: Zolang je met een gezond verstand bezig bent met deze hobby, in dit geval, schaalvliegen dan komt het wel in orde. Dat er verschillen zijn tussen mensen, en dan heb ik het niet over vliegervaring, maar alleen puur het feit hoe ze omgaan met stress kan al een groot verschil zijn in de uiteindelijke conditie van de body. Zo zijn er nog tientallen, deze maken het leertraject voor iedereen anders.

Dat jullie het goed bedoelen, prima. Maar de toon waarop hier in het topic over het onderwerp gepraat wordt is hopelijk niet representatief voor de gangbare zaken onder schaalvliegers. En met onderwerp bedoel ik post 1.

Tja Ben als je zelf geen left hebt om iets nieuws te proberen kom je natuurlijk nergens.

WOW! übercool!

Groet, Bert

Bedankt, maar hoewel ik het ding vlieg is hij niet van mij hoor, maar van een groep mensen uit Elst onder de naam RC.helicopters. Dit ding is ook ver, heel ver buiten mijn budget.

……………. Al die factoren in je lijstje zijn bekend. Hoewel ik veel verschillende verhalen hoor over het zwaartepunt. Daar zijn we nog niet uit.
Elke keer opnieuw blijkt dat je er eigenlijk niets of onvoldoende van weet want het zwaartepunt is juist één van de zaken waar bij een schaler weinig discussie over is. En iets wat je eenvoudig bij elke serieuze leverancier zoals Vario, heli-factory, en dergelijke kunt opvragen. Het zwaartepunt word zo gekozen dat de heli zonder input van nick zelfstandig zijn vliegsnelheid aanneemt en vasthoud. Zo hoef je niet constant tegen de knuppel te drukken en is er ook geen cyclische bladverstelling dus minder belasting op je servo’s onder de tuimelschijf.

We kappen er mee veel succes en groeten,

Ben

Ben, klopt helemaal. Maar aangezien ik liever een zo neutraal mogelijke heli(voorzover mogelijk) heb, heb ik dus ook gekeken naar andere opties met het zwaartepunt. En daar zijn dus de meningen over verdeeld.

Haha, Bart,

vertel mij dan eerst eens, of een heli, als je het zwaartepunt naar voren brengt (bijvoorbeeld) welke kant hij dan uit gaat.

En als je nu "naar voren natuurlijk!" zegt, dan zou ik nog maar even verder studeren....

Tentweede, en dat is een beetje persoonlijk wellicht, maar een multi vliegt niet optimaal als hij in hoover neutraal getrimd is. Het hoe en wat, nou ja, dat zoek je bij deze zelf maar uit. Je weet het allemaal al?

Nog steeds, oprecht, succes met invliegen.

Groet, Bert

meer informatie ?

Nog steeds geïnteresseerd dit draadje volgend ; Zijn er documenten / handleidingen / boeken die dit soort kennis / ervaringen beschrijven ?
Specifiek over schaalmodellen, meer blads kop etc.

Nog steeds geïnteresseerd dit draadje volgend ; Zijn er documenten / handleidingen / boeken die dit soort kennis / ervaringen beschrijven ?
Specifiek over schaalmodellen, meer blads kop etc.

Oei, dat zal er vast wel zijn, maar ik zou het je niet echt kunnen noemen. Dieter Schlüter heeft ooit een nogal uitgebreid boek geschreven, wat een aantal malen herzien en ge-update is. Of daar de meerbladsrotor uitgebreid in behandeld word weet ik eerlijk gezegd niet. Ik vond dat in elk geval een droog boek, waar ik niet zo goed door kon komen.

Ik zelf heb het meerendeel van wat ik weet uit discussies op het Duitse Vario-Forum (waarbij je heel veel harde gegevens zelf uit moet destilleren: Waar men elkaar tegenspreekt, zal het wel niet waar zijn, waar men het met elkaar eens is, zal het wel ongeveer kloppen, dat idee), een deel uit wat Ben hier allemaal gezegd heeft, en een deel uit wat ik van een beroeps-helivlieger weet.

En Uli Streich heeft meerdere vrij korte stukjes (halve pagina) hierover in de Vario-Catalogus gezet, waar als je er goed over nadenkt, heel veel uit af te leiden valt. Echter, bij mij duurde dat vrij lang voor dat dat kwartje viel, gedeeltelijk zelfs totdat ik daadwerkelijk met vierblad ging vliegen.

Mijn persoonlijke ervaring: met name waar het de adviezen van Vario zelf aangaat: achteraf bleek het gewoon allemaal te kloppen, en alle aanpassingen/wijzigingen in de set-up die ik uit eigenwijzigheid had gemaakt, heb ik dus naderhand allemaal weer terug kunnen zetten naar wat uiteindelijk het advies van Vario was. Maar eerlijk is eerlijk: Vario is niet echt duidelijk en doorzichtig in hun aanwijzingen, vooral niet waar het de uitleg betreft van waarom het zo is. Verder vind je hun aanwijzingen niet altijd op het eerste gezicht: je komt een probleem tegen, en uiteindelijk blijkt dat het toch wel ergens in de tekening/bouwbeschrijving vermeld is, maar in heel kleine lettertjes. Je kunt dus stellen dat je hun woord vooraf: "Bitte lesen sie diese Bauanleitung sehr aufmerksam durch bevor Sie den Bau anfangen" niet in de wind geslagen dient te worden :) !
Van andere merken kan ik je eerlijk niet vertellen hoe goed en/of uitgebreid hun technische informatie is.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Specifiek over schaalmodellen, meer bladkop etc.

Ook ik heb nimmer wat gevonden behalve zeer oude boeken van oa. de heer schluter en nog een andere Engelse heer.
Specifiek over ridgeds en uitvoeringen daar van niet gevonden.
Het verhaal van Vario klopt maar deze maken gebruik van twee vliegposities. Stand hoveren en stand vliegen. Ik vind dat minder en doe dit dus niet maar compenseer tijdens het vliegen voor de aerodynamische “fouten” van de kop
De behoefte aan twee vliegstanden zoals Vario beschrijft wordt een stuk minder als de heli bijzonder licht is (in gaval van een trainer bijvoorbeeld)

Juist omdat er zo ontzettent veel variabelen zijn is het zeer moeilijk dit op papier te zetten. Daarom gaat dit soort info vaak van persoon tot persoon en niet via een prettig leesbaar stukje in een heliboek.

Ook is de ene heli (lees heli systeem = rotor, bladen, gewicht en noem alles maar op) de andere niet. Dus wat bij de ene heli geen groot probleem is wordt bij de andere de eerste nagel aan zijn doodskist.

Dus lastig en bijna alles moet geprobeerd worden. Nu heeft een ervaren ridged vlieger al veel door in de eerste 15 seconden en staat het ding al weer met zijn voeten op de grond. Ook weet hij wat hij kan verwachten en zal minder schrikkken en dus door blijven sturen.
Vervolgens kunnen voor die specifieke heli aanpassingen gedaan worden waardoor het beter werkt.

Ten tweede, en dat is een beetje persoonlijk wellicht, maar een multi vliegt niet optimaal als hij in hoover neutraal getrimd is. Het hoe en...............
Groet, Bert

Niets persoonlijk denk ik want elke ridged moet je op voorhand de juiste kant op dirigeren.
Een wat (te)zware neutraal getrimde heli met een ridged kan bij een beetje ongelukkig (te snel)gevlogen bocht bij het uitkomen van die bocht zo gewelddadig opbomen dat hij de hoofdas krom drukt. Dan doet hij het nog 1 a 2 seconden en is het over.

Grt,
Ben

Haha, Bart,

vertel mij dan eerst eens, of een heli, als je het zwaartepunt naar voren brengt (bijvoorbeeld) welke kant hij dan uit gaat.

En als je nu "naar voren natuurlijk!" zegt, dan zou ik nog maar even verder studeren....

Tentweede, en dat is een beetje persoonlijk wellicht, maar een multi vliegt niet optimaal als hij in hoover neutraal getrimd is. Het hoe en wat, nou ja, dat zoek je bij deze zelf maar uit. Je weet het allemaal al?

Nog steeds, oprecht, succes met invliegen.

Groet, Bert

Wat kan jij zeveren!!!

Waarom een oud draadje opduikelen, en daar een reactie neerzetten dat nergens op slaat?

Back