Tja Ben als je zelf geen left hebt om iets nieuws te proberen kom je natuurlijk nergens. Ik zal je laten weten hoe het gegaan is met de 5 blads rigid en dan mag jij weer. En het noodzakelijk achten, is eerder positief bedoelt. Men gaat graag goed met spullen om, daarbij hoort een goede basis aan informatie m.i bij. Netzoals jullie meningen. Als je niet kunt uitzoeken welke informatie nodig is dan moet je het aan andere mensen overlaten.
Hoeveel weegt de heli van de topicstarter want daar draait het uiteindelijk om? De overstap van 2 naar 4 blads c.p is zwaar overtrokken.
En hier mag ik dan toch graag weer even op reageren.
Ten eerste vind ik de opmerking dat Ben niet het lef zou hebben iets nieuws te proberen, niet erg kies; hij heeft tenslotte bewezen dat lef te hebben. Hij vliegt met modellen die duurder zijn dan wat ik aan een auto uit zou willen geven (oeps, dat doe ik zelf ook

)
Ik heb niet zoveel pure ervaring als Ben. Ik ben ook geen topvlieger. Ik ben echter wel heel expliciet bezig met het lesgeven met heli's, en als ik zo vrij mag zijn: de mensen die bij mij lessen zeggen dat ik daar goed in ben (in het lesgeven, niet per se in het vliegen).
Net als Ben, heb ik ondertussen ervaring met grote zware schaalkisten,
en met lichte trainers met dezelfde of vergelijkbare rotor. Ik heb ondertussen ook ervaring met het lesgeven met een Rigid via een leerling-leraar systeem.
Bart, ik wil je hier heel erg dringend waarschuwen: een trainer met multi, is absoluut NIET te vergelijken met het uiteindelijke schaalmodel, TENZIJ je jezelf heel goed geïnformeerd hebt, wat de precieze uitwerking is van extra gewicht, de exacte uitwerking van variable G-krachten tijdens manouvres, de specifieke, zeer tijdelijk veranderende stuureigenschappen tijdens bepaalde (niet te vermijden) fases van de vlucht, de invloed van de massatraagheid van de romp, de invloed van de aerodynamische vorm van de romp, om maar een paar dingen op te noemen. En dan nog, moet je mentaal in staat zijn, om je op die verschillen in te stellen, zodanig dat je zonder met de zware uitvoering gevlogen te hebben, er op kunt reageren. Anders heeft het weinig zin. Ik heb ondertussen uit ervaring mogen vaststellen, dat de nare reacties soms plaats vinden in de tijd die je nodig hebt om met je ogen te knipperen. Tijdens het hooveren met de heli meelopen gaat prima, maar even opzij kijken om te zien waar je heenloopt, is er NIET bij! Zolang kun je je blik gewoon niet van de heli weg houden. Met een trainer met multi gaat dat nog, enigszins.
Ik heb het zelf moeten ervaren, maar heb het gelukkig niet zelf hoeven uitzoeken.
Jij gaat straks vliegen met een multi op een trainer, waarschijnlijk ook nog een lichte trainer zoals een SkyFox o.i.d, en dan geef ik je op een briefje dat je na een tankje hooveren zegt: zie je wel, het valt wel mee!
Dan wellicht nog een klein en voorzichtig rondje, en klaar. "dat hebben we maar weer gepresteerd". Vervolgens gaat die trainer in een schaalromp gemonteerd worden, en vol goede moed omhoog. En het lijkt allemaal nog steeds goed te gaan. Totdat.... (en vul zelf maar in, windvlaag, iets te steil getrokken bocht, per ongeluk nose-in komen, landingsaanvlucht).
Ik zet Nose-in er bij, omdat ook al beheers je dat met een paddelstang prima, het sturen met een rigid is dusdanig anders dat het maar de vraag is of je dat op kan brengen. Ik kan het niet in elk geval, terwijl Nose-in met een trainer, of ook met de grote Cobra, niet echt een probleem is. Dat ligt hem niet aan de stress van de duurdere heli, de Cobra is bijna even duur. Dat ligt hem gewoon aan de veel kleinere (zeg maar gerust "niet aanwezige") marges voor stuurfouten, in combinatie met een afstraffing van iedere stuurfout of zelfs maar aarzeling in je stuurcommando's die een zware Rigid nu eenmaal vertoont.
Maar ondertussen ben jij wel onderweg met de heli van een ander, vanuit de misplaatste veronderstelling dat het allemaal niet zo moeilijk is. Neem je ook de verantwoordelijkeheid voor, en de kosten van de schade voor je rekening? Zo niet, dan hoop ik voor de eigenaar van die heli dat hij meeleest, hopelijk bedenkt hij zich nog!
Nogmaals, ik wens je succes!
Groet, Bert
PS: nog steeds beweer ik dat ongestabiliseerd vliegen goed te doen is. Maar denk er niet te licht over, dat leid gegarandeerd tot in het minst erge geval teleurstelling, in het ergste geval tot schade voor je clubgenoot.