Verschil auto/ boot motor

Hoi Robert en Burnout (had toch goed gegokt dat jij de zwager van Robert bent)

:ontopic: Ik vind dit wel een goede vraag, volgens mij zit er weinig verschil tussen een auto en een boot motor.

Het belangrijkste is de verhouding motor (toerental in geval van een vertraging) / schroef (diameter, spoed etc). Dit geld zowel voor speedboten als werkschepen.

Een te grote schroef en de motor komt niet op toeren trekt erg veel stroom wordt heet etc etc etc. En ook belangrijk de boot komt ook niet op de goede snelheid
Een te kleine schroef en de boot komt niet op snelheid en dat willen wij natuurlijk weer niet.

Kom je bij 't volgende punt welke schroef voor welke motor :?:
Dat is afhankelijk van 't type boot, type aandrijving en wordt de motor gekoeld ja of nee.
En ook heel belangrijk is 't voltage en daarbij de conditie van de accu's (hoeveel stroom kunnen de accu's leveren)

En zie hier een echte bootmotor (1 met waterkoeling) :offtopic:
6337gr.jpg

hallo

ik geloof dat je het beter kunt vragen aan de speedboot mannen van de eco en de hydro boten op elektro

ik vaar eco en eco standard en heb de beide motoren water gekoeld

als ik dit niet doe dan branden mij lagers uit de lager huizen wat de winkelier dan weer graag ziet
want dan heb ik er nieuwe nodig

een eco boot wordt namelijk met plakband dicht geplakt zodat er geen lucht of water in kan
als de boot dan tijdens de race omkiepert dan zinkt hij niet door de ingesloten lucht

dat water wordt er niet door een pompje in gepomt maar door de snelheid van de boot wat weer verlies in snelheid opleverd
dus mijn eco boot pakt alleen in de bocht water voor de koeling (we gaan links om de boeien heen)
de buis achter de schroef plaatsen geeft dan weer rendenment verlies
de schroef perst continu water door de buis en zo krijg je minder speed
ik heb de buis nu in mijn roer zitten want die roer stang zit er zowiezo toch
wat dan weer een probleem geeft als je iets raakt
dan ben je zo je roer kwijt of plooid het naar achter

dus arjen zo eenvoudig licht het probleem met die motoren nu ook niet
ik vaar met een dokter speed 13 turntripple correlly anker en serregated borstels en als regelaar een GP V8 op 7 cellen GP of Sanyo 3300 Nimh en heb er een benneke 25 schroef onder zitten (hangt van de water temperatuur af)
met deze combinate ben ik niet de snelste van de groep
ik zoek een correlly 16 of 18 turn tripple

en een nieuwe boot want deze is te oud aan het worden
die dokter speed worden trouwens ook in auto's gebruikt
sportieve groeten raf

een verschil tussen de motoren zelf is er dus niet echt

alleen een groot verschil tussen het koelen
bij auto's en vliegtuigen is lucht die langs de motor waait en deze koelt
elktro boten worden zoals eerder gezegt waterdicht geplakt zodat er geen lucht langs de motor kan stromen

volgens mij is dit het grote verschil
Gerjan

Back