2e hands zouden de prijzen best kunnen kloppen van de 401 en servo
dan is het maar net wat de koper ervoor wil geven ;-)
Qua motor, in een vliegtuig/auto/boot kun je de boel stilstaand afstellen.
volgas, kijken wat ie doet, en stellen.
bij een heli is dat spannend, aangezien de grote ventilator dan ook mee gaat draaien

de carb van een helimotor is anders, koeling is anders.
in ieder ander type modelbouw is 0 gas gewoon 0, halfgas is 50% en vol is 100%
in een heli moet je met je motorsnelheid proberen het rotortoerental op 1 snelheid te houden.
dan moet er dus een curve ingesteld worden. die curve moet kloppen met de pitch op die punten van de stick
vraag je veel vermogen = motor moet gas bij geven
maar wil je dalen, zit je gastick misschien op 25%, dan moet de motor wel aangegrepen blijven. zakt de motor te hard, daalt de rotor te veel, gaat de boel stuiteren.
kan makkelijk zijn om er een governor op te zetten.
dan komen er 2 magneten in de fan boven de motor, sensor erboven.
stukje electronica zorgt er dan voor dat het gas open/dicht gaat om het motortoerental op 1 niveau te houden.
hoeft niet.
maar maakt het leven wat makkelijker.
heb je 1 extra kanaal nodig om de waarde naar de governor door te zetten.
qua beginnersmodel: ik meld zelf ook altijd 2 sporen.
ga je jezelf leren vliegen, dan maximaal een 450 maat heli.
gaat het mis, dan is een 450 nog niet zo'n heftige gehaktmolen. al kan een 450 er ook wat van.
450 is een heli met een rotor van +/- 70 cm
heb je hulp, bij een club of een gevorderd vlieger geeft je les, dan maakt het eigenlijk niet uit.
dan is een grote heli beter, gedraagt zich rustiger. makkelijker vliegen.
gaat het mis, dan heb je de gevorderd vlieger die over kan nemen.
meestal met een draad tussen de zenders, waardoor hij de besturing met het loslaten van een knop terug kan pakken.
dus, is jouw toestel handig als beginnerstoestel.
ja en nee. ga je jezelf leren vliegen, zeg ik nee. motor is qua afstellen en instellen op de zender nieuw voor je, de heli zelf is nieuw voor je, het afstellen in de zender is nieuw voor je.
en de staartsetup wordt vervangen, dus dat is ook nieuw voor je.
nieuwe dingen zijn niet erg, maar de kans op een "oeps" wordt er groter van.
en de kans dat de "oeps" een stuk been of gezicht meeneemt wordt groter als het toestel groter wordt.
ALS je perse jezelf wilt leren vliegen, zou ik ff kijken voor een "leerheli".
bijvoorbeeld de align 450 serie.