Verschil in kracht tussen een 400 en 480 7,2volt

Hallo, kan iemand mij vertellen hoe het kan dat als ik m'n Slinger van Great Planes vlieg met een brushed speed 400 7,2volt motor met Gunther prop gevoedt door een 9,6volt 1300milli-ampere NiMH accupack die veel minder vermogen en snelheid oplevert als dat ik hetzelfde toestel vlieg met een brushed speed 480 7,2volt met Gunther prop ook gevoedt door een 9,6volt 1300milli-ampere NiMH accupack?
Het verschil in prestatie tussen die speed 400 7,2volt en de speed 480 7,2volt kan toch niet zo enorm verschillen?
Ik weet dat beidde motoren belast kunnen worden tot een 10 cellen accupack.Ik vlieg met een 8 cellen NiMH pack.
Het verschil qua vermogen tussen beidde motoren gevoedt met dezelfde accu (accu is nieuw) en dan op hetzelfde toestel is groot.
Ik heb beidde motoren uitgetest op mijn vleugel die een spanwijdte heeft van 1200mm.Het verschil in gewicht tussen de 4007,2volt en de 480 7,2 volt scheelt maar een 20gram.Het totaalgewicht van het toestel is ongeveer 650gram.Maar als ik die 480 7,2 volt gebruik dan zit er beduidend veel meer gang in als dan ik die 400 7,2volt gebruik.
Ik snap er niets van.Overigens: bij het testen was het accupack nieuw en vol en beidde motoren ook nieuw en goed ingelopen.
Heeft iemand hier ook ervaring mee en kan iemand mij dit verschil dan verklaren? Oke, die 480 is 8mm langer dan die 400, maar dat groote verschil in kracht kan ik niet thuisbrengen.Graag een reactie. Bedankt!

meet je stroom eens en de toeren.

Daarnaast is die speed 480 weer anders gewikkeld dan die speed 400 en dat is samen met het lengte verschil het enigste wat er anders is.

Er zijn zelfs in de speed 400 groep enorme verschillen. kijk maar eens op de site van Mabuchi, dan kom je ze allemaal wel tegen. Daar staan alle speed 400 en 480 achtigen en ook de grotere op en je kan dan zien wat er allemaal verschillend is.

Bedankt voor je reactie Theo.Ik zal de stroom en de toeren straks eens gaan opmeten.Vind ondanks dat ik dat nog niet gedaan heb helaas het verschil in vermogen tussen beidde motoren wel erg groot.Had echt verwacht dat ze qua kracht wel dichter bij elkaar hadden gelegen.Zeker omdat ze allebei van hetzelfde merk zijn ( race ) en allebei 7,2volt.
Die 480 levert me stukken meer kracht met dezelfde prop en die 400 7,2volt daar vlieg ik dan als een natte dweil mee.Wel vreemd hoor.Had zelfs al een tweede nieuwe 400 7,2volt geprobeerd omdat ik dacht dat het daar misschien aan lag.Maar nee.
In ieder geval bedankt voor je input.

tja die Volts die op motoren staan :roll: ... de sp400 6v werkt goed op 7-8 cellen (bij 8 slijt hij wel maar gaat toch meer dan een gemiddeld seizoen mee) de 7,2 wil pas bij 9-10 lekker toeren maken. de 480 7,2 maakt meer toeren bij hetzelfde aantal cellen maar de stroom schiet omhoog bij 10 (dus moet je een erg klein propje nemen). Bij 8 cellen is de 480 de beste keus.

Eigelijk zou je die V weg moeten laten en daar kv voor in de plaats doen, zoals bij de brushless nu gedaan word, dan zou je het verschil duidelijker kunnen zien.

Tikkie oftopic maar,
Apeldoorn is wel erg dichtbij... kom eens bij de armc langs ( www.armc.nl ) daar zijn veel vliegende vleugels elke week te zien (stuk of 6 gemiddeld) en kan je elke vraag stellen die kunt bedenken.
(ben jij degene die voor het loo vliegt?)

Back