Verschil in motoren

Zou in theorie mee moeten vallen.
ALS je de tandwielen maar aanpast. ga je een 1200 kv motor op 50% gas vliegen, heb je gelijk.

Zoals ik altijd de regelaar/accu/motor vraagstelling heb begrepen:
Als je de 600kv op 12s vliegt en de 1200kv op 6s toch niet, dan zal bij gelijkblijvende vertanding gelijk zijn....

Als je op 12s een 600kv motor op een vertanding van bijvoorbeeld 12/109 draait dan draait de kop met 6s op een 1200kv motor met dezelfde 12/109 vertanding toch nagenoeg hetzelfde toerental draaien?

Wat ik zei over toerental van de motor klopt natuurlijk niet want de berekening 12s x 600kv of 6s x 1200kv heeft dezelfde uitkomst namelijk 26.640 rpm (zonder rendementsverlies e.d.) als je dan je vertanding niet veranderd zul je toch qua toeren toch vrijwel gelijk blijven..

bedankt voor je uitleg student,

om even voorop te stellen: het is niet meteen de bedoeling om op mijn heli meteen een grotere motor te plaatsen. Maar ik zeg ook niet dat het nooit zal gebeuren. Maar omdat ik her en der al vele discussies over motoren heb gelezen, wilde ik gewoon beter begrijpen hoe motoren werken en waar de getallen voor staan.

Vind dit momenteel een interessant en leerzaam topic aan het worden.
Het heeft mij in ieder geval weer een aantal zaken duidelijk gemaakt.

Wel zit ik zelf te denken aan inderdaad een externe bec of optiguard op de heli te zetten.
Toch wel prettig als je regelaar of main accu er mee stopt, je de machine toch nog op auto kunt gaan redden.

Maar buiten dat, misschien dat ik eens naar zo'n logger ga kijken om eens te lenen of kopen van iemand. ben wel benieuwd wat er nou zoal in mijn heli word getrokken qua stroom.

@serge,

jij bedoeld het verschil tussen bijv een 500 size ( 6s lipo ) met een hoog kv motor en een 630 met een laag kv motor maar op 12s lipo. ?

kan me er iets bij voorstellen dat je een zwaardere machine hebt, je dan meer koppel wil, maar dan ook door andere vertandingen in je heli toch je headspeed kan halen

Ik ben met mijn antwoorden van de praktijk uitgegaan, in theorie kan je inderdaad net zo goed een binnenloper nemen als een buitenloper. Binnenlopers werden ook meer gebruikt in helikopters, tegen het tijdperk dat ze net zo veel vermogen begonnen te krijgen als brandstofheli's.

wat je wel eens ziet is dat ze soms een 600kv motor nemen ipv 1200 kv.. maar dan toch een behoorlijke headspeed behalen.

Dus dit is dan een kwestie van het aanpassen van je aandrijflijn als ik het zo begrijp?

Dit klopt half, net als Servor en Student zeggen. Waar je hier de vermogenswinst vooral haalt is een hoger cellenaantal in de setup. Met meer cellen heb je door de hogere spanning minder stroom nodig. Dit is voor een regelaar beter te verwerken en voor een accu beter te leveren. Ook is dit efficiënter dan veel ampere trekken.

@serge,

jij bedoeld het verschil tussen bijv een 500 size ( 6s lipo ) met een hoog kv motor en een 630 met een laag kv motor maar op 12s lipo. ?

kan me er iets bij voorstellen dat je een zwaardere machine hebt, je dan meer koppel wil, maar dan ook door andere vertandingen in je heli toch je headspeed kan halen
Nou jij geeft als voorbeeld overgaan van 1200kv naar 600kv meestal zie je dan dat het cellen aantal aangepast wordt om zo nog een respectabele headspeed over te houden al neem je qua gewicht wel ineens meer mee.
Ik heb bijvoorbeeld 600s gezien die op 12s 500kv vliegen en ik heb 600s gezien die op 6s 1000kv vliegen. Ik geloof zelfs dat de oude 600 van align op 6s vloog, nu zie je ze op 12s daarentegen is de 550 dfc met 600 tailboom en 600 dfc head gewoon een soort 600 op 6s. Het kan ook zijn dat die oude 600 op 12s én op 6s te krijgen was. Ik heb het alleen nog nooit gezien, niet dus dat het niet kan, dat iemand zijn 6s machine met 1200kv over zet op 600kv met een flinke (motor) vertanding om het toerental van de 1200kver te benaderen. Maar ik geloof best dat het mogelijk is.

hier het voorbeeld in een filmpje.

onder het filmpje staan de specs van de machines.

het vertanding verschil is 21 en 23 tands gear.

Nu zijn hun vliegstijlen wel verschillend, dus ook de benodigde headspeeds.
Maar het zou inderdaad kunnen zijn als die verschillen in vertanding er niet in zaten, de headspeeds nagenoeg gelijk zouden zijn

[media=youtube]xg5yeWRQ_SM[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
En 550kv op 12s, 1200kv op 6s. Qua toeren redelijk hetzelfde, toch zou ik voor de 12s setup gaan als je power wilt.

ja omdat jullie dus al uitlegden:

Meer cellen is meer spanning, dus hoef je minder stroom te trekken en je dus efficiënter bent.

dus:

A:

je hebt een verschil in vermogen qua wattage en amperage
Let hier dus wel op of je niet over de top gaat en je regelaar + accu het kunnen leveren.
Zoals beschreven is er ook bij regelaars een ruime marge in korte pieken qua amp.
Maar meten is weten.

B

je hebt een verschil in KV. Minder KV is meer koppel
Minder kv voeden met meer cellen voor een hogere spanning + minder stroom + betere efficiëntie en behoud van je headspeed.

Ook bij de 12S/6S vraag, altijd even kijken WAAROM men nu iets kiest...

korte uitleg: Watt = Amperes x Volt.
om op 2000 watt uit te komen (max motor, voorbeeldje), moet je dus iets met het voltage EN het amperage doen.
6S = 25,2 volt vol
12S = 50,4 volt vol.
Watt = 2000.

Dus, terugrekenen:
2000 watt/25,2 = 79.37 Ampere.
2000 watt/50,4 = 39,69 ampere.

kortweg, zelfde vermogen. VEEL minder amperes.
dus beter voor electronica, minder hoge pieken. Electronica hoeft een stuk minder duur te zijn.

En de 600 ESP was een 6S machine, de hedendaagse aling 600 is een 12S.

je hebt een verschil in KV. Minder KV is meer koppel

Nee, koppel staat weer los, maar dat hangt bijvoorbeeld van het motortype af. Binnenloper en buitenloper verschillen merkbaar in de praktijk!

lager kv zal qua rendement beter scoren, kan ik me voorstellen.
des te sneller je iets laat draaien, des te hoger de verliezen worden.

Qua koppelverschil tussen binnenlopers en buitenlopers was ik eigenlijk niet van op de hoogte..
Ik weet wel dat een binnenloper eigenlijk altijd een hardloper is, en dat buitenlopers meestal "langzaam" draaien.
Maar de bel is ook groter, waardoor er door de kracht x arm vast simpeler koppel gegenereerd zal worden. maar wel door snelheid op te offeren..

Nu kom je op een heli eigenlijk zelden "echte" binnenlopers tegen..
heb wel al een paar keer buitenlopers gezien met mantel, waardoor je alleen denk dat het een binnenloper is..

Oke .. een hoop dingen om dus goed te overdenken bij de aanschaf van een motor / setup upgrade.

dus student, als ik het goed begrijp zou je met meer cellen minder amperages trekken waardoor je bijv. dus je regelaar niet meteen hoeft te vervangen door een grotere.
dat kan dan weer schelen in je electronica setup inderdaad.

jup.
Wel opletten dat de regelaar 12S aankan natuurlijk :-)
en gevoelsmatig.. 40 amp regelaar op een 600 klinkt ook een beetje onnatuurlijk of zoiets. Zou altijd wel wat ruimte in de setup bouwen.

Maar op deze manier kun je wel snel berekenen of je een beetje uit gaat komen met je setup.

Dit is trouwens ook de reden dat men tegenwoordig in de 450 wereld naar 6S gaat. minder amperes. Maar men is steeds gekkere dingen aan het doen met de 450'ers, dus dat toerental moet omhoog, dikkere motoren etc etc.
op 6S kun je dan veel makkelijker vermogen kwijt.
je ziet ook dat de cellen omhoog gaan, maar de mah's veel minder zijn dan bij de 3S accu's.
toch zou de vliegtijd, als je dezelfde dingen er mee doet en toerental hetzelfde houdt, eigenlijk niet mogen veranderen.

leuk.

Ik hoor de laatste tijd veel positieve verhalen over xNova motoren.
Misschien dat ik later dit jaar eerst eens een testje op m'n warpje ga doen.
Dan is de aanschaf nog acceptabel als test zijnde, en ben erg benieuwd naar de prestaties.
Mijn huidige sorpion motor heeft er ook al heel wat vluchten opzitten en ik houd er voorzichtig rekening mee dat hij misschien nog een jaar mee kan.

motoren gaan stiekem best lang mee hoor.. zolang de lagers maar goed blijven.
En die melden zichzelf automatisch.
Mijn 450 is nu met zijn 2e motor bezig, en dat ding is 8 of 9 jaar oud ondertussen.
eerste motor heeft het +/- 7 jaar volgehouden. en dat ding heeft echt heel veel gevlogen...

ik ken helaas de historie niet van de motor, de warp was een 2e hands kitje met motor. Daarnaast dus eigen electronica erop gezet. Ik hoor nog geen lagers janken, dus dat zit nog wel goed.

wat me nog wat tegenvalt is dat ik al een grotere pinion setup heb geplaatst, maar nog niet echt de headspeed kan behalen waar ik fijn mee vlieg.
Nu moet ik wel zeggen dan mijn oude lipo's echt gaar waren met een interne weerstand van 120mohm, dus dat is echt op. Nu heb ik 3 nieuwe gens pakketten gekocht, en ga komend weekend eens kijken hoe de heli zich nu houd. Ik gok dat de prestaties wel beter worden.

waar je ook scherp op moet zijn als je lagers vermoed: een gyro die "opeens" van slag gaat...

een electromotor produceert een hoogfrequente trilling. normaal is dat uitgebalanceert etc, dan valt het binnen de richtlijnen.
gaan de lagers kapot, gaat de motor ook meer trilling veroorzaken. en daar is jouw gyro niet altijd van gedient.
Bij mijn 450 had ik een hoop last om de staart in het gareel te krijgen, bleef rare dingen doen.
na de motorwissel had ik opeens nergens last meer van..
Lagers hoeven niet altijd te gillen om toch kapot te zijn.

heb trouwens meer mensen gezien die hele rare klachten hadden over de staartregio, waarbij de motor het probleem bleek te zijn.

Back