Een vol gewikkelde motor heeft veel trekkracht op relatief lage toeren, terwijl een leeg gewikkeld anker minder trekkracht heeft op lage toeren, maar meer op hoge toeren.
4) Aantal draden tegelijk waarmee gewikkeld wordt: In plaats van één dikke draad te gebruiken om te wikkelen, kun je ook met twee, drie of meer dunnere draden tegelijk wikkelen. Dit wordt single, double, triple, quad enz. genoemd. Naar onze mening is er weinig verschil in een motor te ontdekken of hij nou double, triple of wat dan ook gewikkeld is, als de koperdoorsnede tenminste gelijk is. De koperdoorsnede is het oppervlak aan koper wat je zou zien als je een anker middendoor zaagt. Dit oppervlak (eigenlijk bepalend voor leeg of vol gewikkeld) is veel belangrijker. Er zijn nog een paar natuurkundige verschijnselen welke invloed kunnen hebben, zoals het z.g. "skin effect". Elektronen stoten elkaar af, en als er dus veel elektronen door een dikke draad gaan, zullen de meeste zich verplaatsen aan de omtrek van de draad, en wordt het middelste deel nauwelijks gebruikt. Door nu twee dunnere draden te gebruiken, wordt dit effect verminderd. Bij drie draden is dit nog minder enzovoort. Ook is het zo dat een dikke draad moeilijk strak te wikkelen is, met meerdere dunnere draden gaat dit makkelijker. Verder is het zaak zoveel mogelijk koper op een zo klein mogelijk oppervlak te krijgen. Een dikke draad laat veel ruimte tussen de diverse wikkelingen open, wat slecht is voor de vullingsgraad. Dunnere draden kunnen dichter op elkaar liggen, waardoor de vullingsgraad beter wordt. Echter: een koperdraad heeft een isolatie laag, hoe meer draden er gebruikt worden, hoe groter het aandeel isolatie t.o.v. koper. Bovendien is het bij het met meer draden tegelijk wikkelen steeds moeilijker om de draden parallel te laten lopen, als draden over elkaar heen gaan liggen, ontstaat er weer een gat tussen het koper. Ook dat is weer slecht voor de vullingsgraad.
Als u dit allemaal gelezen heeft zult u inzien, dat er dus geen bepaald optimum is, maar dat alles wat je aan de ene kant wint, ten koste gaat van iets anders. Daarom zijn er zoveel verschillende soorten motoren, omdat alles een compromis is tussen voor- en nadelen.
de bron
elektro motoren