verschil oracover - solarfilm

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door the_raven_EAP, 30 jul 2005.

  1. the_raven_EAP

    the_raven_EAP

    Lid geworden:
    8 apr 2005
    Berichten:
    271
    hallo!

    Ik heb een vleugel uit piepschuim gemaakt met een achter- en voorlijst, en een ligger uit balsa. Ik heb hem ook al geplamuurd. Nu zou ik hem willen bespannen... maar gaat die dan niet te zwaar worden? Naar mijn gevoel zijn mijn vleugels al vrij zwaar (65g voor 1000mm x 150mm). Plakken folies als solarfilm ook goed op de geplamuurde delen? Krimpt folie veel? Kun je ipv zo'n speciaal folie-strijkijzer ook een verfverwijderaar gebruiken?!?

    Alvast bedankt voor de hulp! Grtz
     
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.752
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Waarmee?
    Ik vrees dat het gewicht al in de plamuur zit.....
     
  3. the_raven_EAP

    the_raven_EAP

    Lid geworden:
    8 apr 2005
    Berichten:
    271
    Omdat mijn vleugels op enkele plekken dunner waren, heb ik deze opgevuld met rostuff van robbe. Dit is een plamuur voor zowel styropor als balsa. Zoals je zegt, is de vleugel wel al iets zwaarder geworden... Hoeveel weet ik precies niet, want ik heb ze ervoor niet gewogen :?
     
  4. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    ik gok dat hij wel 2x zo zwaar is gewoorden.
    Als je "gamma schuim" hebt gebruikt (dichtheid van 15).

    Dan kun je beter een nieuwe snijden als er iets fout is gegaan dan het opvullen.
     
  5. the_raven_EAP

    the_raven_EAP

    Lid geworden:
    8 apr 2005
    Berichten:
    271
    Krimpt folie veel? Kun je ipv zo'n speciaal folie-strijkijzer ook een verfverwijderaar gebruiken?!?
     
  6. Je kunt ook een gewoon strijkijzer gebruiken maar dan moet je wel de hitte in kunnen stellen.

    bedoel je zo'n hete lucht blazer?
    Die is gouw te heet en je kunt er misschien nadat je al met een strijkijzer gefolied hebt, nog een beetje mee helpen de folie strak te trekken.
    Maar alleen met een blazer lukt denk ik niet.
    En de piepschuim smelt ook snel met zo'n blazer.

    Robert
     
  7. the_raven_EAP

    the_raven_EAP

    Lid geworden:
    8 apr 2005
    Berichten:
    271
    Op ons strijkijzer kun je niet zien welke temperatuur hij produceert... Mss nog een ideetje: een haardroger op de hoogste stand? Of is die dan weer net niet warm genoeg?!?
    Grtz
     
  8. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    gewoon het strijkijzer van je moeder pakken, en instellen op 1 punt. (mag misschien iets minder zijn)

    temperatuur hoef je niet precies te weten, als het maar constant dezelfde temperatuur is. :wink:
     
  9. the_raven_EAP

    the_raven_EAP

    Lid geworden:
    8 apr 2005
    Berichten:
    271
    jah, zou ik kunnen doen :)
    het enige probleem is, dat ik al veel gelezen heb, dat er soms folie aan het strijkijzer blijft plakken... Dat zal mijn ma niet zo graag horen :lol:
     
  10. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    doekje met wasbenzine/terpetine doet wonderen.

    overigens is er bij mij nog nooit folie aan het ijzer blijven plakken. misschien is dat wat eerder bij oudere folie waar je nog een keer overheen gaat.
     
  11. Ik heb ook mijn vliegtuig met gewoon strijkijzer bespannen
    en er zat echt geen folie aan.
    was wel oracover.

    Robert
     
  12. the_raven_EAP

    the_raven_EAP

    Lid geworden:
    8 apr 2005
    Berichten:
    271
    dat was ook nog iets wat ik me afvroeg... wat is het verschil tussen oracover en solarfilm? Heeft het soms iets met gewicht of prijs te maken?
     
  13. Danny4you

    Danny4you Guest

    Jah solarfilm is wel wat goedkoper dan oracover en minder stevig is hij ook wel. Van het gewicht weet ik niet veel van maar als ik me niet vergis is hij zwaarder dan oracover.
     
  14. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.752
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Wacht je wel even tot 'ie afgekoeld is.... :black:
     
  15. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.752
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nee, precies andersom. Maar er zijn zoveel varianten, dat Oracover of Solarfilm nog helemaal niets zegt.
     
  16. maarten

    maarten

    Lid geworden:
    25 feb 2004
    Berichten:
    356
    Locatie:
    Goirle
    Oracover is wel wat duurder dan solarfilm geloof ik, maar orocover heeft een aantal voordelen. Het kan namelijk hogere temepaturen aan dan solarfilm, waardoor Oracover ook veel beter krimt dan solarfilm. Persoonlijk vind ik Solarfilm Kl*tefilm, maar dat is mijn mening. Als je oracover pakt kun je een gewoon strijkijzer goed gebruiken. Begin maar op de laagste stand en voer de warmte langzaam op, maar waarschijnlijk kan hij gewoon de hoogste stand aan, mijn folieboutje staat ook altijd op zijn hoogst en die wordt volgens mij warmer dan een strijkijzer.
    Als je Solarfilm te heet maakt dan trek je heel de verf mee met je boutje. Als je Oracover te heet maakt weet ik niet wat er gebeurd want dat heb ik nog nooit gehad.

    Groeten Maarten, ik hoop dat je er wat aan gehad hebt.
     
  17. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.752
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Precies! En dat is de reden, dat je het ( standaard materiaal) beter niet op polystyreen schuim kunt gebruiken. Dat kan daar namelijk niet tegen!
    Beste afwerking voor schuim: balsa indekking, dun tissue met lak, helemaal glad schuren, 2 K lak spuiten.
    Plastic film is meer iets voor opgebouwde constructies die toch niet zo lang meegaan.
     
  18. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.381
    Locatie:
    Woerden
    Ik gebruik het liefste plastic film. Plamuren/spuiten is veel extra werk en kan in sommige gevallen ook nog zwaarder uitvallen. Je moet natuurlijk ook nog de gelegenheid hebben om iets netjes te kunnen spuiten. Ik heb geen spuitkabine en heb ook geen kennissen die er één hebben. Bij reparaties is puitwerk ook een (kleine) ramp omdat je dan een hele boel moet overspuiten als je alles weer echt netjes wilt krijgen. Plastic film trek je eraf en dan kan je direct bij de te repareren plek. Na reparatie de zaak netjes vlak schuren en weer nieuwe film erover. Makkelijk, snel en netjes.
    Dat neemt niet weg dat ik een prachtig mooi gespoten kist niet mooi vindt. Juist wel, heel erg mooi. Zo'n prachtige Spitfire van één van onze leden op de club. Heel mooi gespoten, veel werk erin gestopt en het resultaat mocht er echt wel zijn. En dan een crash. Behoorlijke schade aan de romp en wat kleinere plekjes aan de vleugel. Bij nadere inspectie blijkt de vleugel intern toch meer schade opgelopen te hebben dan eerst leek dus moesten er enkele gaten in de bekleding gemaakt worden om de zaak te kunnen repareren. Uiteindelijk is hij weer helemaal gerepareerd en komt hij weer op het veld. Het is nog steeds een mooie kist maar helaas kan je behoorlijk goed zien waar de reparaties zijn uitgevoerd. Na verloop van tijd vond de eigenaar het ook geen gezicht en heeft hij de hele kist weer zo goed als kaal gemaakt en helemaal overnieuw gespoten. Toen zag alles er weer fantasties uit maar als je dat iedere keer na een reparatie moet doen....
    Ik hou het bij solarfilm, solartex en oracover. De solarfilm gebruik ik voor de kleinere modellen. Het is lichter en duidelijk goedkoper dan oracover. Als je de juiste temperatuur gebruikt dan werkt het makkelijker dan oracover. Iets te heet kan wel snel een probleem zijn want dan heb je een gat, gewoon opletten dus.
    Solartex heb ik op een paar modellen die een beetje "antiek" aan moeten doen. Het is net alsof er ouderwets linnen is gebruikt. Het werkt net zo iets als solarfim maar krimpt veel minder. Je moet dus nauwkeuriger werken en de folie met de hand strakker trekken dan met solarfilm. Het resultaat is een hele mooie en sterke afwerking, helaas ook wel wat zwaarder.
    Oracover gebruik ik voor de wat grotere modellen en daar waar ik wat meer stevigheid nodig heb (of nodig denkt te hebben). Het is iets zwaarder en krimpt ook iets minder dan de standaard solarfilm. Het is wel bestand tegen behoorlijk hogere temperaturen maar je moet ook opletten dat je het niet te heet maakt. Oracover smelt ook vrij plotseling als je het maar iets te heet maakt. Als je net een klein beetje onder de smelt temperatuur weet te blijven dan krimpt het behoorlijk en kan je ook vrij moeilijke krommingen netjes strak krijgen. Oracover is ook tegen hogere temperaturen op het veld bestand. Ik bedoel dat een model bekleed met solarfilm na een middag op het veld en in de zon er soms niet meer uit ziet. De solarfilm vertoont bobbels en het lijkt alsof het niet strak gekrompen is. Oracover doet dat niet of bijna niet. Ik heb een zwart :!: model gehad dat steeds na een middagje vliegen er niet meer uit zag. Nadat ik het opnieuw bekleedt had maar dan met oracover was het probleem zo goed als over. Een ander voordeel van oracover vind ik dat het beter "plakt" dan solarfilm. Bij oracover heb ik veel minder last dat de naden waar twee stroken over elkaar zijn geplakt los laten. Bij solarfilm komt dat zo af en toe wel eens voor.
    Al met al ben ik best tevreden over deze producten en gebruik ze voor bijna al m'n modellen. Alleen een ARF model is gespoten maar dat was al zo vanuit de fabriek.
     
  19. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.231
    Locatie:
    Almere
    Er zijn ook vele schuim constructie die niet zolang meegaan :wink: ik denk hierbij aan platte plaat delta's, smurven en dat soort ongein.

    Ervanuit gaande dat het piep voldoende is verstevigd (koolstof of hout) gaat het alleen nog om de oppervlakte bescherming en niet om extra sterkte.

    Als je de bout instelt dat het solarfilm of oracover net plakt, dan gaat het prima direct op schuim. Voor krimpen niet alleen hogere temperaturen, maar ook meer tijd nodig op het schuim, en dat kan niet.

    Krimpfilm houd zelfs beter op (geschuurd) piepschuim dan op balsa omdat het meer poreus is.
    Oricover is zelfs uitstekend om als scharnier te gebruiken direct op peipschuim. Eventueel eerst even insmeren met houtlijm. Na het drogen houd het nog beter.

    Andere manieren om goedkoop piep af te werken is met verdunde houtlijm en inpak papier.
    Als variant organza (gordijntjes materiaal) en andere waterbasis spul (pretex, parketlak, gesso (schilderij primer)) werkt ook.
     

Deel Deze Pagina