Om een oude vergelijking nog een keer aan te halen, zie het als een benzine tank van een auto.
In die tank kan je bijvoorbeeld 40 liter benzine doen, dat is dus de capaciteit van die tank. Wanneer je motor 5 liter per 100km gebruikt (1:20) kan je dus 800km ver komen met een volle tank.
Wanneer je in plaats van benzine bijvoorbeeld nitro in de tank doet zal er nog steeds maar 40 liter in kunnen. De motor zal wel veel meer energie leveren. Dat kan misschien wel 3 keer zo veel zijn. Helaas zal de motor ook veel meer brandstof gebruiken in plaats van 1:20 kom je misschien nog maar aan 1:5. Hoewel je meer kracht uit de motor krijgt zal het verbruik enorm toenemen. (Voor de puristen: ik weet dat deze vergelijking niet helemaal juist is en er nog veel meer factoren meespelen maar daar gaat het nu niet om.)
Een accu met een capaciteit van 4000mAh heeft een "inhoud" van 4000mAh. Dat betekend dat je gedurende 1 uur 4000mA (dat is hetzelfde als 4A) kunt trekken.
Nu ga je in plaats van 3S een 4S accu gebruiken. Je zou dat kunnen vergelijken met nitro in plaats van benzine. De motor zal duidelijk meer kracht leveren maar wel ten koste van meer stroom. De accu zal dus duidelijk sneller leeg zijn.
Welke regelaar moet je kiezen?
Als eerste moet je bepalen welke motor je nodig hebt.
Wanneer je weet welke motor je gaat gebruiken ga je bepalen welke propeller je nodig hebt.
Je weet nu welke motor en prop je gaat gebruiken. Aan de hand van deze gegevens kan je bepalen welke spanning je nodig hebt, hoeveel cellen dus. Daarnaast hoeveel stroom de motor/prop combinatie gaat gebruiken.
Met deze gegevens kan je de juiste regelaar (ESC) kiezen die zowel de spanning aan kan en de benodigde stroom kan doorgeven.
Om het bovenstaande te doen zijn allerhande vuistregels voor, die ga ik hier nu niet neer pennen dan wordt dit schrijfsel nog veel langer. Met wat zoekwerk kan je hier heel veel over terug vinden op dit forum. Hier zit ook het nodige reken werk aan vast maar daar zijn rekenprogramma's voor op het internet.
Nog even over de keuze tussen een 3S of 4S accu. Je kan soms wel naar een 4S accu overstappen maar je zal dan vrijwel altijd een andere prop op de motor moeten zetten. De motor zal meer kracht kunnen leveren en gaat sneller draaien. De prop zou best wel eens te snel kunnen gaan draaien als je een 4S accu gaat gebruiken. De weerstand van de prop wordt dan helemaal hoog en de motor zal echt heel veel stroom gaan gebruiken. De kans is dan zeer groot dat er te veel stroom gaat lopen en je de motor opblaast. Daarom moet je dus een kleinere prop gaan gebruiken. Helaas is dat niet erg efficiënt. Een grote prop die "langzaam" draait heeft een duidelijk grotere rendement dan een kleine prop die snel draait. De stuwkracht kan best hetzelfde zijn maar er gaat meer van de energie die je er in stopt verloren. Met andere woorden ook hierdoor zal je accu sneller leeg zijn.
Let wel dat dit op gaat wanneer je dezelfde motor blijft gebruiken!
Wanneer je een bij elkaar passende motor-prop-regelaar combinatie gebruikt kan je in theorie met een 4S accu een beter rendement behalen wanneer je hetzelfde vermogen nodig hebt. Stel dat je 500Watt nodig hebt op je model dan kan je dat wat rendement aan gaat beter uit een 4S accu halen dan uit een 3S accu. Mits je de juiste motor-prop-regelaar combinatie gebruikt!
Ga er eens voor zitten en spit door dit forum, er is over deze materie al heel veel geschreven. Er zullen ongetwijfeld nog vragen over blijven. Schroom niet en stel die gewoon. Er wordt wel gezegd dat domme vragen niet bestaan, alleen domme antwoorden!