verschil tussen enneti "disc rim" en normale velg?

Ik rij met een serpent 710 en heb dus de normale touring velgen en foams nodig. Ik rij vaak met enneti foams en heb er nog geen problemen mee gehad.
Tot nu toe had ik altijd met de "6-spaaks" velgen of de serpent velgen gereden. Maar ik had nu ook enkele setjes "disc" velgen liggen. dus geen spaken maar een volle velg. Dit zou normaal ook geen probleem mogen zijn. Maar ik had nu totaal geen goeie wegligging hoewel het dezelfde hardheid als normaal was. Een betere setup vond ik niet, altijd hetzelfde probleem.
Dan maar eens een setje gebruikte foams van een ander merk geprobeerd en plots wel een goeie wegligging. Ook nog eens een nieuw setje geleend en hiermee ook een goeie wegligging. Uteindelijk toch nog eens de ennetis erop gelegd en opnieuw geen goeie wegligging meer. Dus moest er wel iets met die foams of velgen zijn. Na wat onderzoek merkte ik dat de velg en band iets (iets minder dan 1mm) meer naar binnen zaten dan de normale enneti foams. De mousse van de band sleepte hierdoor tegen het bolgewricht van de stuurarm. De totale breedte van de auto was ook ongeveer 1mm minder.

Is dit een gekend fenomeen? of zijn er nog die dit meegemaakt hebben?
Het enige dat ik nu kan doen is ofwel de band wat afdraaien en minder breed maken (maar dan heb ik een smallere band) of een shim achter de wielmeenemer plaatsen.

Ik heb dit ooit ook eens meegemaakt met een aantal setje banden. Eerste dacht ik dat het banden met een zekere offset waren maar dan zou het een offset naar binnen zijn. En er stond ook geen offset op de verpakking vermeld.
Een ander idee was dat dit setje een fout had in de velgen maar ik had een 4-tal van die setjes gekocht en ze waren allemaal op zo.

Ik weet nu echter niet meer welk merk dat was. Ik heb het in ieder geval opgelost door shims tussen de wielmeenemer en de velgen te plaatsen.

Back