Verschil tussen zenders

• Topicstarter Topicstarter FF
  • Startdatum Startdatum
F

FF

Guest
Ik heb de keuze tussen een FC-18 off een FF-9 zender. Beide zenders zijn natuurlijk goed en het maar net wat je gewend bent. Maar ik ben ontzettend nieuwsgierig naar de mening van anderen. Wie kan hierover wat vertellen? :P

Ik vlieg zelf ook met de FF9 CHP-C en dat bevalt me prima. Het is een moderne zender die gemakkelijk te programeren is. Zéér uitgebreid, groot LCD display, 9 kanaals, je kunt het zo gek niet bedenken of het zit erop...

De FC18 is daarentegen redelijk verouderd. Het menu laat zich niet bepaald fijn programeren en ook met de nieuwste software blijft hij achter ten opzichte van de FF9. Je moet hem uitbreiden met allerlei modules en schakelaars omdat die standaard niet meegeleverd zijn (en hij dus nog maar 4 kanaals is)

De FC18 is momenteel relatief goedkoop te verkrijgen, zelfs in Nederland. Dit mag niet doorslaggevend zijn voor je keuze! De FF9 is namelijk goedkoop te verkrijgen bij bedrijven als CyberHeli of HeliKraft

ik heb 2 ff9's en de enigste reden om daar vanaf te stappen is een 9zhp wcII doordat die meer mix mogelijkheden en te programeren flight conditions heeft, maar aangezien ik nog meer dan goed voorruit kan met de ff9s houd ik het daar voorlopig bij.

prima zender die voorlopig meeeeeer dan genoeg te bieden heeft.
wat ook belangrijk is, de fc18 is een pultzender, en de ff9 een handzender, is net waar je voorkeur naar uitgaat.
ook het grafisch display vd ff9 heeft bij mij een puntje voor op de fc18

FF9 is een stuk moderner dan de FC18, ligt prettiger in de hand, oogt een stuk beter en werkt mogelijk nog betrouwbaarder.
Geef mij dus maar... een FC18 :lol: want aan dat rotary select kan ik nog steeds niet wennen...En ik weet het: 't is een stuk handiger, maar alleen bij wat vaker programmeren raak je die vervelende vastgeroeste gewoontes kwijt.
Overigens zal er zo langzamerhand wel eens een opvolger van de FC18 gaan komen, want deze is al vanaf 1989 in de handel! Deze zal dan wel FX20 of zo gaan heten. Ik ben zeer benieuw of er in februari zoiets gaat komen op de beurs in Neurenberg (en nee, ik heb geen inside-informatie, maar doe alleen maar een beredeneerde gok: 2 jaar geleden een FX14, 1 jaar geleden een FX18, en dan nu ??...; of zijn die FX14 en FX18 er al langer?).

De software van de FX18 lijkt meer op die van de FC16 dan van de FC18!
Geen idee, waarom ze dat ding FX18 hebben genoemd, FX16 of FX17 was een betere keuze geweest...

FX18 wordt bij ons op de club al redelijk veel gebruikt. Het enige "nadeel" dat ik er van ken is de digitale trim. Ik vindt het eigenlijk maar niets om steeds een knopje in te moeten drukken om dan het roer een miniscuul stukje te verplaatsen. Je kan ook niet zien hoe de trim staat behalve dan dat er een puntje in het schermpje komt als de trim in de middenstand staat.
Verder een prima zender maar dat ben ik al jaren van Futaba gewend. Ja ook de vroegere Robbe zenders werden door Futaba gemaakt!

bij de ff9 kan je het hele trimbereik zien op het scherm, en de gevoeligheid (grootte) van de trimstappen instellen.

ideaal.

Bij de FX gaat dit ook hoor! Je kunt de grootte van de trimstappen zelfs op 0 zetten!! Geen flauw idee, wat je er aan hebt om een trim volledig uit te kunnen schakelen, maar bij de FX kan dit dus...

ernst had het erover dat je niet kan zien op het scherm waar je trim ergens staat, dat bedoelde ik.

Mooi, dat je dat wel kan zien!! Natuurlijk niet zo mooi als bij een FF9, maar als je de trim ingedrukt houdt zie je niet alleen de servo, maar ook een balkje op het display aan de wandel gaan.

De FX-18 heeft maar wel 3-punts "curve" voor de pitch en throttle, dit is naar mijn mening te weinig voor heli vliegen.

Met een driepunts curve kan je wel heli vliegen alleen het in en afstellen is niet te doen of net net niet goed genoeg. Maar ik ken iemand met een Rappie 60 en vliegt alle kunstjes met een FX-18. Geen probleem dus. Alleen vraag ik me af waarom de FC-18 aanmerkelijk duurder is dan de FF-9. Is ie dan dan nog net iets beter dan de FF-9, bv. uitgebreider of stabieler. Heb er geen idee van.

Natuurlijk kun je wel iets met een 3-punts, maar het blijft heel beperkt. Het is niet goed mogelijk om het toerental constant te houden bij alle bladhoeken. Vandaar dat ik adviseer om een zender te nemen met ten minste 5 punten.

Als de FC18 duurder is dan de FF9 kijk je op de verkeerde site's... ;) Ik heb de FC18 al in de aanbieding gezien voor zo'n €400,- IN Nederland...

FF zei:
Is ie dan dan nog net iets beter dan de FF-9, bv. uitgebreider of stabieler. Heb er geen idee van.

De FC18 en de FF9 zijn ongeveer gelijkwaardige zenders en doen ook kwalitatief niet voor elkaar onder. Uiterlijk, programmeergemak, pult- of handzender tellen uiteraard mee bij het maken van een keuze. Het belangrijkste is echter: in hoeverre is de software verschillend en wat gaat er met de een beter dan met de andere? Van de ene heli-vlieger hoor ik, dat de FC18 meer kan dan de FF9 en van de andere precies het omgekeerde. Wie weet er verschillen te noemen in de software van de FC18-V3.2 t.o.v. de FF9????

Back