Verschil vliegeigenschappen brandstof/elektro

Het klotst redelijk dicht bij het zwaartepunt rond en je bepaald je zwaartepunt met een halfvolle tank.
Ik merk er met vliegen 0,0 van eerlijk gezegd.
Dus mij maakt het niet uit.
Vind het trouwens ook een erg origineel onderwerp :mrgreen:
Maar wel een leuke meestal!.
Ik ben gek op elektro om de eenvoud, mindere slijtage en schonere heli..
Maar vind brandstof toch ook geweldig leuk en erg fijn vliegen, nog meer mechanische techniek, geluid, rook, sensatie!
Gewoon beide vliegen, het heeft allebei wat moois..

Sven,

Met alle respect,
ik meende te weten dat jij toch met coaxiale heli's vloog, niet?
Hoe kan jij dan de prijs weten wat brandstof tov electro (lipo) kost?
en nogmaals met alle respect beste Sven, je hangt telkens bij verschillende posts de moraal ridder uit die electro hoog aanprijst waar niks mis mee is :-)
Maar probeer eens om eerst iets te testen om dan pas vervolgens jouw bevindingen mede te delen (brandstof)
De Topic starter vroeg om een vergelijking, geen fanboys die ofwel electro of brandstof de grond inkelderen

Laatst bewerkt:
Verschil in vliegeigenschappen is er niet, het boeit namelijk niet welke krachtbron die rotor rondslingert ! Als hij maar draait op een constant toerental.

Brandstof heeft wat meer diepgang in mijn beleving, het is namelijk ook een kunst om je motor perfekt af te stellen. Elektro wordt snel saai, want er valt niks af te stellen.

@Gekkekuki: Al vliegt Sven met sateprikkers, een simpele vergelijking in kosten kan een heli infected mind nog steeds maken. Daar hoef je echt geen nitro en elektro voor in huis te hebben.

Je zegt dat je meerdere lipo's nodig hebt om een dagje te vliegen? Met 1 lipo kan ik 3 keer per uur vliegen mocht dat nodig zijn. In clubverband is dat veel.

Verder is er nog een ander groot voordeel aan elektro. 250/450 en 500 size. Heb pas 1 nitro 500 gezien.

Wat ik bijzonder prettig vond aan elektro, dat hele getril is weg. Geef mij maar een elektro kist waarvan de staartvin alleen beweegt als ik dat wil :mrgreen:

Voordeel van nitro, je staat er zo strak van als een Szabo. Helaas werken de vingers dan wel niet mee:mrgreen:

Mhh,
Ik vlieg nu een jaartje met de T700N en heb alles bij elkaar 2x een paar tikjes versteld op instelnaald en 1x een plugje vervangen (0,0 sleutelwerk).
Heb wel de lagers van de motor vervangen een paar weken terug (corrosie), maar dat is ook een karweitje van niks eigenlijk en het kost ook weinig.
Als je de OS91HZ van dichtbij bekijkt kan je goed zien dat Nitro motoren zeker niet ouderwets zijn, of uit de tijd raken...
Prachtig stukje CNC werk, super toleranties en niet eens duur ook.
Brandstof vliegen zal zeer binnenkort wel duurder worden dan lipo's aanschaffen denk ik.
Ik vind wel dat er een merkbaar verschil in het sturen van mijn Nitro heli zit t.o.v. electro trouwens.
Ik speel veel meer met mijn pitch op brandstof, om het toerental goed te houden of er een bepaald figuur wat meer pop te geven.
Je kan er lekker mee spelen.
Met een electro heli moet je veel vloeiender sturen door de veel vlakkere powercurve waar je over beschikt.
Persoonlijk vind ik brandstof lekkerder vliegen.

Eric

Ik dacht altijd dat die top of the line 90 size motortjes rond de 300 a 400 euro zaten. Pomp etc. Of zijn dat verkeerde prijzen?

Mij is nitro niet gegund, of ja beter gezegd. Ik heb geen zin om het vieze werk op te knappen:mrgreen: Een 700N met een leuk % lijkt me erg leuk ;)(los van de kosten)

Ik zit alleen al een uur te *** met zon brandstof slangetje... Solderen kan ik ondertussen wel :eek:

Heeft ook misschien met de generatie te maken Eric? :mrgreen:;)

Je hebt nou eenmaal monteurs,en IT-mensen.
De monteurs onder ons vliegen meestal met branstof heli en de IT mensen
met een vliegende Laptop:p:p:p:p

mooi gezegd raptor 1960.

je kan uren lange discussies houden maar op het eind heeft alles zijn voordelen en nadelen wat ook weer voor iedereen verschillend is, en komt het neer op persoonlijke smaak. en daar valt niet over te redetwisten.

oftewel iedereen heeft ongelijk en alleen ik heb gelijk:mrgreen:

ik ben erg gecharmeerd van beide en heb dus ook beide...

dus bedenk wat je zelf wil, wat vind je leuk, wat spreekt je aan en ga daarvoor zou ik zeggen.

Nog niet aangekaart !
Electro kun je indoor nog wat doen.
Dat laat je met brandstof wel uit je hoofd.
Succes alle ( zelf brandstof fan ;) )
Henk

Ik dacht altijd dat die top of the line 90 size motortjes rond de 300 a 400 euro zaten. Pomp etc. Of zijn dat verkeerde prijzen?

Mij is nitro niet gegund, of ja beter gezegd. Ik heb geen zin om het vieze werk op te knappen:mrgreen: Een 700N met een leuk % lijkt me erg leuk ;)(los van de kosten)

Ik zit alleen al een uur te *** met zon brandstof slangetje... Solderen kan ik ondertussen wel :eek:

Heeft ook misschien met de generatie te maken Eric? :mrgreen:;)

:mrgreen:
Ik ben inderdaad wel van een andere generatie, maar groei makkelijk mee met nieuwe dingen, was al redelijk jong papa, houd je jong :cool:
Die motoren zitten inderdaad rond de 300 euro.
Vind ik niet duur voor zo iets moois, kan hem er zelf niet voor maken en krijg het ook niet rond gecalculeerd volgens NL maatstaven.
Met Nitro heb ik persoonlijk meer het gevoel met een "vliegmachine" bezig te zijn, zit misschien tussen m'n oren :-D
En ik ben als kind bezig geweest met nitro vliegtuigen, ben veslaafd aan "DIE LUCHT!!!" dus het heeft ook wel wat met nostalgie en m'n leeftijd te maken Bart....

ik heb ook al eens een nieuwe os gescoord voor rond de 230 euro , maargoed .
verder vind ik het wel opvallend dat iedereen roept dat electro goedkoop is . ik heb dit jaar ongeveer 500 euro opgestookt ; te weten 300 euro aan 60 liter 15% tornado , en 200 euro aan 2 outrage xp25 2500mah 6s . ondanks niet verder leeg vliegen dan 70 % , en met 1c laden , hebben ze het maar resp. 50 en 70 vluchten van 4 minuten uitgehouden .

90er size electo heli's zijn vliegklaar gewoon meer dan 2000 euro , en dan mag je hopen dat je dure lipo ook daadwerkelijk die 300 geclaimde cycles van zware stickbangende 3d gaat overleven . de eerste moet ik nog tegenkomen die dat haalt , maar ondertussen rekent wel iedereen vanuit die waarden .
mvg ferry

Die waaghals met die 90 er , zal wel een beste verzekering hebben als je zo russisch roulette speelt :)
Ook geen kritisch vrouw denk ik. geloof niet dat ik dit moet proberen met mijn raptor :murder:

Ferro, klopt helemaal maar met outrage heb je wel even pech gehad. Die hebben een tijd wat mindere lipo's geleverd. Heb ook een x25 gehad die was na 5 vluchten al aanzienlijk minder dan een Zippy van 1/3e van de prijs.

@Eric: Ik vond nitro in autootjes en vliegtuigen ook altijd wel ok, maar toen deed mn opa alle mechanische zaken ;) Inmiddels 10 jaar geleden. Voor mij ligt elektro veel dichterbij m'n kunnen en knowhow,qua afstellen, raar genoeg! Alleen de brandstof erin pompen vind ik al ***.:p

De rust die elektro geeft vind ik ook wel prettig. Ik vind de 700N erg aanlokkelijk maar als ik kijk naar de kosten van 30% nitro dan is het zo vergeten.

Weet ik niet Bart...

Even snel rekenen:
6s x2 = ong. 250 Euro (goede lipo's)
gallon 25 euro = +- 8 vluchten, = 3,13 euro per vlucht (langere vlucht dan elektro trouwens).
250 euro / 3,13 = 79 vluchten

Mijn persoonlijke ervaring is dat mijn lipo's het met wat sport/3D het niet veel langer volhouden dan 100 vluchten, na 80 vluchten is het beste er zeker van af.
Dus het ontloopt elkaar allemaal nog niet zo verschrikkelijk veel.
Je geeft het alleen uit in deeltjes met brandstof i.p.v. in een keer.
Voordeel blijft wel dat als ik mijn T700 zwaar uitsmeer dan kost me dat 3,13 Euro aan verspilde brandstof, vliegt mijn lipo in de hens dan kan ik bij de al reeds hoge crashkosten nog eens 250 euro optellen ;)
Wil je niet aan denken! :eek:

Ik wil verder geen discussie houden over wat wel en geen goede lipo's zijn maar ik denk dat het ondertussen algemeen aanvaard is dat de hobbycity lipo's ook kwaliteit leveren voor een lage prijs. Juist daardoor is het elektro gebeuren de laatste tijd een stuk populairder geworden.

Ik denk persoonlijk dat het niet heel veel uitmaakt. De kosten zijn allebei relatief hoog, zowel voor nitro als elektro. Er wordt veel gezegd dat bij nitro de begininvestering hoger is door de aanschaf van dure motoren, uitlaatje, governer, starter enz. maar ook bij elektro moet het nodige gekocht worden: een goede lader kost ook geld en het liefst heb je meerdere laders, een goede ESC en motor combo kost ook niet niks enz.

Wees blij met wat je hebt en focus op het vliegen :D Dat is wel een les die ik geleerd heb de laatste tijd, erg veel geld in heli's gestopt maar vliegen ho maar. Nu eerst maar eens leren vliegen en dan gaan we wel weer verder met dure upgrades kopen ;)

Wees blij met wat je hebt en focus op het vliegen Dat is wel een les die ik geleerd heb de laatste tijd, erg veel geld in heli's gestopt maar vliegen ho maar. Nu eerst maar eens leren vliegen en dan gaan we wel weer verder met dure upgrades kopen

Dat zijn wijze woorden het gaat om het vliegen en de fun die je eraan hebt!!!!

Ik vind de 700N erg aanlokkelijk maar als ik kijk naar de kosten van 30% nitro dan is het zo vergeten.

Waarom 30%, ik vlieg al mijn nitro heli's op 15%, is goedkoop en ik heb zeker power genoeg. Het is niet omdat die *** Amerikanen allemaal pretenderen dat je moet op 30% nitro vliegen om genoeg power te hebben dat dat zo is, we zijn tenslotte niet allemaal Szabo's en Riva's.....

Nu on topic :

mooie discussie maar ik denk niet dat we er ooit uit raken. Ik heb beide en vindt ze alletwee super vliegen ! Lipo is handig, plug en play, nitro langere vluchten na elkaar.

Tja.... ik hou van beide :)

Grtz,
Dirk

Eh Dirk dat is onderdeel van de discussie:-D Gaat juist over de vliegeigenschappen.

Waarom 30%, moet wel een beetje op elektro lijken qua power he? Power is ook verslavend.

Ik heb ooit een kannetje 2.5l 30%, 42 euro, in 3,5 afstel/hoverbeurtjes opgerookt. Doe ik niet meer. Maar het kan dus gelukkig goedkoper voor 30%? ( en bij 30% is de afstelling minder van belang:mrgreen: ).

En als ik kijk naar het vliegen, tja de jongens die op elektro overstappen leren meer dan de nitro stokers. Krijgen meer vertrouwen in de betrouwbaarheid, ze vliegen eigenlijk ook vaker. Minder problemen.

Daarom vlieg ik ook elektro. Geeft, in mijn geval helemaal, de meeste air time. Neem niet eens 1 imbus mee naar het veld. ( hoewel dat af en toe ook handig is met van die stille riempjes op een protos en logo :rolleyes:. Gelukkig zijn er dan ter plekke nog nitro vliegers:mrgreen:. M.a.w ik kan ook niet zonder nitro:))

Terzijde, bij ons op de club is er nog maar 1 nitro vlieger (die regelmatig komt).
Over de lipo's, de nieuwe gen. cellen blijft de eerste 60 a 70 vluchten alleen maar sterker worden. Iets voor de protos Eric? :)

Laatst bewerkt:
Back