Verschil vliegtijd tussen dure en goedkope accu's.

Tja, bij die alternatieve (meestal no-name) accu's zullen vast wel eens slechte exemplaren zitten (net als bij originele "merk" spullen!)

Ik denk dat ik het ook zo moet benaderen.
Als ik met mijn Trex500 5 minuten vlieg kan ik me niet voorstellen dat zo'n kleine accu 3 keer zolang, zoveel geweld zou moeten kunnen leveren.
Misschien over 10 jaar ja....

Ik denk dat ik het ook zo moet benaderen.
Als ik met mijn Trex500 5 minuten vlieg kan ik me niet voorstellen dat zo'n kleine accu 3 keer zolang, zoveel geweld zou moeten kunnen leveren.
Misschien over 10 jaar ja....
Als je een emmer van 10L koopt dan ben je toch ook niet verbaast dat er geen 30L in past.
En een goedkope emmer van 10L past ook wel 10L in.
Als we het dan over lipos hebben waar 2200mAh in moet passen dan is het kennelijk heel moeilijk te begrijpen voor velen hoe dat werkt.:confused:

Als je een emmer van 10L koopt dan ben je toch ook niet verbaast dat er geen 30L in past.
En een goedkope emmer van 10L past ook wel 10L in.

Ik denk dat iedereen wel begrijpt wat je bedoelt alleen is deze vergelijking niet helemaal relevant.
Neem nou twee accu's, een nicad en een lipo van exact dezelfde uitwendige maat. Dan gaat er in de lipo toch echt veel meer "water" in dan in de nicad. :D

Ik denk dat iedereen wel begrijpt wat je bedoelt alleen is deze vergelijking niet helemaal relevant.
Neem nou twee accu's, een nicad en een lipo van exact dezelfde uitwendige maat. Dan gaat er in de lipo toch echt veel meer "water" in dan in de nicad. :D

En ook bovenstaande is vergelijking die kant nog wal raakt.
Ongeveer dezelfde als deze:
Pak twee emmers en vul de ene met kiezels en de andere met zand.
Beiden ongeveer hetzelfde soortelijk gewicht.
Dan moet je niet vreemd opkijken als de emmer met zand echt zwaarder is dan de emmer met kiezels...
Lipo's hebben immers een hele andere andere techniek dan Nicad's.

Mijn mening over de verkoper in de startpost: deze meneer wil omzet. Logisch, hij is ondernemer.
Maar 300% méér capaciteit dan een accu "van een onbekend merk"?
Waarschijnlijk leeft in zijn optiek Elvis ook nog...

Ik denk meteen aan een winkel die met een Q begint.

Als je een Unilog in je model zou monteren zou je kunnen zien dat er weinig verschil tussen de accu's zit.
Mits ze gelijke capaciteit en C waarde hebben.
Je kan uit een 4000 mAh accu geen 10000 halen, want dat is eigenlijk wat de verkoper zegt.
Het verschil in vliegtijd (ontlaadtijd) ligt puur aan de capaciteit.
Als de belasting gelijk is.
De accu moet wel de belasting kunnen leveren.
In theorie is een 20C accu beter geschikt voor lage belastingen, waardoor je dus langer met je accu kan vliegen/varen/ etc.
Een 60C accu is beter geschikt voor hoge belastingen.
Omdat de inwendige weerstand lager is zal hij een hogere spanning per cel leveren.

Een koude accu zal ook minder hoog belast kunnen worden dan een warme, bij stijging van de temperatuur neemt de inwendige weerstand af.
Daarom warmen wij de accu's ook 1 uur op tot 37-42 graden, om een zo hoog mogelijke celspanning te hebben, waardoor ons totaal vermogen weer toeneemt.
Als we ze niet opwarmen gaan de accu's ook stuk, dus dat is dan een bijkomend voordeel.

Er zit wel verschil tussen de accu's wat betreft de ontlaadcurve.
Een Kokam levert lang dezelfde celspanning, alleen is de celspanning laag onder belasting.
Daarna stort hij heel snel in.
Andere accu's leveren even een hoge spanning, zakken dan iets terug en houden die spanning vast tot ze instorten.

Turnigy's blijken voor ons de betere accu's te zijn.
Een dure Hyperion deed het niet lekker.
Maar een Graupner is wel weer goed.

En inderdaad omlabeling, er is maar een beperkt aantal lipo fabrikanten.
Ik koop zelf direct bij de fabriek en die levert 4 merken, waaronder Lemon en Blackhorse.
Men plakt op de sticker wat de klant wil.
De Lemon 1800 is bijvoorbeeld geen 1800 maar 1700 mAh.

Maar zoals jouw verkoper zei, een verschil van 6 en 18 minuten... dat kan niet.
Er kan maar een bepaalde energiedichtheid in een pakket, het pakket zou dan 300% zwaarder moeten zijn.

Niet meer naar die winkel gaan en ook niet naar die verkoper luisteren lijkt me het beste advies.

GJ

En ook bovenstaande is vergelijking die kant nog wal raakt.
Ongeveer dezelfde als deze:
Pak twee emmers en vul de ene met kiezels en de andere met zand.
Beiden ongeveer hetzelfde soortelijk gewicht.
Dan moet je niet vreemd opkijken als de emmer met zand echt zwaarder is dan de emmer met kiezels...
Lipo's hebben immers een hele andere andere techniek dan Nicad's.

Ik heb het over 1 soort lading, ofwel capaciteit een beetje verwoord in "water" voor de duidelijkheid. Maar misschien toch niet duidelijk.
Dus niet 2 verschillende soorten lading als zand en kiezels of lood en veren. Onzin!

Ik heb het over capaciteit (ofwel zand óf kiezels:D) in dezelfde maatvoering.

Ik denk meteen aan een winkel die met een Q begint.GJ

Hahaha, ik begrijp wat je bedoeld. Nee, het is niet Q.
Was overigens ook niet in Amsterdam maar vind het een beetje knullig als ik de naam zou noemen.
Is namelijk best wel een leuke zaak.

Ik heb het over 1 soort lading, ofwel capaciteit een beetje verwoord in "water" voor de duidelijkheid. Maar misschien toch niet duidelijk.
Dus niet 2 verschillende soorten lading als zand en kiezels of lood en veren. Onzin!

Ik heb het over capaciteit (ofwel zand óf kiezels:D) in dezelfde maatvoering.

Ik heb het ook over 1 soort lading: silicose. Daar bestaat zowel zand als kiezels uit. Zelfde soortelijk gewicht, alleen andere vorm.
Dus geen "lood-en-veren-vergelijking".
Lees in plaats van silicose: Ampere-uur en je hebt exact jouw vergelijking.
Hetzelfde spul, alleen op een andere wijze in Nicads of Lipo's opgeslagen.
Maar goed, daar ging het verhaal niet over...

Ik heb het ook over 1 soort lading: silicose. Daar bestaat zowel zand als kiezels uit. Zelfde soortelijk gewicht, alleen andere vorm.
Dus geen "lood-en-veren-vergelijking".
Lees in plaats van silicose: Ampere-uur en je hebt exact jouw vergelijking.
Hetzelfde spul, alleen op een andere wijze in Nicads of Lipo's opgeslagen.
Maar goed, daar ging het verhaal niet over...

:D :D :D Volgens mij is Silicose een aandoening van de longen die mijnwerkers vroeger opliepen :D :D :D

Ik denk dat je Silicium Oxide bedoelt? En ik heb altijd begrepen dat zand en Kiezels twee verschillende stoffen waren: fijn Kiezel wordt tenminste in rehardening filters gebruikt (om gedestilleerd water weer te mineraliseren om het geschikt te maken voor menselijke consumptie) en drinkwater heeft vooral calcium en Natrium etc etc nodig, geen silicium.... Als zand hetzelfde was, waren de vullingen voor zo'n filter véél goedkoper....

Maar inderdaad, daar ging de discussie niet over.

En ja, de bewering van die verkoper, is domweg grote onzin!

2200 mAh is 2200 mAh, en een verschil van 1:3 in werkelijke capaciteit t.o.v. opgegeven capaciteit bij nieuwe LiPo's heb ik nog niet voorbij horen komen....

Groet, Bert

Dat denk ik ook.
Je moet het alleen rekenkundig zien dan is het wel relevant.
Als je een nicad met een lipo vergelijkt gaat het ook op.
In een nicad van 2200mAh gaat weer even veel capaciteit in als in een 2200mAh lipo.
Het gaat hier alleen om de kwaliteit van het opslag medium en niet de uitwendige maat.
Dat is waar wel eens kleine verschillen in kunnen zitten.
Jij haalt alleen mAh water grind appels en peren door elkaar.;)

Laatst bewerkt:
Als een accu een opgegeven capaciteit heeft van 2200mAh dan zou dat voor alle accu's het zelfde moeten betekenen. Helaas zal in de praktijk dat niet altijd zo zijn.
Hoeveel "merken" LiPo's bestaan er en hoeveel echte fabrikanten van LiPo's zijn er? De verhouding tussen die twee kan misschien wel 10 op 1 zijn! Heel veel verschillende "merken" LiPo's komen uit de zelfde fabriek!

Één of andere verkoper bestelt bij een LiPo fabrikant 10.000 LiPo cellen met een capaciteit van 2200mAh en een ontlaadstroom van maximaal 20C. Die fabrikant is blij met die order en produceert die cellen. De verkoop firma krijgt ze binnen en gaat die cellen testen. Er blijken er een heel stel tussen te zitten die een capaciteit halen van wel 2400mAh. Die houdt hij apart en maakt daar accu pakketten van waarop hij een stickertje met zijn eigen "merknaam" plakt met daarop de capaciteit van 2400mAh en de ontlaadstroom van 20C. Van de rest van de cellen worden pakketten gemaakt waar gewoon 2200mAh / 20C op komt te staan.

Een andere verkoop firma koopt bij die zelfde LiPo fabrikant ook 10.000 cellen van 2200mAh. Zij testen die cellen ook en komen tot de conclusie dat de meeste zo niet allemaal makkelijk ontladen kunnen worden met 25C in plaats van 20C. Zij maken dus ook accupakketten van die cellen en plakken er stickers op met de capaciteit van 2200mAh maar een maximale ontlaadstroom van 25C!

Weer een andere firma maakt het bonter en plakt stikker met een capaciteit van 2500mA op de cellen maar maakt de ontlaadstroom lager en houdt het op maximaal 15C.

Op deze manier wordt dus een bepaald type cel afkomstig uit één fabriek door meerdere verschillende verkoop firma's onder verschillende "merknamen" op de markt gebracht. Door een beetje "creatief" met bepaalde zaken om te gaan weten ze er verschillende cellen van te maken!
In de praktijk zal blijken dat de cellen die opgewaardeerd zijn al vrij snel capaciteit "verliezen". Al na enkele tientallen keren laden en ontladen halen ze de opgegeven capaciteit van 2400mAh niet meer. Ook de cellen die zwaarder belast konden worden (25C ipv 20C) zullen al vrij snel inzakken en die stromen niet meer kunnen leveren. Natuurlijk geldt dat ook voor de 2500mAh cellen, dat zullen de meesten al heel snel niet meer halen.

Doen alle firma's dit? Nee, dat doen lang niet alle firma's. Zeker de grotere firma's die een goede naam hebben zullen dit niet snel doen want dat kan hun goede naam heel snel doen verdampen. Als wij hier op ons forum merk X de grond in gaan boren omdat zij de opgegeven specificaties al snel niet meer halen dan kan het snel met die firma gedaan zijn. Zeker als onze conclusies door andere fora wordt overgenomen en bevestigd. Dan gaat het de hele wereld over en kan die firma wel inpakken.
Het zijn meestal van die stunt verkopers die plotseling met een "nieuw merk" op de markt komen en dan van alles en nog wat beloven. Als uiteindelijk blijkt dat het voor een (groot?) deel gebakken lucht is hebben ze die firma al lang opgedoekt maar is de winst binnen. Na een paar weken doen ze het nog een keer dunnetjes over met een "ander merk", eventueel in een ander werelddeel.

De grote, goed bekend staande firma's zullen zich ver van deze praktijken houden. Hun LiPo's kunnen wel uit die zelfde fabriek(en) afkomstig zijn. Dat geeft niets want de cellen op zich zijn prima en voldoen aan de door de fabrikant opgestelde specificaties. Dus een 2200mAh LiPo zal die capaciteit ook werkelijk halen. Als hij nieuw is zal het een beetje meer zijn en aan het einde van de levensduur is het zeker minder maar het gemiddelde zal rond die 2200mAh zitten en dat is ook waar die cellen voor verkocht worden. Wanneer "men" die cellen gaat opwaarderen als ze nog nieuw zijn komt je in de richting van bedrog. Het is het nog net niet want die cellen halen het op dat moment wel maar toch....

Er bestaat dus wel degelijk verschil tussen de diverse "merken" en types LiPo. Wat er in die mooie "verpakking" zit kan bij een heleboel accu's hetzelfde zijn. Welk stickertje erop geplakt wordt bepaald de prijs en de kwaliteit. Een bepaalde LiPo kan een hele goede 2200mAh cel zijn maar een waardeloze 2500mAh cel.
Hoe dat kan gebeuren is hiermee hopelijk duidelijk geworden.

Wow, heel verhaal maar puntje bij paaltje gaat een accu met dezelfde specs van twee verschillende fabrikanten niet drie keer langer mee.
Dat was ook de vraag van de topic starter, ik dus....

Laatst bewerkt:
Helaas het verhaal van ernst is gewoon de waarheid ,dit zelfde gebeurt ook b.v met processors en geheugens ,en met nog vele andere artikelen ,het verhaal 3:1 waarmee je begon is gewoon nonsens ,dat je de naam van de betreffende winkel niet noemt is lovenswaardig en siert je.

Oké de verhouding 3:1 is pure onzin ,maar wel een feit is dat de duurdere merken lipo een betere prestatie neerzetten ,langer de stroom levert die je vraagt ,maar 300 procent ,onzin.

Ook in dit geval is de inhoud van je portemonnee het belangrijkst.

Groeten Cees

Het verhaal is ook niet nieuw, dit soort praktijken gebeurde ook al in het "NiCad tijdperk".
Het is ook niet beperkt tot accu's of batterijen, het gebeurt zo ongeveer overal mee. "Vroeger" kwam dit ook al voor met floppy's en beschrijfbare CD's, zelfs met harde schijven! Nu ook nog maar ook met memory stickjes en geheugen modules voor in de computer en ga zo maar verder. Wat dacht je van autobanden en ruitenwisserbladen?
Hier stop ik er maar mee want als ik nog even nadenk kan ik zo weer een paar artikelen aan de lijst toevoegen. ;);)

Back