Verschillen van 6S, 8S en 10S vliegsystemen

Hallo, ik vroeg me af wat de wezenlijke verschillen zijn tussen 6S, 8S en 10S accusystemen. Wat zijn zo'n beetje de kosten van elk zo'n systeem?

Is een 8S accu nu zoveel beter en kun je er langer mee vliegen dan 6S accu's? Ik heb nu een 6S stocksysteem op de Trex maar zou eea. nog kunnen opwaarderen voor een langere vliegtijd, mits de kosten daar tegen op wegen :)

Het aantal S zegt enkel iets over het aantal cellen en dus over de spanning.
Meer cellen is meer gewicht en om dit te compenseren moet je weer capaciteit laten vallen, je komt in theorie op dezelfde beschikbare energie, en dus dezelfde vliegduur.
Het enige voordeel van een hogere spanning is dat bij gelijk opgenomen vermogen de stroomsterkte daalt. Daarmee ook daalt ook het verlies in kabels en contacten enz.

Het aantal S zegt enkel iets over het aantal cellen en dus over de spanning...
Waarbij je in je achterhoofd moet houden dat motorstroom op wil lopen met het kwadraat van de spanning. Loopt dus sneller op dan de meeste mensen denken, een motor is geen simpel weerstandje.

Het is juist andersom, Ron.

Jij suggereert dat als je bv. de dubbele spanning pakt (bv. 40 ipv 20 volt) dat je dan een motorstroom krijgt die, in dit geval, 20 kwadraat hoger is.

Bij gelijke belasting is het juist andersom. Hoe hoger de spanning, hoe lager de stroom.

Het voordeel daarvan is dat bij een lagere stroom een motor efficienter is.

Dus stel je pakt een 6s setup met een 5000mAh accu, of een 8s setup met een 3750mAh accu. Dan heb je in beide gevallen evenveel energie bij je (joules); je zou dus hetzelfde vliegtuig op dezelfde manier even lang kunnen verplaatsen in de lucht (of een auto op de grond). In werkelijkheid zal echter de 8s setup efficienter zijn en daarom marginaal beter presteren.

Jouw verhaal klopt natuurlijk als een bus maar je maakt een voorbehoud: 'bij gelijk blijvende belasting'. Dat voorbehoud maakte ik niet. Als je alleen de spanning verandert, wil de stroom oplopen met kwadraat van spanning.

Motorverliezen
Als je naar hogere spanningen gaat, bij gelijkblijvend getransporteerd vermogen, en de motor daarop afstemt, zelfde Kv, (meer wikkeling, als gevolg daarvan moet je dunner koperdraad wikkelen) evenveel koper in de motor, zal het voor motorverliezen niets uit maken. De verliezen in bedrading, connectors en regelaar zullen afnemen. Voor de accu-verliezen maakt het niet uit.

Laatst bewerkt:
Je moet er wel bijzeggen welk formaat Trex je hebt. Voor een T600 is 6s eigelijk aan de weinig kant, je haalt je vermogen uit piekstromen. Dat is niet zo goed voor je accu.

Dat is inderdaad een ander punt; maar dat punt wordt met de huidige accu's wel steeds kleiner.

Als je nu bv. een 5000mAh 5s pakket koopt, kun je die al in een 40C variant kopen. Dat is dus 40*5000mAh = 200A.

Voordeel van minder cellen, is dat het toch gewicht scheelt. Misschien geen kilo's, maar een gram of 30 heb je zo, bij het verschil tussen 6s en 8s. Nadeel is dus dat de stromen hoger worden, je accu's dus zwaarder belast worden, en je motor mogelijk minder efficient is.

Back