verschillende C waardes

Hallo,

Ik vaar met mij traxxas Spartan met 5s waarvan een 3s een C waarde heeft van 25c-50C en 2s met een c waarde van 65-130. "vloeken deze c waardes met elkaar of kan dit wel?. Welke lipo C waarde is het beste om te varen.

Hallo Brian deze C waardes op zich maakt niet zo veel uit deze geven de maximale
stroom aan waarmee je de accu kunt belasten maar voor de maximale belasting moet
je nu wel uitgaan van de laagste C waarde in jou geval dus van 25C.
Stel je hebt een accu van 1000mah dan kan je deze belasten bij 25C tot 1000ma = 1 amp
x25c =25Amp en die accu van 65C tot in dit geval 65 amp maar dan krijg je problemen
met die 25C accu. Hoop dat dit een beetje duidelijk is, Gr Giel.

hallo goedemorgen...... even wakker worden mawi....

ALLEEN gelijke cellen mogen in serie of parallel geschakeld worden!

we hebben het hier over 2 compleet verschillende accus. De C waarde wijkt af, en niet zo;n beetje ook. deze accus gaan zich onder belasting totaal verschillend verdragen. Met als gevolg dat het pakket zichzelf sloopt.

Klopt helemaal.
Lipos met verschillende C waarde in serie is absoluut not done.
Het is de beste manier om in ieder geval de lipo met de laagste C waarde snel om zeep te helpen.
Welke C waarde het beste is hangt af van het maximum stroomverbruik.
Een hogere C waarde kan geen kwaad maar met een te lage sloop je de lipo. ;)

Laatst bewerkt:
Sorry fout van mij volgende keer beter mijn huiswerk doen of mond dicht houden als je niet zeker bent brengt alleen anderen in gevaar nogmaals sorry.
nooit te oud om te leren.

Iets te kort door de bocht lijkt me.
* Als de maximale stroom binnen de grenzen blijft van de accu met de laagste C waarde is er volgens mij niks aan de hand (in dit geval 25C).
* Een andere belangrijke factor om mee rekening te houden is de capaciteit van beide pakketten. Het pakket met de laagste capaciteit bepaalt nl. hoe lang je mag rijden/varen/vliegen (ze staan in serie dus worden ze even snel ontladen. Die met de kleinste capaciteit is het eerst op - C waarde heeft hier niks mee te maken).
Ter illustratie: 3S/25C/5000mAh in serie met 2S/65C/3000mAH
* max. stroom is 75A (accu 1)
* max. capaciteit is 3000mAh (accu2)
Bij 75A is accu2 in ca. 2min. leeg.

Het is in het algemeen geen goed idee om erg verschillende pakketten (C/mAh) te mengen, maar dat is eerder omdat de gebruiker de diverse beperkingen niet kent.
Een heel ander verhaal is het laden van de accus: verschillende accus apart laden met ge-eigende balancer!!

Iets te kort door de bocht lijkt me.....

Inderdaad Alpha, iets te kort door de bocht. Je kan inderdaad twee volledig verschillende accu's in serie zetten en zo gebruiken als je precies weet wat je doet met zeer veel nadruk op dat laatste. Zo iets doe je dus één keer, alleen in geval van nood maar zeker niet als de normale manier van gebruik. Ook al weet je precies wat je doet dan nog zal het met vrijwel 100% zekerheid een keer verkeerd aflopen. In het minst erge geval kost het je alleen een accu. Het kan je ook een model gaan kosten en zelfs nog erger.
Al met al gewoon NIET DOEN. Kan je niet één accu gebruiken en moet je hem in twee splitsen, hou dan die twee altijd bij elkaar en gebruik ze alleen samen als één accu. Alleen dan blijf je veilig werken en zal je het langst plezier hebben van je accu en model.
Veel succes.

Hi Ernst,

dan zijn we het helemaal eens. En - nu ik de leeftijd van Brian zie - zou ik het hem bij nader inzien afraden om op die manier te experimenteren. FF flink studeren, mooie punten halen en dan bij pa/ma bedelen voor een nieuwe accu.
Sorry Brian, maar met LiPos moet je echt goed weten hoe er mee om te gaan. Sla er vooral de stickie post 'wat is een Lipo en hoe gebruik je die' op na.

Back