verschillende maten 48dp tandwielen ?

Roelof

Moderator
Moderator team
Forum veteraan
Ik dacht dat 48dp een vaste maat was maar het blijken er 2 te zijn ?

http://forum.teamxray.com/viewtopic.php?t=4244

48 pitch metric is .6 module which is a somewhat noticable change in pitch. I think you mean to ask are the Xray pinion/spur .5 metric module or 48 pitch standard. Which they are the latter. You can use .5 module, but your gear mesh wont be as nice as it would otherwise be.

Nu is deze user een moderator van het Xray forum en heeft de opdracht om producten van de concurenten totaal te weren, op de forums van one18th.com had ik al een discussie met hem gehad ovde de Atomic tandwielen voor de M18 waarbij hij ook beweerde dat ze niet de juiste steek hebben.

Wie kan hier meer over zeggen ?

ik weet wel dat er soms wat gefoefeld word met de steek om een spur een kleinere diameter te geven dan hij zou moeten hebben bij een bepaald aantal tanden.

Dat heet over- en underpitching waarbij de tand een ander vorm krijgt om zo een ander diameter vanhet tandwiel te genereren

Over en underpitch zit bijvoorbeeld op de Kyosho RRR. De tandwielen hebben allemaal dezelfde diameter dus als je van 61 naar 59 gaat hoef je de motor niet te verschuiven.

48pitch is een Amerikaanse maat , 0,6 is een metrische maat. De 48 dpi maat is eind jaren tachtig via de elektro offroad ingevoerd. Dit bleek het beste compromis tussen sterkte en efficientie. Omdat de off road scene toen gedomineerd werd door de Amerikaanse bedrijven, is deze maat ingevoerd. De Japanse merken als Kyosho en Tamiya hebben altijd metrische systeem vastgehouden en dat is terrecht want volgens de internationale afspraken zou dat de industriele standaard moeten zijn.

48 pitch is 48 tandjes per diameter van 1 inch. Even nagemeten en het klopt precies, er ligt hier een tandwiel van 96 en dat is op de steek precies 2 inch.

0.6 is een heel klein beetje grover en past absoluut niet op 48 pitch ook al lijkt het gelijk

Om maar even zeker te zijn ligt hier nu ook een spurgear van een M18 voor me, 42/48=0.875*25,4=22,2 en laat ook dat nou precies kloppen.
De Xray M18 heeft dus ook 48 pitch tandwielen!

Back