Versie 2.1 van de 3GX software van Align is uit

Ik heb ook V2.1 er net opgezet. Setup door lopen en wou in de tuin ff hoveren om te kijken als ge staart nog goed houd.
Ik heb niet eens pitch pumps kunnen doen want ik krijg harde oscillaties van elev en/of aileron. De staart was mooi strak.
Pots stonden op 12 o'clock, maar in de software gaf ie 105 en 115 aan. Heb ze nu beiden op 98 staan. Straks nog eens testen, maar ik denk dat ze nog lager gaan moeten. Wel vreemd want ze nu rond 11 o'clock, terwijl ik ze vroeger op 1 o'clock had.

Net gaan vliegen. Met de gain op 98 vloog ie stukken beter. Enkel bij het optoeren kreeg ik soms last van oscillaties. Maar niet erg. Tijdens het optoeren stijg ik al op en rond 60-75% begon de heli ff te dansen. Ik vlieg gewoon 100% vlak, dus toen had ik er geen last van. De heli is veel stakker en doet minder rare dingen dan met V1.2. Alleen is die backwards drift er nog en het lijkt zelfs erger. Maar de andere vlieg eigenschappen zijn beter vind ik. Pitch pumps zijn agressiever nu (kun je wel instellen) en tic tocs gaan ook beter. Hij is meer locked in over het algemeen.

Maar met die drift kan ik niet echt leven, dus de 3GX gaat er hoogst waarschijnlijk af.

Vanaf vandaag is er een Nederlands EBook beschikbaar ( 68 blz) waarin het instellen van de 3GX is beschreven. Vrienden van het forum kunnen, tot 1 oktober 2012, het EBook in hun bezit krijgen tegen administratie kosten (van 1 euro). PB me als je een exemplaar wilt
Groeten
Martin

Laatst bewerkt:
goed te weten, zal ik voor uitkijken,
als je een keer de juiste volgorde en handelingen weeet,
is het voor altijd goed.

dank je, Uwe

Suggesties voor alternatieve waarden 250/450 size heli

De standaard afstellingen van een 250 & 450 size heli wijken mijns inziens wat af van de standaardinstellingen die de software voorstelt. Hierbij wat suggesties voor alternatieve waarden

Aileron Roll Rate
250 size 35
450 size 40
Elevator Flip Rate
250 size 40
450 size 45
Elevator travel limit settings
250 size 10
450 size 20
Aileron travel limit settings
250 size 10
450 size 20
Collective Pitch acceleration
250 size 50
Flight condition control
250 size 80
450 size 90

Groeten
Martin

Bedankt @Martin49:

en als da nog iemand is die ervaring heeft met een 700er zou ik het prima vinden te vergelijken, of vliegen die 700er nog met de oude versie zo als ik ook, bij mij werkt die 1.2 versie perfect !!

Ergens begin 2012 is het sensorprintplaatje van de 3GX geheel opnieuw ontworpen. Deze versie schijnt geen last (meer) te hebben van drift.

Aan de buitenkant van het doosje is de serieaanduiding te lezen. Het nummer bestaat uit een letter gevolgd door 2 cijfers en daaronder 4 cijfers. Bijvoorbeeld: ‘D12 1836’. De D staat waarschijnlijk voor de maand (Januari is A, Februari is B, Maartis C, April =D etc) en het 2 cijferige getal achter de letter voor het jaartal (12=2012).

Koop je een nieuwe 3GX let er dan op dat het er één is waarvan de eerste 3 tekens groter of gelijk zijn aan ‘D12’.

Groeten
Martin

Hoi Martin,
ik denk in een ander draadje heb ik het al geschreven,
wat bij mijn 3GX staat: B12 9852,
groetjes Uwe

Vandag upgrade naar 2.1 (op een T Rex 700):
ik kan geen positiev reaktie geven,
was veel werk met nieuw instellen,
volgende week bij meer licht vliegen / testen.

Hallo hallo,

ik heb een super e-boek van @Martin49:
staat alles in, wat je instellen kan
en wat je over de 3GX versie 2.1 moet weten,

da kom je stappen verder,
zelfs de instellingen, hoe je dat ding kan vliegen
als een paddelheli

groetjes van Uwe
(allen garantie voor vliegweer kreeg je niet bij, ha ha)

Ga as zaterdag mijn Trex 450Pro V2 3GX in elkaar zetten.
De unit heeft A12 naast de ANT aansluiting. Waarschijnlijk versie 1.2. Zou ik deze updaten naar versie 2.1 voordatbik begin aan de instellingen of is het beter om eerst eens te kijken wat versie 1.2 doet?

Willem.

De unit heeft A12 naast de ANT aansluiting. Waarschijnlijk versie 1.2. Zou ik deze updaten naar versie 2.1 voordatbik begin aan de instellingen of is het beter om eerst eens te kijken wat versie 1.2 doet?

Willem.

Hoi Willem,
.
als je 1,2 instelt en gaat testen,
zou ik zeggen dat het werkt,
dan heb je weer die vraag,
ga je dan updaten naar 2.1 moet je weer instellen,
maar ook ietsje anders,
en ik zou zeggen het werkt ook, mooi
.
de ervaring zegt, dat die 2.1 versie bij kleinere heli’s beter werkt dan die 1.2 dus .. doen !
.
In de Versie 2.1 (die trouwens te vliegen is zonder wat te corrigeren aan de basisinstelling) heb je veel meer mogelijkheden om instellingen te doen als in de 1.2
.
>>>>> martin 49 <<<<<<<
.
Heeft een I-Boek, waar alles prima instaat.
.
Trouwens, ik heb niet geweldig veel ervaring met de 3GX 2.1
maar ik heb ervaring met verschillen grote helikopters
met verschillende systemen, flybar, fbl, rigid,
te vliegen.
.
groetjes van Uwe

Willem.

Ik zou hem ongeacht de versie altijd updaten. A12 is van jan 2012 en heeft dus een in C12 of D12 vervangen printplaatje. Het printplaatje voor de gyro's is overigens niet gewijzigd. 2.1 heeft meer afstelmogelijkheden en vele problemen zijn daarin opgelost

Groet
Martin

Inmiddels is de heli gebouwd. Ik heb meteen de firmware geupdate maar heb natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal omdat ik niet met versie 1.2 gevlogen heb. Wel zijn me wat dingen opgevallen.
Ik heb de pods een fractie naar rechts gezet om eens te kijken wat dat zou doen, maar eigenlijk was ie op 50 al strak. De instelling van de rudder gyro heb ik overgenomen van de instellingen van m'n 250 en daarmee was de staart meteen strak.
Alleen de handleiding is in een aantal zaken erg onduidelijk. De voorbeelden van aansluting met Futaba en JR zullen misschien kloppen, maar met een MX16 wordt het een hele puzzel. Ook het in reverse zetten van de 3gx op aileron en elevator was geen gemakkelijke klus. Er wordt in de handleiding wel beschreven hoe je het aan moet passen via de zender, maar niet hoe je in dat instellingsmenu komt. En zo waren er nog wel meer dingen.
Maar het resultaat mag er zijn. Een strak vliegende heli waar ik nog veel plezier van zal hebben (hoop ik).

Willem.

Willem,
op YouTube is een goed filmpje
over de 3gx.
Het is Engels ondertitelt en je moet
de film vaker op stop zetten,
om mee te komen,
maar heel duidelijk .

Willem,
op YouTube is een goed filmpje
over de 3gx.
Het is Engels ondertitelt en je moet
de film vaker op stop zetten,
om mee te komen,
maar heel duidelijk .

Willem
Ik heb je de nieuwe (3.0) versie van de nederlandse handleiding gemaild, als beloofd
Groet
Martin

Back