Verslag: bouwen van 60 chucks op 1 dag

Op zaterdag 31 maart 2012 hebben zestig kinderen met veel plezier een zweefvliegtuig gebouwd tijdens de techniekdag 2012, in het Technovium in Nijmegen. Mijn club, de Nijmeegse Luchtvaart Club (NLC), zorgde hierbij voor het materiaal, de bouwtekeningen, begeleiding bij het bouwen en hulp bij de eerste vluchten.

Het zweefvliegtuig, de Lamagaan, is mijn eigen ontwerp. Het is eenvoudig te bouwen, maar de kinderen moeten wel eerst de onderdelen op het balsahout aftekenen om ze vervolgens zelf met een hobbymes langs een stalen liniaal uit te snijden. Juist het volledig met de hand maken van het model geeft heel veel voldoening.

Na het bouwen werd er binnen ingevlogen en afgesteld. Er was genoeg ruimte om met de zwevers heen en weer te gooien waardoor de kinderen snel het gooien onder de knie kregen.
Door de enthousiaste inzet van de clubleden was het voor elk kind mogelijk om na een half uur bouwen met een goed vliegend vliegtuig naar huis te gaan.

Foto's van Jurgen Maassen:

Roel geeft bouwles:
NLC-techniekdag-2012-1_800.jpg

Een van de bouwers kijkt naar zijn model in de bouwmal:
NLC-techniekdag-2012-2_800.jpg

Niels (zittend achteraan), voormalig wereldkampioen voor werpzwevers, geeft uitleg:
NLC-techniekdag-2012-3_800.jpg

Ik help een van de kinderen:
NLC-techniekdag-2012-4_800.jpg

Heel leuk

Leuk om de kids zo bezig te zien en leuker dan papieren bouwplaten. Eens kijken of ik mijn kids ook kan interesseren want ze kunnen er niet vroeg genoeg mee beginnen :D

In een woord GEWELDIG! Moet een leuk gezicht zijn geweest al die chuck's....
Goed ontwerp ook, strak, simpel en waarschijnlijk vliegt t ook super! Gaat dit in de toekomst vaker gebeuren of was het eenmalig?

We gaan dit wel vaker doen. Ik ben al bezig geweest met kitjes snijden zodat we een voorraadje hebben.
Het model vliegt inderdaad heel goed. Ik heb zelf met een handstart 34 seconde als beste vlucht staan, maar ik heb op mijn exemplaar ook een catapulthaak zitten en dan kan je helemaal goed vliegen.

Meer info over de LAMAGAAN staat op mijn website

De bouwtekening staat ook op mijn site en ook op de site van de NLC

Back