verslag eerste heli ervaring met graupner 47G

• Topicstarter Topicstarter nowis
  • Startdatum Startdatum
N

nowis

Guest
Hoi allemaal,ik heb mij dit weekend de GRAUPNER 47 G gekocht.
Dit is mijn eerste heli ooit dus ik wil met mijn verslag een steentje
bijdragen voor het forum en ook voor de andere heli beginners.

De heli die ik heb gekocht is eigenlijk een copie van de Graupner G47.
Het merk is BMI en kost 159 EURO i.p.v 199 voor de Graupner.

Ik heb de 2 bouwdozen in de winkel bekeken. Maar ik zie heel weinig verschil.
Die heli van Graupner had een zwarte heckrotor en op de servo's staan stickers
van Graupner op (bij mij BMI stickers).

De bouwdoos is compleet (heli, 4 kan afst.bediening, lipo lader met adaptor, lipo batt, 4 reserve bladen)
Je moet alleen nog 8 AA batterijen halen voor de afstandsbediening.

De afstandsbediening heeft aan de voorzijde 4 knoppen voor de servo reverse. Deze knoppen zijn verzonken in de behuizing. Dat vind ik wel goed want zo je kan je de knoppen niet per ongeluk omswitchen.

Wat me wel opviel is dat in de handleiding vermelding is van twee knoppen "proportional" en "gain" van de ontvanger.
Wanneer ik naar mijn ontvangertje kijk zie ik maar 1 knop "proportional".

De verkoper had me verteld dat je best het bovenste schroefje van de flybar weglaat.
Zo kan de flybar wegvliegen als je ergens tegenaan botst. Anders kan je rotorkop sheuren bij de eerste botsing...

Hij vertelde me ook dat koolstofborstels nog nieuw zijn. Dus ik moest in het begin wat kalm vliegen zodat deze koolstofborstels geleidelijk kunnen inslijten.
Ik heb dus de eerste 2 vluchten wat boven de grond geschoven. Niet dat ik al direct op 2 meter hoogte kon vliegen :)

Over de LIPO batterijen had ik me wel wat zorgen gebaard. Want als je de handleiding leest denk je dat die dingen vlug heet worden en gaan ontploffen of zo. Maar nu dat ik een paar keer geladen heb met de lader valt dit wel goed mee :wink:
Je kan met de lipo lader niet overladen. Dus daar ben je wel safe.

Wat belangrijk is voor lipo batterijen, is dat ze 20 % geladen moeten zijn vooraleer je opnieuw gaat laden.
Dus zodra mijn heli niet meer opstijgt, trek ik de stekker eruit.
Na elke vlucht heb ik de batterij eens met de hand gevoeld. En de temperatuur is lichtjes warm.

1 ste vlucht:
-------------
Toen ik de heli thuis had wilde ik maar een ding: zo vlug mogelijk dat ding zien vliegen :P
Dus heb ik op mijn kamer zo vlug mogelijk alles aan de kant geschoven.
Ik had een ruimte van ongeveer 3 vierkante meter.
Toen ik de heli aanzette merkte ik dat hij langzaam liksom bleef draaien. Met de trim kreeg ik dit effect niet weg.
Toen las ik het boekje. Daar stond in dat je aan de "proportional" knop moest draaien. Ik had dat direct gedaan maar met weinig resultaat. Ik kreeg het linksdraaien niet weg.
Na wat geprobeerd te hebben, viel het mij te binnen. :idea:
Zodra je aan de "proportional" knop draait moet je de ontvanger uitzetten (batterij uittrekken). De nieuwe instelling is pas van kracht als je de batterij opnieuw insteekt!
Toen ik dit deed lukt het trimmen direct.
Op mijn kamer was niet veel plaats. Ik ben de eerste vlucht maximaal tot kniehoogte geweest. Maar heb veel over de grond geschoven om te zien hoe alles reageert.

2 de vlucht
-----------
De heli blijt nu gewoon hangen maar is wat onstabiel door het grond/lucht effect.
Om dit weg te krijgen ben ik wat hoger geweest. Maar heb toch wat schrik voor stukken te maken.
Dus ben even tot schouder hoogte geweest. Toch een geslaagde vlucht !

3 de vlucht
-----------
Ik ben nu op een zolderruimte met veel meer plaats!
Hier kom ik al regelmatig tot heuphoogte. Maar heb wat problemen om
de heli te laten stilhangen. Heb nog wat schrik om teveel te sturen.
Ik zie dat mijn heli wegdrijft. Ik ben nog aan het uitzoeken aan welke instelling het ligt.
Het probleem momenteel is dat de heli nog wat te snel reageert voor mij. Dus hou ik het allemaal nog voorzichtig.

Na deze 3de vlucht ben ik erachter gekomen waarom mijn heli wat bruusk beweegt. Het komt gewoon omdat ik mijn afstandsbediening vasthou zoals ik met mijn nitro wagen doe :|
Door enkel de toppen van je stuurpookjes te pakken heb je minder gevoel!!

Dus ben ik wat op internet gaan kijken hoe de professionals dit doen. En ja hoor, zij hebben meestal 2 vingers per stuurpook en ook nog eens een touw rond hun nek. Daarmee heb je een veel betere controle !
Dus mijn volgende vlucht ga ik dit ook zo doen. En dan is het weer zien hoever ik daarmee kom :D

Wat ook een handigheidje is, is dat de heli niet zomaar opstijgt als je per ongeluk de gasknuppel halverwege hebt staan. De LED van de ontvanger is dan rood. Zo staat deze in een soort 'safe' mode. Om dit te verhelpen moet je gewoon de kunppel omlaag houden en iets van 3 sec wachten. Je ziet dan ook dat de LED groen is.

Wat je zeker niet mag doen is als je heli aanstaat, de richting van de gassturing omzetten. Het is mij overkomen en mijn heli schoot naar het plafond 8O Gelukkig was ik snel genoeg om gas af te nemen en de heli met mijn handen te pakken. Effe chance gehad, phew !!

Zo dat is.

Ik heb nu ook de game commander van AFPD besteld. Als ik nu mijn mini heli wat beu ben. Of als ik met de grote heli's wil vliegen, gebruik ik mijn flightsim.
Op deze manier blijft het boeiend en ik kom ik wel een eindje vooruit.

Ik heb op het net nog 2 nuttige links gevonden:

http://www.cuttingedgecnc.com/rcstartingout.htm
http://www.raptortechnique.com/learning.htm

Misschien helpen ze jou ook :wink:

hallo,
heel leuk verslagje, dit is altijd handig voor een beginner.
oja waar heb je de heli vandaag? want ik ben ook van jou kanten en heb ook interesse in zo een heli.

Lamatje kopen. Doet t zelfde, maar de heli en reserve onderdelen zijn goedkoper, motoren zitten op n beter plek, en de flybar/bladen zijn beter bevestigd.

Zoek even op "lama" op dit forum voor meer info. ;)

Mooi verslag.. Heb net dezelfde gehaald (150€ in opoeteren). Ik had liever een Lama2 gehad maar die vindt je hier niet in de winkel, alleen graupner en bmi. Heb er alleen buiten mee gevlogen. Te gek!! Vandaag eerste stukken gemaakt: staart afgebroken en barst in rotorblad :evil:
Paar druppelkes secondelijm..... Sommige zeggen dat de graupner (en bmi) slechter vliegt dan de lama's maar die van mij is zeer stabiel en de stukken was gewoon mijn eigen schuld (van 2m hoog in een ruk naar beneden op z'n gat). De lama's zijn een pak beterkoop maar ik zie toch dat 'wij' een betere zender hebben :lol:
Ik ga wel de stuurstangskes in het middelste gaatje op de servoarm doen want als 't ook maar een beetteke waait dan gaat 'm met 'vol vooruit' nog achteruit hé.. :wink:

Hoi allemaal,

Bedankt voor de leuke reacties :wink:
Het vliegen gaat nu wat beter. Maar ik blijf nog altijd op kniehoogte.
Momenteel probeer ik nog altijd het hoveren perfect te laten lukken.
Ik vlieg nu altijd tail in. Zodra de heli draait, loop ik achteraan mee. Zo heb ik de beste controle.

Sommigen beweren dat de Lama beter is.
Ik heb mijn Graupner gekocht omdat de verkoper ook alle reservestukken heeft liggen. Dus zodra ik stukken moest hebben, kan ik deze direct gaan halen.
Ik heb ook in KIJK gelezen dat de Graupner wat onstabieler is. Maar zo leer je het ook.

Er is iemand die al direct buiten heeft gevlogen. Tegen mij hebben ze verteld dat je alleen maar binnen mag vliegen. Bij het minste windje schijnt deze heli onstabiel te worden...

Hier is nog een tip (zie foto): Je kan best wat mousse plakken onder je batterij. Zo valt de LiPo niet rechtstreeks op de grond en voorkom je beschadiging. Want die LiPo's zijn nogal gevoelig. Als je pech hebt en van 1 meter direct op de batterij valt, kan het zijn dat je LiPo de geest geeft :cry:

url]

Momenteel heb ik wel een probleem met mijn LiPo batterij. Ik had gisteren gevlogen. Nadien wilde ik deze batterij opladen.
Maar de twee lampjes van de lader waren allebei aan het knipperen. Ik vind dit raar wat dat is nu nog maar de 7de keer dat ik deze batterij laadt.

O ja het lukt mij niet om deze foto direct te laten tonen. Kan iemand mij hiermee helpen ?

Hmmmm, dus nog iets dat bij de lama beter is. ;) Die heeft namenlijk een lipo bescherm bakje.

Probeer eens je accu voltage te meten met een multimeter. Dat kan al een hoop vertellen over je accu. Je zult niet de eerste zijn die em tever leeg getrokken heeft. :P

He Freakazoid, de fabrikant van de lama's wist al dat z'n chopperkes graag naar benenden vallen daarom heeft 'm al wat bescherming ingebouwd. :D
De graupner/bmi heeft da nie nodig, die is gemaakt om te vliegen :wink:
Trouwens al iemand geprobeerd de stuurstangskes een gat verder te zetten op de servoarm?? Dat ding blijft geweldig mooi hangen maar 'kruipt' gewoon vooruit.. voor binnen zijn die stuuruitslagen misschien genoeg maar voor buiten héhé.
Nowis, buiten vliegen geen probleem maar voor binnen wacht ik tot de kerstboom is afgebroken.. :wink:
Hooveren is ook wat ik doe en ik ga d'r ook altijd 'achter' staan. De rest komt wel. Over stabiliteit geen slecht woord. Heb hem gister (buiten) dik 5 sec laten hangen zonder zender aan te raken. Bleef mooi waar hij was.
Goei tip van die mousse, blijft de lipo ook op temperatuur met dit weer.
Spijtig van je lipo. Zoals Freakazoid zegt: meten! Maar weet nu iemand of in die chopperkes een liposaver in zit of niet?
Grtjs

Bij de lama zijn ze op alles voorbereid, bij de graupner heli moet je zelf nog gaan rommelen met stukjes piepschuim. :P Ziet er niet uit.

Niemand zet zn servos n gat verder omdat je dan simpelweg je bladen molt. Ze kantelen dan zo ver dat je ERG makkelijk de bovenste rotor raakt.

Volgens mij zit er geen lipo saver in die coaxiale helitjes.

Is het nog niemand opgevallen dat je zéér makkelijk het einde van je batterijlading kan voorspellen ....

Bij de meeste lama2's gaat je yaw-trim helemaal de mist in als je spanning te veel is gezakt ( neus wil steeds naar 1 kant )

EN ( en dit is voor diegenen die wel eens side-in hoveren ) : als je effe wat ampjes trekt ( forse ruk omhoog ) gaat je controlelampje op je bordje rood branden as de lipo het niet meer trekt ....

simpel toch ...? :lol:

Ps : geen lipo-saver nodig : uit metingen is gebleken dat de accu nog 7.0 volt aangeeft als de chopper niet meer omhooggeraakt ... boodschap is natuurlijk wel : direct kappen !

Sorry Guy, maar ik ga je theorie omver schieten. ;) De yaw trim gebeurd zelfs al 1 minuut na je verze accu, omdat de piekspanning dan een stuk zakt. En et rode lampje brand bij mij al aan et begin. Dat geeft denk ik enkel aan dattie op vol open staat.

Dus of ik heb 3 lipos die geen van allen gezond meer zijn, of... zie hierboven. :)

Het laatste regeltje klopt echter als een bus. :) bij mij komt ie op 2 cijfers na de komma uit op 7,00v. als de lama uit zichzelf land. Maar er zijn mensen die dan gewoon nog eventjes doorvliegen met kleine hopjes tottie ECHT niet meer los komt, en dan ben je meestal de sigaar. Dus inderdaad, alsie zakt moet je kappen.

als jij rooie lampjes ziet op een verse batterij, Sven , dan sleur jij'm wel met een rotvaart omhoog .... :wink: ... of je woont in een kerk .... :D

Neen serieus , had nog niet gemerkt dat ie ook brandt bij vol open op een geladen accu ...

Dat trimmen is wel juist : blijkbaar bij de meeste CX-heli's moet je continue met de yawtrim in de weer ...

Maar naar het einde toe wordt het wel écht nie meer normaal ...

Soms moet ik even gas terug omdattie tedicht bij t plafond komt, en dan ist alle zeilen bij om te voorkomen dattie op de grond kledderd. En dan zie ik et rode lampje. :)

De vervelende yaw problemen ben ik overgens kwijt met mijn nieuwe zelf bij elkaar gesprokkelde electronica. :P Uiteindelijk wel 3x zo duur als et 4-in-1 bordje, maar vliegt wel beduidend zuiverder.

En op t einde raakt ie de proportie sturing inderdaad helemaal kwijt. :P Dan gooid ie steeds met een rotgang zn kont om als je gas geeft.

@Freakazoid
Vertel mij eens wat je dan veranderd hebt aan de elektronica. Heb hier eventueel ook nog een picoboard en een gyro liggen. Had al zitten kijken om er een aparte gyro op te zetten maar die stuurt een servo aan en bij een Lama zal dat een motor moeten zijn. Hoe heb jij dat opgelost.

Hey Freakazoid, ik wil hier even reageren op een tweetal uitspraken van jou:

Freakazoid :
1) Bij de lama zijn ze op alles voorbereid, bij de graupner heli moet je zelf nog gaan rommelen met stukjes piepschuim. Ziet er niet uit.
2) Hmmmm, dus nog iets dat bij de lama beter is. Die heeft namenlijk een lipo bescherm bakje.

punt 1: In mijn uitleg en ook op de foto staat er mousse geen piepschuim !!
punt 2: Dat Lipo beschermbakje gaat de batterij niet levend houden als je van 1 meter hoog valt. Die mousse van mij dempt nog enigszins de val. Bij dat beschermbakje maakt het niet uit of dat bakje erop staat of niet. Hard aankomen zal die LiPo zeker doen !!

1: mouse, schuim, oud brood, wat maakt t uit, et ziet er niet zo mooi uit. :P
2: Dat bakje doet prima zn werk, lipos kunnen prima tegen schokken, zolang et maar gelijkmatig verdeeld wordt. Tegen scherpe punten kunnen ze niet. Het enige wat je met die "mousse" doet is denk ik de accu bij een harde landing tegen de onderkant van de heli aan knellen.

Bedankt jongens, zolang ik 'm niet 'uitwring' hoef ik mij geen zorgen te maken over te ver leeg trekken van de lipo . Had ook al gemerkt dat 'm erg met z'n staart draaide als ik volgas (buiten!) omhoog ging.
Maar zit op dat ding nu eigenlijk garantie?? En hoelang dan?? Ik heb hier niks van gevonden..

Back