N
nowis
Guest
Hoi allemaal,ik heb mij dit weekend de GRAUPNER 47 G gekocht.
Dit is mijn eerste heli ooit dus ik wil met mijn verslag een steentje
bijdragen voor het forum en ook voor de andere heli beginners.
De heli die ik heb gekocht is eigenlijk een copie van de Graupner G47.
Het merk is BMI en kost 159 EURO i.p.v 199 voor de Graupner.
Ik heb de 2 bouwdozen in de winkel bekeken. Maar ik zie heel weinig verschil.
Die heli van Graupner had een zwarte heckrotor en op de servo's staan stickers
van Graupner op (bij mij BMI stickers).
De bouwdoos is compleet (heli, 4 kan afst.bediening, lipo lader met adaptor, lipo batt, 4 reserve bladen)
Je moet alleen nog 8 AA batterijen halen voor de afstandsbediening.
De afstandsbediening heeft aan de voorzijde 4 knoppen voor de servo reverse. Deze knoppen zijn verzonken in de behuizing. Dat vind ik wel goed want zo je kan je de knoppen niet per ongeluk omswitchen.
Wat me wel opviel is dat in de handleiding vermelding is van twee knoppen "proportional" en "gain" van de ontvanger.
Wanneer ik naar mijn ontvangertje kijk zie ik maar 1 knop "proportional".
De verkoper had me verteld dat je best het bovenste schroefje van de flybar weglaat.
Zo kan de flybar wegvliegen als je ergens tegenaan botst. Anders kan je rotorkop sheuren bij de eerste botsing...
Hij vertelde me ook dat koolstofborstels nog nieuw zijn. Dus ik moest in het begin wat kalm vliegen zodat deze koolstofborstels geleidelijk kunnen inslijten.
Ik heb dus de eerste 2 vluchten wat boven de grond geschoven. Niet dat ik al direct op 2 meter hoogte kon vliegen
Over de LIPO batterijen had ik me wel wat zorgen gebaard. Want als je de handleiding leest denk je dat die dingen vlug heet worden en gaan ontploffen of zo. Maar nu dat ik een paar keer geladen heb met de lader valt dit wel goed mee :wink:
Je kan met de lipo lader niet overladen. Dus daar ben je wel safe.
Wat belangrijk is voor lipo batterijen, is dat ze 20 % geladen moeten zijn vooraleer je opnieuw gaat laden.
Dus zodra mijn heli niet meer opstijgt, trek ik de stekker eruit.
Na elke vlucht heb ik de batterij eens met de hand gevoeld. En de temperatuur is lichtjes warm.
1 ste vlucht:
-------------
Toen ik de heli thuis had wilde ik maar een ding: zo vlug mogelijk dat ding zien vliegen
Dus heb ik op mijn kamer zo vlug mogelijk alles aan de kant geschoven.
Ik had een ruimte van ongeveer 3 vierkante meter.
Toen ik de heli aanzette merkte ik dat hij langzaam liksom bleef draaien. Met de trim kreeg ik dit effect niet weg.
Toen las ik het boekje. Daar stond in dat je aan de "proportional" knop moest draaien. Ik had dat direct gedaan maar met weinig resultaat. Ik kreeg het linksdraaien niet weg.
Na wat geprobeerd te hebben, viel het mij te binnen. :idea:
Zodra je aan de "proportional" knop draait moet je de ontvanger uitzetten (batterij uittrekken). De nieuwe instelling is pas van kracht als je de batterij opnieuw insteekt!
Toen ik dit deed lukt het trimmen direct.
Op mijn kamer was niet veel plaats. Ik ben de eerste vlucht maximaal tot kniehoogte geweest. Maar heb veel over de grond geschoven om te zien hoe alles reageert.
2 de vlucht
-----------
De heli blijt nu gewoon hangen maar is wat onstabiel door het grond/lucht effect.
Om dit weg te krijgen ben ik wat hoger geweest. Maar heb toch wat schrik voor stukken te maken.
Dus ben even tot schouder hoogte geweest. Toch een geslaagde vlucht !
3 de vlucht
-----------
Ik ben nu op een zolderruimte met veel meer plaats!
Hier kom ik al regelmatig tot heuphoogte. Maar heb wat problemen om
de heli te laten stilhangen. Heb nog wat schrik om teveel te sturen.
Ik zie dat mijn heli wegdrijft. Ik ben nog aan het uitzoeken aan welke instelling het ligt.
Het probleem momenteel is dat de heli nog wat te snel reageert voor mij. Dus hou ik het allemaal nog voorzichtig.
Na deze 3de vlucht ben ik erachter gekomen waarom mijn heli wat bruusk beweegt. Het komt gewoon omdat ik mijn afstandsbediening vasthou zoals ik met mijn nitro wagen doe :|
Door enkel de toppen van je stuurpookjes te pakken heb je minder gevoel!!
Dus ben ik wat op internet gaan kijken hoe de professionals dit doen. En ja hoor, zij hebben meestal 2 vingers per stuurpook en ook nog eens een touw rond hun nek. Daarmee heb je een veel betere controle !
Dus mijn volgende vlucht ga ik dit ook zo doen. En dan is het weer zien hoever ik daarmee kom
Wat ook een handigheidje is, is dat de heli niet zomaar opstijgt als je per ongeluk de gasknuppel halverwege hebt staan. De LED van de ontvanger is dan rood. Zo staat deze in een soort 'safe' mode. Om dit te verhelpen moet je gewoon de kunppel omlaag houden en iets van 3 sec wachten. Je ziet dan ook dat de LED groen is.
Wat je zeker niet mag doen is als je heli aanstaat, de richting van de gassturing omzetten. Het is mij overkomen en mijn heli schoot naar het plafond 8O Gelukkig was ik snel genoeg om gas af te nemen en de heli met mijn handen te pakken. Effe chance gehad, phew !!
Zo dat is.
Ik heb nu ook de game commander van AFPD besteld. Als ik nu mijn mini heli wat beu ben. Of als ik met de grote heli's wil vliegen, gebruik ik mijn flightsim.
Op deze manier blijft het boeiend en ik kom ik wel een eindje vooruit.
Ik heb op het net nog 2 nuttige links gevonden:
http://www.cuttingedgecnc.com/rcstartingout.htm
http://www.raptortechnique.com/learning.htm
Misschien helpen ze jou ook :wink:
Dit is mijn eerste heli ooit dus ik wil met mijn verslag een steentje
bijdragen voor het forum en ook voor de andere heli beginners.
De heli die ik heb gekocht is eigenlijk een copie van de Graupner G47.
Het merk is BMI en kost 159 EURO i.p.v 199 voor de Graupner.
Ik heb de 2 bouwdozen in de winkel bekeken. Maar ik zie heel weinig verschil.
Die heli van Graupner had een zwarte heckrotor en op de servo's staan stickers
van Graupner op (bij mij BMI stickers).
De bouwdoos is compleet (heli, 4 kan afst.bediening, lipo lader met adaptor, lipo batt, 4 reserve bladen)
Je moet alleen nog 8 AA batterijen halen voor de afstandsbediening.
De afstandsbediening heeft aan de voorzijde 4 knoppen voor de servo reverse. Deze knoppen zijn verzonken in de behuizing. Dat vind ik wel goed want zo je kan je de knoppen niet per ongeluk omswitchen.
Wat me wel opviel is dat in de handleiding vermelding is van twee knoppen "proportional" en "gain" van de ontvanger.
Wanneer ik naar mijn ontvangertje kijk zie ik maar 1 knop "proportional".
De verkoper had me verteld dat je best het bovenste schroefje van de flybar weglaat.
Zo kan de flybar wegvliegen als je ergens tegenaan botst. Anders kan je rotorkop sheuren bij de eerste botsing...
Hij vertelde me ook dat koolstofborstels nog nieuw zijn. Dus ik moest in het begin wat kalm vliegen zodat deze koolstofborstels geleidelijk kunnen inslijten.
Ik heb dus de eerste 2 vluchten wat boven de grond geschoven. Niet dat ik al direct op 2 meter hoogte kon vliegen

Over de LIPO batterijen had ik me wel wat zorgen gebaard. Want als je de handleiding leest denk je dat die dingen vlug heet worden en gaan ontploffen of zo. Maar nu dat ik een paar keer geladen heb met de lader valt dit wel goed mee :wink:
Je kan met de lipo lader niet overladen. Dus daar ben je wel safe.
Wat belangrijk is voor lipo batterijen, is dat ze 20 % geladen moeten zijn vooraleer je opnieuw gaat laden.
Dus zodra mijn heli niet meer opstijgt, trek ik de stekker eruit.
Na elke vlucht heb ik de batterij eens met de hand gevoeld. En de temperatuur is lichtjes warm.
1 ste vlucht:
-------------
Toen ik de heli thuis had wilde ik maar een ding: zo vlug mogelijk dat ding zien vliegen

Dus heb ik op mijn kamer zo vlug mogelijk alles aan de kant geschoven.
Ik had een ruimte van ongeveer 3 vierkante meter.
Toen ik de heli aanzette merkte ik dat hij langzaam liksom bleef draaien. Met de trim kreeg ik dit effect niet weg.
Toen las ik het boekje. Daar stond in dat je aan de "proportional" knop moest draaien. Ik had dat direct gedaan maar met weinig resultaat. Ik kreeg het linksdraaien niet weg.
Na wat geprobeerd te hebben, viel het mij te binnen. :idea:
Zodra je aan de "proportional" knop draait moet je de ontvanger uitzetten (batterij uittrekken). De nieuwe instelling is pas van kracht als je de batterij opnieuw insteekt!
Toen ik dit deed lukt het trimmen direct.
Op mijn kamer was niet veel plaats. Ik ben de eerste vlucht maximaal tot kniehoogte geweest. Maar heb veel over de grond geschoven om te zien hoe alles reageert.
2 de vlucht
-----------
De heli blijt nu gewoon hangen maar is wat onstabiel door het grond/lucht effect.
Om dit weg te krijgen ben ik wat hoger geweest. Maar heb toch wat schrik voor stukken te maken.
Dus ben even tot schouder hoogte geweest. Toch een geslaagde vlucht !
3 de vlucht
-----------
Ik ben nu op een zolderruimte met veel meer plaats!
Hier kom ik al regelmatig tot heuphoogte. Maar heb wat problemen om
de heli te laten stilhangen. Heb nog wat schrik om teveel te sturen.
Ik zie dat mijn heli wegdrijft. Ik ben nog aan het uitzoeken aan welke instelling het ligt.
Het probleem momenteel is dat de heli nog wat te snel reageert voor mij. Dus hou ik het allemaal nog voorzichtig.
Na deze 3de vlucht ben ik erachter gekomen waarom mijn heli wat bruusk beweegt. Het komt gewoon omdat ik mijn afstandsbediening vasthou zoals ik met mijn nitro wagen doe :|
Door enkel de toppen van je stuurpookjes te pakken heb je minder gevoel!!
Dus ben ik wat op internet gaan kijken hoe de professionals dit doen. En ja hoor, zij hebben meestal 2 vingers per stuurpook en ook nog eens een touw rond hun nek. Daarmee heb je een veel betere controle !
Dus mijn volgende vlucht ga ik dit ook zo doen. En dan is het weer zien hoever ik daarmee kom

Wat ook een handigheidje is, is dat de heli niet zomaar opstijgt als je per ongeluk de gasknuppel halverwege hebt staan. De LED van de ontvanger is dan rood. Zo staat deze in een soort 'safe' mode. Om dit te verhelpen moet je gewoon de kunppel omlaag houden en iets van 3 sec wachten. Je ziet dan ook dat de LED groen is.
Wat je zeker niet mag doen is als je heli aanstaat, de richting van de gassturing omzetten. Het is mij overkomen en mijn heli schoot naar het plafond 8O Gelukkig was ik snel genoeg om gas af te nemen en de heli met mijn handen te pakken. Effe chance gehad, phew !!
Zo dat is.
Ik heb nu ook de game commander van AFPD besteld. Als ik nu mijn mini heli wat beu ben. Of als ik met de grote heli's wil vliegen, gebruik ik mijn flightsim.
Op deze manier blijft het boeiend en ik kom ik wel een eindje vooruit.
Ik heb op het net nog 2 nuttige links gevonden:
http://www.cuttingedgecnc.com/rcstartingout.htm
http://www.raptortechnique.com/learning.htm
Misschien helpen ze jou ook :wink: