Verslag Eurokotter

De afgelopen dagen ben ik bezig geweest met de gieken en de scharnieren tussen de gieken en de portaalmast.

Ook ben ik een beetje op onderzoek uitgeweest naar hoe alle vislijnen e.d. moeten lopen en door welke katrollen. Is niet gemakkelijk, want het is een wirwar van draden. Aan de hand van foto´s ben ik er nu wel uit gekomen.

Kop van de giek waar straks de kabels doorlopen om de giek-katrol te laten zakken
DSC04646.jpg

Scharnierpunt. Was niet gemakkelijk te maken, maar het is gelukt.
DSC04644.jpg

En wat overzichtsfoto´s. De gieken zijn natuurlijk nog te demonteren voor de paintjob
DSC04648.jpg

DSC04654.jpg

DSC04655.jpg

Zou je eens een foto kunnen maken waardoor we kunnen zien hoe klein eigenlijk alles is? Op de foto's lijkt alles zo groot.. maar het is maar een model van 40 cm..

Hoi Botter,

Ik zal eens een foto maken als ik het model zelf vasthoud.

UPDATE

Bij een visserschip horen ook netten en hoewel deze erg klein worden wilde ik ze toch graag maken. Ik het schip maken met de netten opgehesen in de mast, zoals je ziet bij kotters die in de haven liggen.

Het probleem was dat er natuurlijk geen netwerk te koop is met zulke kleine mazen. Waszakjes wilde ik niet gebruiken omdat dit niet de juiste mazen zijn en panty´s vond ik niet mooi.
De Turkse bakkerij hier om de hoek bood uitkomst want die verkoopt knoflook in mooie fijnmazige netjes. Hier ga ik dus af en toe langs om te kijken of er een paar losse netjes tussen liggen.

Nu ben ik halverwege met het eerste net. De foto´s zeggen te weinig naar mijn mening, maar ik laat ze toch even zien.

Eerste stuk wand
DSC04656.jpg

Een half net.
DSC04662.jpg

Al met al een paar uurtjes werk, maar ik denk dat het de mooite waard is en het geeft even afleiding van het bouwen.
Gr. Kees

De Turkse bakkerij hier om de hoek bood uitkomst want die verkoopt knoflook in mooie fijnmazige netjes. Hier ga ik dus af en toe langs om te kijken of er een paar losse netjes tussen liggen.
Gr. Kees

Of zoek je een recept voor knoflookksoep?? daar gaan geen tenen in maar de hele bollen, hou je de netten over:D:D:D
Verder bewonder ik je modelbouw werk, prachtige kotter.

Marcus

Beste Kees,

Ziet er goed uit. Misschien een alternatief voor de Puls Kor de vissen stoppen met zwemmen na de geur van de knoflook hahaha. Nee ff alle gekheid op een stokje mooi gedetaileerd Veel succes met het vinden van wat andere wekkers. Misschien zijn kralen zwart geverft op een lijntje ook nog een optie?

gr. Gert.

Knoflook doet de vissen in ieder geval geen kwaad. In de tijd dat ik nog een zeeaquarium had voegde ik gemalen knoflook aan het water toe als de vissen ziek waren. Dit bleek vaak goed te werken.

Ik ga morgen eens kijken voor wekkers en anders zijn kleine kralen op een lijntje een goede optie. Bedankt voor de tip.

Het hoeft allemaal niet tip top te zijn, want het gaat straks vooral om het idee. natuurlijk is het wel leuk zo realistisch mogelijk te werken.

Gr. Kees

ps. Plaatje van hoe ik het straks wil hebben op mijn kotter

DSC04582.jpg

Hoi Kees,

Echt prachtig gemaakt, die netten. Mijn complimenten, hoor.

Ik ga morgen eens kijken voor wekkers en anders zijn kleine kralen op een lijntje een goede optie.
In een speelgoedwinkel (of rommelmarkt) kan je soms aan vrolijk gekleurde plastic halskettingetjes geraken die de kinderen gebruiken. Die kosten 2 maal niks en als je die van een ander kleurtje voorziet dan heb je prachtige wekkers.

Droop

Even voor de niet kotterkenners even wat plaatjes ter verduidelijking

h_35526_324018.jpg

Met dank aan ShipData.nl: Welkom bij ShipData, Visserijfoto's & Gegevens Dit is een vergelijkbare kotter zoals kees bouwt ingericht voor de garnalen visserij vandaar dat ze slechts 1 rij wekkers heeft. Dit geeft genoeg bodemberoering om de garnalen te "wekken" "schrikken" zodat ze omhoogkomen en het net in zwemmen.

En dit is de boot die Kees bouwt met de "bokken" voor tong,schol en andere platvis visserij. Hier zie je dat er meer kettingen gebruikt worden om de vis op te schrikken. Met name Tong die wat dieper in de modder/zand zit komt hiermee naar boven.

h_35526_396882.jpg

Gr. Gert

hoi,kees
als je de netten,maakt zoals ze gebruikt worden voor de platvis vissery.
dan zyn kraaltjes niet van toepassing op de netten.
deze worden by ons in oostende enkel en aleen voor de garnaal vissery gebruikt.
en zyn van rubber of hout ver vaardigt.
groetjes,ronny

Hoi Ron,

Ik ben 'redelijk' bekend met de visserij dus dat was mij inderdaad bekend. Kraaltjes zullen slechts gebruikt worden als ik geen fijnere ketting zal kunnen vinden die de wekkers moeten gaan voorstellen.

gr. Kees

hoi,kees
meschien dat je de ketting kan vinden,in een winkel waar ze van die nep sierraden verkopen.
is maar een idee.
tussen haakjes,hoe klein mogen de schakels zyn?
groetjes ronny

hoi,kees
meschien dat je de ketting kan vinden,in een winkel waar ze van die nep sierraden verkopen.
is maar een idee.
tussen haakjes,hoe klein mogen de schakels zyn?
groetjes ronny

Hoi Ronny,

De schaal is 1-50 dus ik moet even op zoek naar vrij kleine schakels. De schakels mogen zo´n 2 a 3 mm lang zijn.
De tip van de sieradenwinkel is inderdaad een goede, als m´n vrouw meegaat zal ik eens in zo´n winkel kijken.

Gr. Kees

Beste Kees,

Kettingen met die kleine schalm zijn ook bij quartel te koop ik heb ze namelijk hier ook liggen ik denk alleen niet genoeg om twee netten te doen ik vond ze van het weekend zal eens kijken hoelang ze zijn.

gr. Gert

Ben ik weer.

Ik heb niet zoveel om te laten zien omdat het meeste waar ik mee bezig ben geweest de afgelopen dagen zich onderdeks bevind. Er is aan de schroefas en aan het roermechanisme gewerkt en de romp heeft aan de binnenkant een grijs kleurtje gekregen.
DSC04854.jpg

Aan de buitenkant van de romp zijn twee stabilisatieribben aangebracht en nog wat kleinigheden. Toen gelijk de romp maar in de primer gezet voor een eerste check.
DSC04853.jpg

Met het mooiere weer begint het toch een beetje te kriebelen dus ik wil hem op tijd af hebben om ermee te kunnen varen. Hoop dat hij eind juni af is.

Gr. Kees.

Met het mooiere weer begint het toch een beetje te kriebelen dus ik wil hem op tijd af hebben om ermee te kunnen varen. Hoop dat hij eind juni af is.

Ja dan ben je telaat voor de WSD he Kees
mvg
Frederik

Ja dan ben je telaat voor de WSD he Kees
mvg
Frederik

Inderdaad. Is wel jammer, maar het is niet anders. Ik kom wel langs op de WSD om even te kijken naar de andere modellen. Ben die dag huisvader dus heb ik gelijk iets te doen met de kleine.

Gr. Kees

Hallo allemaal,

Op bouwgebied heb ik niet heel veel te melden, maar ik heb wel een ander stuk gereedschap gekocht. De kleine Emco beviel zo goed dat ik graag een grotere wilde kopen. Na weken azen op een mooie draaibank heb ik vandaag een mooie deal kunnen sluiten.
Nu staat er een prachtige Emco Compact in de kamer met allerlei handige opties. Het grote voordeel van deze bank is dat ik er grotere diameters mee kan draaien, taps kan draaien en er zit een automatische langsvoeding op.

Hier een foto. De schuifmaat ligt er bij als referentie.

DSC04943.jpg

Groeten, Kees

Back