Verslag: Houten Like90 Rotorbladen voor microheli's

Satoer

Forum veteraan
Vorig weekend had ik mijn laatste bladen versplintert na een poging: Nose down death spiral.
Vrij vertaald: de wind was sterker dan mijn heli ;)
De klinkerstenen gaven ook niet echt mee, en mijn onbreekbare titanic 1mm dikke policarbonaat canopy bleek ook niet zo onbreekbaar als de fabrikaat had beloofd :oops: ;)
Goed nadat ik vol trots bij mijn ouders thuis een hand vol scherven liet zien zei m’n vader Ohhh… geef maar even. Na een half uur kwam hij weer beneden met een in elkaar gelijmde canopy :lol:

Afijn, gelukkig had ik deze crash al voorzien en had een paar dagen daarvoor 2 setjes Like90 houten rotorbladen gekocht die vandaag netjes gearriveerd waren.
afb2945.jpg

Netjes in een koker verpakt.

Ik had heel veel positiefs gelezen over deze bladen op de Amerikaanse forums (Runruyder / rcgroups). Het is een beetje een uit de hand gelopen project van een jongen, Yukonho en heeft nu een winkeltje in die zooi omdat het zo goed loopt.
Ze kosten 23$ op z’n site en dat is bijna de helft van FP carbon glasfiber bladen. site: http://www.like90.com
Ze zijn gemaakt van gelamineerd balsa dus erg licht en volgens vele, erg crashbestendig. Ik moet zeggen dat ik dat ook wel verwacht (ben nog niet gecrashed)

Op de heli:
afb2946.jpg

De bladen zijn wit. Mijn eerste indruk tijdens het vliegen was dat ik om die reden de bladen niet goed kon zien. Beetje vervelend.
Hij maakt ook veeel meer toeren om omhoog te komen, wat hem overigens wel stabieler en directer maakt.

Aan de rotorkop:
afb2947.jpg

Mooi is anders, ze zijn ontzettend grof. De bedoeling is dat je er ook nog een headstifner op zet. Ik heb echter een aluminium rotorkop dus dat is niet nodig bij mij. (ps. Nooit kopen die alu head)
Maarja, alsof je het nog ziet als hij op vol toeren draait.

Vliegimpressie:
Ik ben meteen naar het park gegaan om even rond te vliegen. Ik moet zeggen dat de heli met deze bladen zeker beter vliegt.
Duidelijke verbeteringen in het afdalen en FFF. Hij heeft echter nog steeds dat hij met z’n neus omhoog kukelt als ik snelheid probeer te maken. Beter is niet teveel naar voren te nicken als je op snelheid wilt komen. Moet er wel bij zeggen dat ik ondertussen een beetje verwend ben geraakt door het vliegen met een grote CP heli (Logo10)

Even de voordelen en nadelen op te sommen:
  • Voordelen:
  • Hoge toerental dus een stuk directer met vliegen
  • Hoge crashbestendigheid
  • Door het hoge toerental beter met afdalen en FFF. Geen last van het “coning” effect.

Nadelen:
  • Wit, binnenshuis minder goed te zien zodat het moeilijker te zien is of de heli horizontaal is.
  • Erg grof en lelijk. Dus ik zou ze niet op je mooie schaal heli plakken
  • Stoomverbruik: Ik vlieg met een 2s2p lipo pack en ik denk dat die binnen de 10 minuten leeg getrokken is.
  • Meer power nodig: Het is na mijn mening niet mogelijk te vliegen met een standaard motor. In mijn heli zit een brushless (razor350) motor en had voorkort (dus met gewone bladen) veel power over. Met deze bladen vlieg ik op de top van z’n kracht op een 2s Lipo. Heb je veel power over dan zou je deze bladen kunnen overwegen.
Conclusie:
Het lijkt dat ik meer nadelen dan voordelen heb, maar overall ben ik positief over de bladen. Ik ga nog even proberen met een 11 tandig tandwiel te vliegen ipv 10. Misschien dat ik dan minder energie verbruik want laten we wel wezen, in 10 minuten een accupack van 7.4V 2400 mah leegtrekken is wel een beetje erg extreem.

Ik denk wel dat dit het laatste is wat ik aan die Hummingbird nog tune (alsof er nog wat aan te tunen is :roll: ). Even wachten of de CP hummingbird wat is en anders ga ik voor de Hornet of misschien wel een Zoom400.

witte bladen zijn in de regel veel beter zichtbaar dan zwarte bladen in de lucht.
ik heb ooit helis zien draaien met NHP razors zwarte en dat was net alsof er geeneens bladen opzaten :wink:

30 dollar voor balsa bladen, vind ze wel vrij prijzig eerlijk gezegd.
als ik ze zo zie zou ik zeggen dat ze voor een collective heli waren zo plat als ze zijn, maar idd op de site staat duidelijk voor " fixed pitch"

Gerard_nl zei:
witte bladen zijn in de regel veel beter zichtbaar dan zwarte bladen in de lucht.
ik heb ooit helis zien draaien met NHP razors zwarte en dat was net alsof er geeneens bladen opzaten :wink:
Dan zal het wel aan mij liggen. binnen had ik er toch meer moeite mee.
Gerard_nl zei:
30 dollar voor balsa bladen, vind ze wel vrij prijzig eerlijk gezegd.
Ik weet niet waar je 30$ vandaan haalt. in mijn tekst heb ik toch echt 23$ staan en dat is nog naar boven afgerond (22,99$) ;)

Toen Yukonho begon met z'n bladen verkocht hij ze voor 12$
Hoe dan ook, voor gewone bladen betaal je in NL 18€ :hammer:

Heb net al mijn accu's weer geladen en ze bleken maar voor de helft leeg te zijn. Op die hoge toeren zijn de accu's dus al door hun kracht heen als ze half leeg zijn...
Hmmm toch maar aan de 3s accu? dan wordt het een 3s2p. oei das wel heel gewichtig. eerst maar eens een groter tandwiel proberen.

@Ron: Euhhh... *?

Satoer zei:
Ik ga nog even proberen met een 11 tandig tandwiel te vliegen ipv 10. Misschien dat ik dan minder energie verbruik want laten we wel wezen, in 10 minuten een accupack van 7.4V 2400 mah leegtrekken is wel een beetje erg extreem.

eerder meer stroom in dat geval: 11 tandjes in plaats van 10 op het rondsel = minder vertragen = meer belasten van de motor = meer stroom.

Als ik het zo lees hebben die blaadjes hetzelfde effect als de tuningblaadjes van Icarus... meer stroom en meer toeren maar stijgt voor geen meter

Tja, kan je het ook niet zijn dat de motor nu op zoveel toeren moet draaien dat hij uit zijn efficiëntie bereik is.
Minder vertraging = een trager draaiende motor = beter efficiëntie?

Met de standaard bladen had de motor meer weerstand. Met deze houten dus minder, zou de weerstand dan niet ongeveer gelijk komen liggen zoals ik die had met de standaard bladen als ik dus een tandje toevoeg?

@Satoer,
Wat Ron bedoelt is dat je het hout moet impregneren met CA lijm.
Vooral waar het boutje zit. Anders is er een goede kans dat het hout zal splijten.

Groetjes, Erwin

22.99$ ;)

@Erwin: Ohww... Ach ik denk dat ze stevig genoeg zijn zo.

@Arjen: Zat nog eens na te denken over dat tandwiel.
Als een auto 120 kmpu in zijn 5 rijdt verbruikt hij toch ook veel minder dan als je 120kmpu in z'n 4 zou rijden.

Dat van dei verscnellingen klopt maar een brandstofmotor functioneert wezenlijk anders als een electromotor... even de theorie nalopen dus:

Brandstofmotor: minder toeren = minder cylindervullingen per tijdseenheid. Mengverhouding lucht/brandstof gelijk dus minder cylindervullingen = minder brandstofverbruik.

Electromotor: in principe een grote kortsluiting = veel stroom (blokkeer stroom). Bij het draaien nadert er voortdurend een spoel een magneet = levert een zogeheten flux-spanning op die tegengesteld is aan de spanning op je accu /uitgang regelaar (de zogeheten klemspanning). Gevolg is een minder groot spanningverschil over de spoelen (klemspanning - fluxspanning = spanning op de spoel) dus volgens U=IxR een wezenlijk lagere stroom (u is hier dus klemspanning - fluxspanning). Laten we het toerental teruglopen door een zwaardere belasting dan neemt de fluxspanning af waardoor de spoelen in je motor een hoger spanningsverschil "zien". de weerstand van de wikkelingen blijft gelijk en het gevolg is dus dat de stroom omhoog gaat.

Dus hoe meer toeren hoe beter. Okay, maar ga het toch proberen met een groter tandwiel. ;)

Wat betreft de crashbestendigheid. Ik heb het net getest. een stuurfout in combinatie met windkracht 3 resulteerde in een spectaculaire crash. En... de bladen zijn nog helelmaal heel!!! 8O Normaal was hij zeker bij de ophanging afgebroken.

Maarja... als de bladen heel blijven moet er natuurlijk iets anders breken... :roll:

Juist m'n rotorkop is gebroken, de lager is er af gebroken :? zucht... waarom probeer ik nu die dingen die met die Logo wel mogenlijk zijn :roll:

Satoer zei:
Dus hoe meer toeren hoe beter. Okay, maar ga het toch proberen met een groter tandwiel. ;)

Wat betreft de crashbestendigheid. Ik heb het net getest. een stuurfout in combinatie met windkracht 3 resulteerde in een spectaculaire crash. En... de bladen zijn nog helelmaal heel!!! 8O Normaal was hij zeker bij de ophanging afgebroken.

Maarja... als de bladen heel blijven moet er natuurlijk iets anders breken... :roll:

Juist m'n rotorkop is gebroken, de lager is er af gebroken :? zucht... waarom probeer ik nu die dingen die met die Logo wel mogenlijk zijn :roll:

Arggg.. Minder nieuws :S
Ik merk wel dat er bij jou best veel kapot gaat :(
Zelf ben ik toch ook al een paar x gecrashed.. Maar alleen een achter staart rotor kapot..
In jou geval.. Heb ik toch liever dat me bladen kapot gaan dan de rotor kop zelf :roll:

Satoer zei:
Wacht maar als je meer wilt dan alleen maar hoveren. en het lekkere weer buiten lokt ;)

hehehe :)
Ben gistren lekker buiten geweest.. Geen wind.. Das beter dan in de woonkamer.. Want daar word ik gek van :P
Mijn heli die duwt zen neus elke keer naar benne.. Dus dan gaat ie gewoon over de grond.. soort van rijden :P
Dan kom je al gouw tekort aan een woonkamer :)
Weet niet of ieder dit probleem heeft?

p.s : bij het opstijgen bedoel ik ;)

Aluminium rotorkop kapot?!?

ApZ0r, hetgene wat Michel (en ik ;)) kapot krijgen en besteden (satoer) is niet normaal voor de gemiddelde micro helier...

Als je bang bent om wat te breken leer het nooit.
Sprak een jaar geleden zo'n snowboard dude die waanzinnige capriolen uithaalde in de halfpipe. Die ging er gewoon helemaal van uit dat hij weer een been zou breken "hoort erbij" 8O

Achja, zoveel heeft de schade aan die Hummingbird ook niet gekost. Voor de prijs van 1 crash van m'n Logo10 kan ik die hummingbird 50x finaal crashen :oops:
Dus nieuwe dingen probeer ik eerst op de sim, dan op de Hummingbird en als ik het met de Hummingbird kan is het met de Logo10 helemaal een eitje.

btw, er is een kogellager afgebroken van de kop. Die aluminium bladhouder is nog prima.

Niek zei:
Aluminium rotorkop kapot?!?

ApZ0r, hetgene wat Michel (en ik ;)) kapot krijgen en besteden (satoer) is niet normaal voor de gemiddelde micro helier...

Nee die is is niet kapot.. Gewoon het carbon asje :)
Maja.. Verders maak ik me ook niet druk.. Of ben erook niet bang om dat er iets kapot gaat.. Idd.. Het hoord erbij :)

Goed we gaan weer verder met de Like90 rotorbladen crash test:
afb2981.jpg

Nog steeds heel :D
Of de overburen blij met mij zijn is een tweede ;)

:| :| :| :| :|

Zo hing die van mijn!
Toen dus as kapot.. verders niks :| :|
Jij heb geluk man! :D

Back