[Verslag] My Trex 450XL CDE -> Loop and crash!

oooooooow dat is allemaal weer mooi spul 8) 8) ben erg benieuwd naar het reslutaat :wink:

peter

Hier dan het eindresultaat!

DSC00198.sized.jpg

DSC00201.sized.jpg

DSC00204.sized.jpg

DSC00205.sized.jpg

Zoals je ziet een deels aluminium rotor kop. Heb de bladegrips als breekpunt plastic gelaten. Nieuwe bump resist skids en een nieuw type align wood blades. De blauwe gear voor naar de staart icm de alu pullys. Daarnaast nog een hoop klein ander spul.

Ik heb nu om een of ander manier een probleem met de tail belt.
Hij liep al wat stroefer nu ik die alu pullys erop heb zitten, maar nu begint hij zelfs te "ratelen". Af en toe blokkeerd hij zelfs...
Ik weet niet waar ik het moet zoeken, de belt is niet te strak of te los en hij is ook niet te ver verdraaid.

Wat kan het wezen?

Dat ziet er netjes uit, maar het viel me op dat je servo's er anders in zitten dat is zeker voor de body. :wink:

Dat van je snaar dat zelfde probleem heb ik ook gehad. Loopt hij ook tegen de onderkant of de bovenkant tegen de pully aan. Bij mij ging heel het lager heen en weer in het frame.

peter

Niet een lagertje rot door de klap tegen de grond?

En als je van de gele kap af wilt...gewoon een stall turn maken en vergeten weer horizontaal te gaan vliegen, dan ben je daar ook vanaf ;) Maak een nieuwe dan niet te donker, anders kom je met je oriëntatie niet meer weg als voor- en achterkant teveel op elkaar lijken.

Whahaha LOL! :lol:

Ervaring? ;)

Probleem is dan dat ik misschien in 1 "klap" ook een nieuwe Lipo moet halen... Beetje jammer dan ;)

Ik ben gister samen met michelpet aan het trouble shooten geweest.
Ik heb de tailbelt los gehaald en de kop liep als een trein!

Zit hem dus wel in de staart, ik hoor af en toe de belt tegen de boom aan "tingelen" terwijl hij wel goed op spanning is. Ik denk zelf dat het probleem in de acterste pully zit. Ik ga die nu vervangen met de standaard plastic en dan kijk ik wat hij dan doet.

wanneer je zo een trex koopt he...
zit er dan een uitgebreide handleiding bij..

ik heb nu nog een walkera 36#
en wil misschien ook wel een trex gaan aanschaffen..

grtzz david

Ik heb zelf net een T-Rex besteld, en ik vind de handleiding heel duidelijk.
De kit zit verpakt in plastic zakjes met nummering. De handleiding gaat chronologisch de verschillende opbouw stadia door. Als je netjes deze handleiding (Met zeer duidelijke tekeningen) volgt, kan het eigenlijk niet fout gaan.

Ik heb over het bouwen twee avonden gedaan, dat is dan wel alleen voor de kit. De electronica inbouw, het tunen en programmeren van de zender is weer een ander verhaal..........

Maar gelukkig is de T-Rex een zeer populaire heli en overal op het internet staan ontzettend veel tips en aanwijzingen. Tot aan complete video series toe.

waar heb jij jou trex gekocht?
ik zie namelijk veel verschil met prijzen.

en de zender programmeren? hoe bedoel je dat?
ik neem aan dat je dan een computer zender hebt.

ik heb nu een walkera 36# en het gaat nu wel redelijk maar ik wil over een tijdje wel een iet wat betere aanschaffen die dan ook meer stevigheid heeft en dergelijke.

kun je met een trex vliegen met de standaard zender van een 36? dat is een 35mhz zender?

grtzz david

Ik heb mijn kit gekocht bij Eheli.nl. Dat was de goedkoopste en je krijgt bij je eerste bestelling ook nog 5% korting. Binnen twee dagen na bestelling had ik hem binnen. De andere componenten moeten nog binnenkomen, die heb ik in het buitenland besteld.

Kijk even hier: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=491558 voor een hele serie zeer duidelijke videofilmpjes die Bob White heeft gemaakt over de opbouw en tuning van de T-Rex. Het kijken naar deze filmpjes op deze koude "lente" avonden heeft mij uiteindelijk een T-Rex doen kopen.......succes!

idd deze filmpjes zijn zeer goed en hulpzaam.

Het heeft mij goed geholpen met het instellen van de Gyro enz..

het bouwen van de T-rex is makkelijk te doen via de handleiding.

alvast 1 tip. draai de aileron en de pitch servo om. zodat de servo horn onder zit.
ander kom je in de knoei met de kap.

maar goed dit had denk ik beter in het algemeen T-rex topic moeten staan, nu vervuilen we NFSavage zijn draadje?

BTW NFSavage alweer gevloegen?

Haha geen probleem jongens. Er wordt goede informatie verstrekt!

Ja ik heb zeker weer gevlogen!
Gaat nog beter als voor de crash!
Maar of dat nu door de kop komt? Lijkt me stug.
Ik denk die nieuwe bladen...

Gisteren 2 accus leeg gevlogen, de 2e accu "helemaal" leeg zonder tussendoor te landen. Beetje side-in gedaan, niet onder een hoek van 90 graden maar op zo'n 60 graden. Gaat prima, zowel links als rechts.
Maar moet het nog wel rustig houden, dat ik niet te hard van stapel loop als het zo goed gaat.

Trouwens 12 minuten hoveren met een accu van 2100 mAh is dat goed? Of moet dat langer kunnen? Ik heb de Align 25A BEC en 3200 KV motor.
Geen idee of mijn headspeed goed is, naar mijn idee zal het wel goed zitten.

Afgelopen weekend is mijn staart servo door gebrand.
Dit was een Jamari digi 5C, beetje waardeloos dat hij na zo'n korte tijd het loodje al gelegt heeft. Maargoed, een mooi excus om een ander te halen.

Direct erna een Hitec HS56 besteld icm een te vet align t-shirt :oops: ;)

Hier wat foto's:
DSC00217.sized.jpg

DSC00218.sized.jpg

DSC00219.sized.jpg

Het vliegen gaat ondertussen ook steeds beter!
Krijg nu echt de smaak te pakken, moet alleen opassen dat ik niet te hard van stapel ga lopen.

Ik heb alleen nog een probleem met GY401 (of ik maak er een probleem van)
Het gaan om de AVCS mode (Heading hold) Ik heb hem enigzins wel aan de praat gekregen maar volgensmij werkt het nog niet helemaal goed.
Ik heb helaas niemand in de buurt die mij hiermee kan helpen.

Ik zal proberen zo duidelijk mogelijk uit te leggen wat de situatie is.

- FF7
- GY401
- HS56

Jep idd de zelfde setup als in de filmpjes op runryder... (filmpje al 1000 keer afgespeeld)

Ik heb alles zo afgesteld als in het filmpje, HH mode op idle 1 en 2 Normal gyro mode op Standard mode. Alles gedaan volgens het filmpje.

Nu weet ik niet of het zo hoort, maar als ik opstijg draait de heli weg, ik moet hem dan hard tegen sturen. Vervolgens kan ik de stick wel weer terug naar het midden zetten en blijft de staart wel iets op z'n plaats.
Hij drift weg en heeft een wag van hier tot ginder.

OK, gain instellen.... Heb van alles geprobeert.
Het wagdraaien... Zit hem waarschijnlijk in de afstelling die je in normal gyro mode maakt. (die trouwens perfect is)
Maar zodra ik hem afstel volgens het boekje en ik ben bij de stap dat ik de heli weer moet aansluiten, verspringt de tail servo. (terwijl hij die stand aan zou moeten houden neem ik aan)
Daar komt denk ik die drift vandaan.
Als ik hem dan weer terug schakel naar normal gyro mode verspingt de servo weer en vliegt hij weer super.
Maarja, HH zit er niet voor niks op...

Wie o wie zal mij duidelijkheid kunnen geven?

Dankje

Waarom heb je de gyro niet altijd op HH staan? Het lijkt me makkelijker hem gewoon goed in te stellen en dan niet meer te switchen.

Idle up gebruik je pas als je wilt gaan stunten. Ik zit ook nog in de hovermode en heb idle 1 helemaal niet ingesteld. Dat komt wel wanneer ik zover ben. Ik weet dat sommige ervaren stunters de HH uitschakelen omdat ze vinden dat de heli dan betere respons geeft.

Het is normaal dat in hh mode de servoarm in stilstand een kant op gaat. In normal mode blijft hij als het goed is gecentreerd staan.
Dat de staart tijdens (snel) opstijgen wegdraaid is normaal. In de lucht moet hij echter stabiel zijn. Ik heb mijn gain in hh op 60 % en in normal op -50 staan.

NFsavage,

Als je een GY 401 op je heli hebt staan blijft ie ten allen tijde in HH staan, ik zou niet weten waarom je nog in Normal Mode wil gaan vliegen.

Anders heb je gewoon je geld weggegooid !

Gewoon altijd in HH !!

Dankje heren voor de antwoorden.

Ik had de gyro niet in HH staan omdat hij hierdoor een gigantische wag had.
In normal mode had ik hier geen last van. Ik heb de hele procudure om HH in te stellen tig keer over gedaan zonder resultaat. Vandaar.

Vorige week is mij de servo op de tail doorgebrand, joost mag weten hoe.
Het was een jamara digi 5c.

Deze is nu reeds vervangen met een Hitec HS56, vaag genoeg is de de tail-wag er uit, en vlieg ik nu zonder problemen in HH mode.

Waarschijnlijk was die digi servo het probleem.

Ik heb nu trouwens de gelijder van de tail-rod los gemaakt. Kan geen kwaad toch?

Hartelijk dank

FF een stomme vraag je hebt toch niet je DS schakelaar op on staan want anders ligt die HS56 er ook weer zo uit.

Een analoge servo kan niet tegen een high frame rate.

gr Remco

:oops: moet dat dan?

:lol: LOL! nee dat is het eerst wat ik gedaan heb toen ik hem monteerde ;)

Maar bedankt dat je het even naar boven haalt, zoiets kun je niet vaak genoeg zeggen denk ik ;)

Ik heb het idee dat mijn lipo aan het opgeven is.
Het gaat om een Mfis 2100 mAh 3s lipo.

De heb ik al sinds oktober vorig jaar maar is tot februari nooit gebruikt.
Hij heeft er nu denk ik 30-40 laad beurten op zitten en begint steeds eerder in te kakken.

Ik was vanavond aan het vliegen, klein stapje verder als de hover stage.
Met een "lazy 8 " begonnen. Mijn vliegtijden waren altijd rond de 12 minuten met alleen hoveren. Deze lazy 8 zal denk ik weinig meer van de accu vragen en mijn vliegtijd was vanavond een bedroevende 5 minuten.
Waar deze gisteren nog 8 was... Hij begon zowiezo steeds slechter te presteren de laatste tijd.

Ik crashde bijna omdat de BEC nu veel onverwachter hem begon in te houden. Viel als een steen uit de lucht en wist nog net boven de grond hem op te vangen.

Na het vliegen is bij mij altijd vaste prik om de de accu door te meten.
Vanvond zat hij nog op 11,4 V dit is dus eigenlijk nog lang niet leeg.
De laatste tijd werden de vliegtijden dus korter en het voltage na afloop werdt steeds hoger.

Na aanleiding van een telefoon gesprek met michelpet heb ik de cellen stuk voor stuk doorgemeten, als er dus onderling veel verschil in zou zitten zal er een cell zwak zijn.

De resultaten:

3,78 V
3,82 V
3,8 V
---------
11,4 V (na het vliegen dus niet vol)

Weinig verschil lijkt me dus.
Wat zal een verklaring kunnen wezen?

Alvast bedankt

Back