verslag NK F2A, F2C en F2F

FOX35

PH-SAM
Het Nederlands Kampioenschap in de klassen FAI speed, en teamrace en F2F (plankrompteamrace) vond afgelopen weekend plaats op de SUL baan in Utrecht. Hoewel het in de schaduw fris was, was het in de zon heerlijk. Omdat het verder vrijwel niet waaide was het schitterend weer. De sfeer was geweldig, serieus, maar gemoedelijk.

Zaterdag werd eerst speed gevlogen. Alle vier de deelnemers hadden moeite om tijden te zetten. Rob Metkemeijer zette in zijn eerste ronde al de achteraf gezien winnende snelheid van 281,25 km/uur neer, maar kon daarna geen goede vlucht meer maken. Han Esselaer deed het andersom. Zijn eerste twee vluchten leidden tot niets, maar in de derde vlucht vloog hij 259,55 km/uur, wat hij in de laatste ronde net niet overtrof. Daarmee werd hij wel tweede. Noch Ferenc Orvos, noch Bert Gijsbertsen lukte het om een geslaagde vlucht te maken, ondanks goede pogingen. Ferenc werd volgens mij 3e omdat hij in alle 4 de ronden een poging heeft gedaan, waar Bert in de 4e ronde geen poging heeft gedaan, of die niet telde.

Voor F2F hadden zich drie teams opgegeven. Nieuw team was Bert van Haren als pitman met de enthousiaste, maar onervaren piloot Ray Klok die uit de radiovliegerij afkomstig is. Zij moesten in de eerste ronde tegen Bram Anker/Rob Olijve. Doordat Ray na te zijn ingehaald door Bram zijn kist niet kon zien (althans, zo begreep ik het), crashte hij de door Bert gebouwde kist (met Parra motor). Misschien dat de onverwachte inspanning ook een rol speelde ... De romp was kapot, de rest gelukkig bruikbaar voor volgend jaar. De natuurlijk onbedoelde actie leverde het team wel een disqualificatie op. Ook de kist van Bram en Rob crashte, maar die schade bleef beperkt tot het wieltje, dat ter plaatse weer werd vastgeklonken. Zo konden zij nog vliegen tegen Bert en Sander van der Meij. Waarom die vlucht niet tot een einde kwam is mij niet bekend, ik was toen inmiddels weg (anderen?). De einduitslag is bepaald op het meeste in de wedstrijd gevlogen ronden, waardoor Bram en Rob wonnen en Sander en Bert tweede werden.

Helaas was er op zaterdag geen gelegenheid voor trainen met F2C modellen. Dit speelde John en mij parten, maar waarschijnlijk had het weinig uitgemaakt, want we werden achtervolgd door materiaalpech, wat een betere voorbereiding wellicht had kunnen voorkomen. Wij werden uiteindelijk laatste (8e, als 4e nederlands team) met maar liefst 9 gevlogen rondjes. Wij werden zodoende verslagen door Christine Saccavino (de vrouw van Cesare, gepit door 'Papa' Saccavino) met 20 rondjes. De dochter van Cesare, Gina, maakte met haar vader (de zoon dus van 'papa', begrijpt u het nog?) als pitman een tijd van 4:54.

En zodoende kwamen we bij de serieuze deelnemers: Rob en Bert Metkemeijer vlogen met hun model met behoorlijk effectieve uitlaat 3:50,3 naar de 5e plaats. Bram Anker en Rob Olijve werde 4e met 3:34,4

De finale ging tussen Ferenc Orvos met Rob Metkemeijer (beste tijd 3:31,7), Rik Olijve met Frits Schot ( beste tijd 3:22,90, als ik het goed heb een persoonlijk record) en Luc Dessaucy met Cesare Saccavino (met de voor mij ongelooflijke 3:13,3 als beste tijd). Rob Metkemijer kreeg na 118 ronden de motor van het model van Ferenc absoluut niet meer aan de praat. Luc en Cesare werden in een mooie finale met 6:47,21 winnaar van de wedstrijd. Rik en Frits zaten daar met 6:53,45 maar ongeveer 6 seconden achter, en werden daarmee niet alleen tweede, maar ook verdiend Nederlands kampioen.

Van de finale heeft Robert-Jan van Poppelen (naar ik meen met de camera van Owen Bosveld?) een opname gemaakt die op youtube te zien is: G78GdnW6Mp0[/media] NK 2011 F2C team race - YouTube

Laatst bewerkt door een moderator:
Een mooi verslag... Als kleine aanvulling: Rob Metkemeijer kreeg de motor in de finale niet meer gestart omdat de afslag vast zat.

Ohh en je uitleg over de fam. Saccavino kan ik totaal niet volgen. ha ha Wie doet het nou met wie?

RJ: de link naar de foto's werkt niet

Owen: door de aanwezigen werd de vader van Cesare aangeduid met 'papa Saccavino'. Papa pitte voor Christine, de vrouw van Cesare. Cesare zelf pitte behalve voor Luc Dessaucy ook voor zijn dochter Gina.

de link werkt bij mij nog steeds niet, ook niet op lijnbesturing.nl. Werkt het bij jullie wel?

Back