Verslag van de Willem barentsz van Kolderstok schaal 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 25 nov 2020.

  1. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Strakke roosters en luikje, Piet! :thumbsup:
     
    pietsan vindt dit leuk.
  2. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De spantkopjes op het voorschip heb ik nog verwijderd en de 2x3 mm lat evenals de berghouten ebben gebeitst, dit valt nu nog op (alhoewel ik het wel aardig vind staan), maar de romp zelf word ook nog een paar tinten donkerder later waardoor het straks slechts net even donkerder word als de romp.
    JPG_1392_6184_bewerkt-1.jpg
     
  3. cees050

    cees050

    Lid geworden:
    16 mrt 2016
    Berichten:
    749
    Locatie:
    kop van drenthe
    Allemaal weer erg mooi Piet en fijn om te lezen dat het beter met je gaat.
    Groet Cees
     
    pietsan vindt dit leuk.
  4. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Vandaag begonnen met het beplanken van het b-dek, ik heb de planken die zichtbaar blijven in wildverband gelegd, wat trouwens de 1e keer is dat ik zoiets doe. Tot nu toe heb ik op het Staten Jacht na alleen Engelse modellen bebouwd en de Engelsen beplanken hun dekken altijd volgens een bepaald systeem.
    De latten zijn allemaal eerst geschuurd omdat er licht verschil in diktes is en de breeuwnaden worden er later in getekend met potlood zoals ik dat altijd doe,
    JPG_1393_6185_bewerkt-1.jpg
     
    P Voogt, Flying Scotsman, Avado en 9 anderen vinden dit leuk.
  5. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Piet, je bouwt ijselijk strak!
     
    pietsan en Herby63 vinden dit leuk.
  6. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Het is me weer een juweeltje aan het worden hoor Piet. Mooi ook een dek in wild verband.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  7. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Dit word weer een heel knap dek Piet :wave
     
    pietsan vindt dit leuk.
  8. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    mooi deck
     
    pietsan vindt dit leuk.
  9. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik heb besloten om eerst de huidbeplanking bij het achterschip af te maken waarna de overige spanten kunnen worden verwijderd, waarna het dek geheel kan worden beplankt. Want in mijn enthousiasme was ik eigenlijk al iets te ver met de dek planken, waardoor het dus een tikkie lastiger word om de spantjes te verwijderen. Het zoveelste foutje :rolleyes:, ik denk dat Herby toch nog gelijk gaat krijgen, dat 13 wel degelijk een ongeluksgetal is... Ik pas er wel weer een mouw aan, maar er gaat toch stiekem het één en ander mis met dit model, hopelijk gaat nr. 14 weer als vanouds ;)

    Aldus de 1e lat van 1,5 x 6 mm een uurtje laten zwemmen in warm water omdat ook deze lat gezien de zeeg zowel in de lengte en in de breedte moet buigen, daarna vast geklemd om te drogen, aan beide kanten,
    JPG_1398_6189_bewerkt-1.jpg
    De dek planken zien er overigens wel goed uit vind ik. Wat klaar is alvast voorzien van de breeuwnaden met potlood,
    JPG_1396_6188_bewerkt-1.jpg
    Ik ben in middels gezakt met de oxycodon naar 'slechts' 5 mg. en alhoewel ik een tikkie last heb van ontwenning, gaat het toch langzaam de goeie kant op, dus misschien gaat de rest van de bouw nu zonder foutjes en word het toch nog een leuk model....
     
    P Voogt, peter 55, Flying Scotsman en 8 anderen vinden dit leuk.
  10. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    Nou ik ben hier jalours op hoor ik wou dat ik mijn modellen zo strak kon krijgen
     
    pietsan vindt dit leuk.
  11. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Dit soort schepen hebben best een breed dek. Het wordt weer een mooi dek Piet.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  12. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Bezig met het verhogen van de huidbeplanking van het achterschip. Omdat ik iets te laag uit dreig te komen heb ik eerst twee latten van 4 mm breed gebruikt, wat dus 2 mm scheelt in hoogte, het foutje van de 1e huidgang zet zich duidelijk door in de hele opbouw:rolleyes:. Deze twee latten zijn inmiddels aan beide kanten verlijmd en nu zit de lat van 3x2 mm te drogen in de klemmen. Alle latten worden ong. een goed uurtje in het water gelegd waarna ik ze nat op het model klem tot ze droog zijn, dus dat kost wel wat meer tijd. Het verlijmen word hierdoor wel een stukkie eenvoudiger,
    JPG_1403_6194_bewerkt-1.jpg
    Ik heb de berghouten licht opgeschuurd met korrel 320 omdat ik ze iets te donker vond.
     
    P Voogt, peter 55, TIMBERWOLF en 6 anderen vinden dit leuk.
  13. Willie85

    Willie85

    Lid geworden:
    25 sep 2019
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Veere
    Beetje laat, maar fijn dat t beter gaat piet! En een mooi model word het hoor, daar ben ik echt niet ongerust in! En ja, zo'n foutje kan je lang achtervolgen inderdaad, heb ik ook eens gehad.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  14. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    En toch maak je er weer een prachtmodel van Piet
     
    pietsan vindt dit leuk.
  15. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Geen twijfel dat alles goed sal komt!
     
    pietsan vindt dit leuk.
  16. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik vond de berghouten nog niet verkeerd zo als het was. Mischien had de kleur zo gek nog niet geweest omdat je er over sprak de romp ook nog te gaan kleuren. Je ziet nu toch ietsie Pietsie kaal schuurwerk.
     
  17. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Daar heb je wel gelijk in Hans, maar ik doe niets zonder eerst een proefstukje en het word later in zijn geheel dus ook de berghouten behandeld met D-oil en toen werden de berghouten eigenlijk iets te donker naar mijn zin, vandaar dat ik ze licht heb opgeschuurd, maar het is dus nog niet zoals het word. De bedoeling is dat de berghouten een tintje donkerder worden als de rest van de romp, maar dus ook weer niet te donker. Evengoed leuk dat je weer kritisch meekijkt :thumbsup:. Nog een beetje geduld voor het uiteindelijke eindresultaat...
     
    Jaques vindt dit leuk.
  18. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De 3x2 mm latten zijn verlijmd en gebeitst en de kritiek van Hans groenenberg ter harte genomen heb ik de 'kale' schuurplekken een beetje bijgewerkt. Daarna met een nog fijnere korrel (600) opnieuw geschuurd met een toch net iets beter resultaat, (spant 9 reeds verwijderd daar deze niet echt meer nodig is)
    JPG_1405_6195_bewerkt-1.jpg
     
    Laatst bewerkt: 20 feb 2021
    Montgomery, Marc w, Avado en 7 anderen vinden dit leuk.
  19. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    :) zie het maar niet als kritiek hoor Piet. Ik probeer altijd een beetje te kijken hoe ik het zou doen. En meestal zou ik het doen, zoals jij al vele afwerking en kleuren van je schepen hebt laten zien. Dus ja erg mooi dit!
     
    pietsan en Hansa vinden dit leuk.
  20. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Ik was ook n groot fan van die donker berghouten, maar is zeker dat alles goed sal komt! Piet has always displayed impeccable taste, so I am sure the changes will be for the better. Wel een leuk bouwpakket lijk mij!
     
    *Hans* en pietsan vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina