Verslag van de Willem barentsz van Kolderstok schaal 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 25 nov 2020.

  1. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
  2. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    *Hans* en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  3. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    :) Bedankt voor dit compliment Piet!
     
  4. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Graag gedaan Hans, is terecht. Ik heb net op je website gekeken, een betere waardering kan ik volgens mij niet krijgen, héél erg bedankt :thumbsup:
     
    Jaques, *Hans* en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  5. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    In mijn beleving is dit zeer terecht ;);)

    Het is een prachtig model geworden Piet, hiervoor heb ik een hele diepe :wave

    Ik (en ik denk met mij vele anderen) kan (kunnen) haast niet wachten op je volgende project, dus laat ze asjeblieft opschieten met die verbouwing :p:D
     
    pietsan vindt dit leuk.
  6. Danny tH

    Danny tH

    Lid geworden:
    16 mei 2020
    Berichten:
    143
    Locatie:
    Delft
    Getverderrie Piet wat heb je daar een prachtig scheepje van gemaakt, klasse!!!
    Ik ben de laatste tijd niet zo heel erg actief op het forum, maar ik heb jouw verslag met veel bewondering gevolgd, met als gevolg dat dit model vrijwel bovenaan mijn verlanglijstje is komen te staan :).

    Nogmaals, prachtig! :worship::worship::worship:

    (En uiteraard ook zeer benieuwd naar je volgende project)
     
    Laatst bewerkt: 18 mei 2021
    pietsan vindt dit leuk.
  7. Scheveninger

    Scheveninger

    Lid geworden:
    24 mei 2013
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Vlissingen
    Het is weer een prachtig stukje "modelbouwvlijt" geworden Piet. Ik lees jouw bouwverslag(en) altijd met plezier. De handigheidjes en de duidelijke uitleg van bepaalde zaken, vind ik niet alleen mooi, maar vooral leerzaam. Ben benieuwd wat het volgende project gaat worden...
     
    pietsan vindt dit leuk.
  8. Bouke van der Voet

    Bouke van der Voet

    Lid geworden:
    31 jan 2020
    Berichten:
    496
    Locatie:
    Almelo, Nederland
    Piet, wat mooi! alle respect voor je werk, de tijd, EN het goeie verslag ervan.

    Ik was helaas even vertraagd met het lezen, dus heb me hier even in sneltreinvaart doorheen geworsteld.
    Ik ben nu zelf met de tuigage van de 7P bezig, dus ik ga hier mooi een hoop van afkijken :)

    een ding waar ik geen vragen over zag, maar wat me wel verbaasde: waarom heb je de bezaansroede *binnen* het want gehangen? (zie de foto van post #656 hieronder).
    Is dat iets wat typisch bij dit model schip hoort? Ik kan er zo snel ook geen documentatie van vinden (WzM)




     
    pietsan vindt dit leuk.
  9. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    zeeer mooi schip geworden piet mooi gemaakt:worship::worship:
     
    pietsan vindt dit leuk.
  10. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Dit is zeker niet typisch voor dit schip Bouke, de roede, langsscheeps getuigd, of die nu een bezaan draagt of een latijn zeil hangt op ieder schip altijd binnen het want, simpelweg omdat er geen andere mogelijkheid is. Aan de buitenkant van het want, zou het onmogelijk zijn om de roede aan de mast te bevestigen.
     
  11. Peterh80

    Peterh80

    Lid geworden:
    14 jan 2020
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Los Angeles
    Prachtig resultaat Piet, petje af! Ik vind de kleuren ook ontzetten mooi! (Klein vraagje; hoe heb je de vlaggen zo gemaakt? Verdunde houtlijm zag ik al staan, maar hoe krijg je die golf zo mooi dr in?)
     
    pietsan vindt dit leuk.
  12. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De reden dat dit niet is opgenomen in het verslag is omdat de beschrijving hier duidelijk in is, de vlaggen worden met houtlijm (een beetje verdund met water) ingesmeerd, vervolgens word de vlaggenlijn er in gelegd en de vlag dubbel gevouwen waardoor de vlaggenlijn tevens ook vast komt te zitten door de lijm. Als de lijm nu bijna droog is kun je de vlag iedere vorm geven die je wenst en na het volledig drogen van de lijm behoud de vlag de vorm. Om de mooie vloeiende lijn van de golven er in te krijgen gebruik ik een rond houtje van 10 mm dik waar ik de vlag omheen buig.
     
  13. Bouke van der Voet

    Bouke van der Voet

    Lid geworden:
    31 jan 2020
    Berichten:
    496
    Locatie:
    Almelo, Nederland
    Hoi Piet,
    Ja, dat langsscheepse tuigen was waar ik niet aan dacht.
    In mijn gedachten zou het zeil dwars komen te staan, waarbij het met het draaien in het want vast zou komen te zitten.
    Mijn fout :)

    dank voor de uitleg, weer wat geleerd!
     
    pietsan vindt dit leuk.
  14. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Het schip van Willem Barentsz is prachtig geworden Piet, en heeft ook een heel mooi plekje op de kolderstok website gekregen :wave
     
    pietsan vindt dit leuk.
  15. Weer een fantastisch eind resultaat Piet, weer eentje om trots op te zijn :thumbsup:
     
    pietsan vindt dit leuk.
  16. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Gefeliciteerd met die prachtige WB, Piet. Dit is voorwaar nog n model om tropts op te wees. @*Hans* En wat n prachtige gebaar van Hans om erkenning via die website te gee. Dit is nouw werkelijk twee groot manne wat de pad aandui vir alle modelbouwers!
     
    pietsan en *Hans* vinden dit leuk.
  17. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Zoals ik eerder liet weten, word mijn flat verbouwd, het gaat echter om 14 appartementen en ik ben als één van de laatste aan de beurt. dat betekend dat het nog wel enkele maanden kan duren voor ik aan de beurt ben. Binnenkant word zelfs pas begin november en zolang kan ik uiteraard niet wachten op een nieuw model....:rolleyes:. Dus als het kanon gereed is wat ik momenteel bouw dan komt er gewoon weer een nieuw historisch scheep model. En met deze nieuwe camera worden de foto's waarschijnlijk nog mooier ;),
    JPG_2157_6648_bewerkt-1.jpg
    Een 1e proef opname ziet er al veel betekend uit, buiten dat de foto wat is bijgesneden is hij verder onbewerkt en komt dus zo uit de camera...
    IMG_2160_6649_bewerkt-1.jpg
    Nu nog een model zien te vinden wat ik mooi vind en het liefst een die hier nog niet gebouwd is of gebouwd word, dus zeker geen Victory of 7P, want die zijn er inmiddels al genoeg hier op het forum.
     
    ThVo, Jinny, peter 55 en 10 anderen vinden dit leuk.
  18. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat ziet er inderdaad veelbelovend uit Piet, een hele mooie camera heb je uitgezocht.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  19. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    Zeer mooi fototoestel Piet, en een prachtige foto van je model.

    Als ik een suggestie mag doen voor je volgende, zou ik Caldercraft's Mary Rose suggereren, deze staat ook nog ergens onderaan mijn verlanglijstje :)
     
  20. Sjors Blomberg

    Sjors Blomberg

    Lid geworden:
    15 feb 2019
    Berichten:
    734
    Locatie:
    Bleiswijk
    Dat is een hele mooie en goede camera Piet.
    Heb jij soms contact gehad met mijn vrouw?
    Ze zit net te kijken naar een nieuwe spiegelreflex....
     
    pietsan vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina