Verslag van zelfbouwproject direct-drive motor en heli

mooi gedaan Charles!
mooi afgewerkt allemaal. Ik moet die van mij nog steeds nog een keer vast solderen... Die van mij start trouwens wel redelijk makkelijk, maarja, die hoeft ook veeeeel minder gewicht in beweging te brengen. Dat scheelt.

Heb je al naar de timing op je regelaar gekeken? Dat scheelt ook veel namelijk.

Hallo Fréderic,

Ja, de kop is ook gedraaid/gefreesd. Behalve de elektronica en de bladen is nu alles zelf vervaardigd.

Hallo Sietse,

Ik was wel van plan om met de diverse instel mogelijkheden te experimenteren alleen zover ben ik niet gekomen omdat de regelaar gesneuveld is. Dus eerst maar een nieuw regelaartje aanschaffen.

Ben je even zat met het wikkelen e.d. van je motortjes?

Maarten2 zei:
Hallo Sietse,

Ik was wel van plan om met de diverse instel mogelijkheden te experimenteren alleen zover ben ik niet gekomen omdat de regelaar gesneuveld is. Dus eerst maar een nieuw regelaartje aanschaffen.

Ben je even zat met het wikkelen e.d. van je motortjes?

mja, zie een beetje op tegen het solderen van die draadjes omdat er een paar wat kort uitkwamen... verkeerd gemeten jammergenoeg. Moet alsnog wel lukken, tis alleen wat gepruts...
Verder ben ik een beetje erg druk met werk (vliegtuig ontwerpen/bouwen) en DLG's maken en vliegen...

Een castle creation phoenix regelaar aangeschaft. De motor loopt nu wel zelf aan. Helaas nog geen tijd gehad voor een proefvlucht.

Herbij nog wat detail foto's:

DD-5.jpg

Op deze foto is het voordeel van een direct drive motor te zien: geen tandwielen.
De as is star aan de hoofdas bevestigd, er is dus niet gebruik gemaakt van een één richtings-naaldlager (autorotatie-lager).
Toch loopt de rotor vrij lang uit door juist het ontbreken van tandwielen.

DD-7.jpg

Onderkant van heli. Motor is aan de onderkant geheel open, wel wat kwetsbaar dus.

DD-8.jpg

De vrij grote heck servo zit ivm de balans helemaal voorin.
Hierdoor is een nogal omslachtige stangen-stelsel nodig om uiteindelijk de pitch te kunnen verstellen.
Doordat alle hefboompjes voorzien zijn van dubbele kogellagers loopt het geheel erg soepel en (bijna) spellingsvrij.

Charles

Haha,, de staartaansturing is inderdaad erg ehm... hoe zeg je dan... ínteressant' gemaakt :wink:

sexy heli hoor! prachtig gemaakt. nu nog hopen dat hij vliegt zoals je verwacht :D

Het blijft me verbazen man!
Wacht op het filmpje,

Groeten,
Fréderic

Hoe is de status op dit moment, gaan we hem woensdag in delft zien?

Fred Pfeijffer zei:
Hoe is de status op dit moment, gaan we hem woensdag in delft zien?

Ik keek eerst naar Sietse zijn draadje (DD Trex) en heb daar al antwoord gegeven op je vraag Fred: Bij leven en welzijn kom ik woensdag naar Delft en neem hem dan mee. Ik heb er nog niet veel mee gevlogen maar hij vliegt in ieder geval wel. Wou er in Delft een dataloger aanhangen om het één en ander te meten.

Charles

ercmarket verkoopt DPR, dat is een handige tool die mee kan in je heli, registreert alle gegevens van stroomverbruik etc. En weegt niet zo veel! Perfect voor in heli. Er zijn 2 formaten dpr 50 en 100. De prijs valt ook goed mee!

haha Fréderic, ik heb vorige week "toevallig" bij je sponsor zo'n ding (DPR-50) besteld! Ik heb hem al binnen en het ziet er goed uit moet ik zeggen.

Ah, ben blij dat te horen zie. Heb zelf ook getwijfeld om eentje te kopen. Veel plezier ermee!

Gr,
Fréderic

Hier een complicatie en een filmpje van de DD. Niet zo goede kwaliteit, er komt vast wel eens een betere (ligt niet aan jouw filmkunsten Fred maar aan mijn foto camera!). Ook is het geluid deels weggevallen (niet dat het achtergrond geluid overstemd wordt).

[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
Hè, precies vanaf het optoeren valt het geluid weg :(

Als je nog niet veel uur hebt gevlogen gaat het je goed af hoor! mooie stabiele hoover!

Heel indrukwekkend man!

Dit is zo'n beetje de mooiste kant van de hobby.
Complete zelfbouw.
Ik heb het wel gedaan met vliegtuigen... maar een heli inclusief zelfbouw aandrijving!.
Respect voor de hoeveelheid werk en het resultaat.
Ziet er heel stabiel uit, en lijkt ook behoorlijk goed te reageren op de pitch.

Heel mooi.

Eric

Back