Verslagje Phoenix Rainbow / Graupner Elektro Kadett

Dus je moet hier ook nog accu's voor kopen?
Welke als je dat weet?
Zoiets... ;)

ARF betekent Almost Ready To Fly. Je krijgt dus een bouwkit waarbij de romp, vleugels en andere delen al grotendeels gebouwd zijn. Om alles makkelijk te kunnen vervoeren in een redelijk kleine doos, moet je zelf alle grote en uitstekende delen monteren (vleugels op de romp, landingsgestel, wielen etc.). Maar deze bouwdozen zijn uitsluitend het toestel. Alle andere dingen als aandrijving en besturing zul je los moeten kopen.

Mijn advies is om bij een club je goed te laten voorlichten over de mogelijkheden. Soms kun je bij een club al lessen nemen met een vliegtuig zonder da tje er zelf een hebt.
 
Hartstikke bedankt voor alle informatie ik ben weer een stap verder.
Ik ga aankomende zondag even kijken bij modelvliegclub Beaufort 7 dan zal ik daar nog wat informatie vragen en dan een besluit nemen.

groetjes,
Jonathan
 
Hartstikke bedankt voor alle informatie ik ben weer een stap verder.
Ik ga aankomende zondag even kijken bij modelvliegclub Beaufort 7 dan zal ik daar nog wat informatie vragen en dan een besluit nemen.
Oh, dat komt goed. Op de foto's van de site zie ik al een Graupner Elektro Kadett en een Phoenix Rainbow. Dus als je die mensen aanspreekt, kunnen ze je er alles over vertellen. :yes: ;)
 
Ik vroeg me ook nog af of het niet beter is om met een brandstof vliegtuig te beginnen.
Ik hoor alleen veel op modelvliegclubs dat ik met elektro moet beginnen omdat ik jong ben (14) is dat eigenlijk echt zo.
Want ik dacht persoonlijk dat het op brandstof makkelijker is want als het leeg is gooi je er weer wat brandstof bij en met elektro moet je ander weer hellemaal naar huis.

Hoor graag van jullie
 
Je hebt hier het enige voordeel van brandstof beschreven, het feit dat je meteen door kunt vliegen. Maar je zult merken dat je met 2 accu's meestal ook aardig door kunt gaan. Tussen 2 vluchten zit vaak toch wel wat tijd, vliegen is in het begin aardig intensief. De meeste laders kunnen op 12V worden aangesloten, je mag vast wel van iemand op het veld een autoaccu/laadaccu lenen voor het laden van een vliegtuigaccu.
Nadelen brandstof: lawaai (toenemend probleem, op steeds meer velden zijn hier problemen mee), vies en lastiger met afstellen/starten.
 
Dank je wel voor de informatie.
En hoe lang vlieg je dan ongeveer op 2 accu's in een modelvliegtuig?
 
Dat snel tanken en weer vliegen is in zeker opzicht een voordeel en in begin goedkoper. Maar bij steeds meer clubs gaan strengere regels opgelegd krijgen voor wat betreft geluidsnormen. Hierdoor worden vliegtijden beperkter. Met elektro is de geluidsproductie van dit soort toestellen nihil.

Dat van leeftijd en brandstof is deels onzin. Zowel voor elektro als brandstof geldt dat veiligheid de grootste verantwoording is.
 
Vliegtijd is afhankelijk van de gebruikte motor/propeller/voltage combinatie, capaciteit van de accu en vliegstijl. Reken voor zo'n soort vliegtuig op een minuut of 10 tot misschien 15 per accu. En die 10 minuten duren langer dan je denkt.
 
Ik heb deze kist zelf ook en heb er een HetRC typhoon 29/12/10 motor in, prop 12*6 met 3s 2800mah accu's heb ik een vliegtijd van circa 13 minuten meestal duurt het dan zo'n 3 kwartier voordat ik weer ga vliegen ondertussen heb je de lege accu aan de lader en ga je weer vliegen met de volle, als je die dan leeg heb is de andere ondertussen weer vol. Meestal vlieg je niet direct weer is mijn ervaring.

Dit kistje vliegt leuk als eerste kistje maar wel met hulp van een ervaren vlieger als je gaat beginnen.
 
Bij ons op de club vliegt mijn Phoenix Rainbow.
Prima leskistje.
Er zit een redelijk dikke electromotor voorop maar om het vermogen wat terug te brengen zit er een wat kleinere prop op, hij vliegt heerlijk.
Vliegtijd met een accu is 15 minuten, soms wat meer en soms wat minder, ligt aan de knuppelstand.
En na een minuut of 8 intensief lessen zijn de meeste leerlingen wel even een half uurtje stil, dus tijd genoeg om met 2 accu's de hele dag te vliegen.

Gert-Jan
 
nou hij is bijna gereed bart:yes: nog wat folie werk aan de vleugels dan besturing inbouwen staart en vleugel verlijmen en dan nog wat kleine dingen zoals stikkers pilootje ik zal er ns n keer wat foto,s opzetten ok :wink: momenteel ligt het wat op zn gat allemaal vanwegen mn woningrenovatie dus ik zit aardig in de troep :yes:maar zodra ik er mee verder ga beloof ik jully de foto,s van de cadadylac haha:grin:
 
hier alvast n paar opwarmertjes:grin:

full


full


full


het zijn niet de!! scherpste fotos maar je ziet alvast hoe hij word :yes:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
johan alle modellen die ik al gezien heb van jou op de foto hebben op het richtingsroer de vlag van NL ? Of beeld ik me dit in ?
 
klopt lindert dat gebruik ik op bijna al mijn kisten:yes: n enkeling heeft dat ook niet hoor het staat namelijk niet bij alle kisten even goed:wink:
 
Back
Top