versleten banden.

Heb tegelijk met de aanschaf van mijn kyosho on-road een stel hele strakke velgjes gekocht, nu zo'n maand geleden. Deze werden vast gelijmd met secondenlijm, zoals gebruikelijk is. Maar nu zijn mijn bandjes kaal aan het worden, zal wel met mijn rijstijl te maken hebben :oops:
Kan ik nu op een of andere manier mijn bandjes los van mijn velg krijgen of moet ik een geheel nieuw setje aanschaffen. Zo duur zijn ze nou ook weer niet, maar het is niet de bedoeling dat ik over een halfjaar een hele batterij aan velgjes met kale bandjes heb :lol:

Groetjes J van DRunen

je kunt ze even in heet of kokend water leggen, dan weekt de lijm los, dan oppasen met je vingers en de banden eraf halen

kan je niet met een breekmesje voorzichtig de band erafsnijden ?

ik heb het geprobeert met een mesje ervan af te halen.
ja hoor mesje in me hand. ik heb ze ook in kokend water gelegd
wat dus tijd verspilling is, want er gebeurt helemaal niets.
na 9 uur lang te hebben liggen klooien kon ik eindelijk me nieuwe
banden op me oude velg doen. nou ik koop dus gewoon nieuwe velgen
voortaan!!!!!

Ik weet niet welke lijm je gebruikt, maar misschien staat er iets dergelijks op het flesje waar het mee los weekt.
Ik gebruik zelf asceton, maar daar gaan je velgen wel mee naar de knoppen als ze verchroomt zijn.

Het ligt idd aan de lijm, maar koken werkt meestal wel goed... 'k was 'n uurtje bezig met 4 bandjes... opzich wel de moeite waard gok ik...

misschien is het dan ook slim om even aan te geven wat voor lijm jij dan gebruikt.
Dan kunnen de mensen die de volgende keer hun velgen willen hergebruiken die lijm gebruiken ipv hun huidige lijm.

zijn er mensen die nog andere soorten lijm hebben getest?
bisonkit bijvoorbeeld hecht niet zo goed als seconden lijm en is daardoor misschien makkelijker om los te trekken??

je hoeft natuurlijk niet de gehele band te lijmen.
Ik doe gewoon een drupje of 20 verdeeld over de gehele velg, dus 20 lijmspotjes aan de ene kant, en 20 spotjes op de andere kant.

Ff 5 mins koken in water, en de lijm breekt zo los, je pielt het er zo af.
Omdat niet de gehele band gelijmd is heb je houvast aan het niet gelijmde deel, en kun je gewoon door de soepelheid van het rubber de band eraf trekken zeg maar.

Desnoods snij je de band in het midden open, en piel je hem er zo af, de band is toch al gaar...

ik weet niet wat voor lijm erop zat. het was een tamiya tl 01 XB(te koop)
en daarvan zijn de banden al in de fabriek gelijmt.

ik heb pattex secondelijm gebruikt. Gewoon standaard spul van de blokker. Maar volgende keer zal ik niet de gehele velg verlijmen maar drupje verdeeld over de velg :wink:

hilbren zei:
misschien is het dan ook slim om even aan te geven wat voor lijm jij dan gebruikt.
Dan kunnen de mensen die de volgende keer hun velgen willen hergebruiken die lijm gebruiken ipv hun huidige lijm.

zijn er mensen die nog andere soorten lijm hebben getest?
bisonkit bijvoorbeeld hecht niet zo goed als seconden lijm en is daardoor misschien makkelijker om los te trekken??

Scherp :)
Ik had toen der tijd gewoon de bandenlijm van PKracing.. heb 't tubetje niet meer en 'k kan 't ook niet vinden op de website... Ik weet toevallig dat 'ZAP' zeer goede lijm is om je banden mee te lijmen... ik zelf gebruik gewoon de secude kleber van de quartel.....

Maar, wat psygho zegt, je hoeft maar weinig lijm te gebruiken.. ik had op sommige plekken ook veel lijm en daar liet het niet los door het te koken.. daar komt dat de warmte niet echt goed door.. dus let er op, niet te veel lijm!
Dit is overigens iets waar je ff ervaring in moet krijgen.. beetje oefenen en na 'n poosje heb je 't wel door :)

en het ligt ook een beetje aan je soort band hoeveel lijm je moet gebruiken. Ik had tamiya banden best hoge banden die waren op een paar punten gelijmd en door dat heeft me auto een mooie 10 voudige salto gemaakt toen ik een bocht door ging erg gaar.

En met me Standaard HPI banden die erbij zatten heb ik ook maar een beetje lijm gebruikt en dat is perfect gegaan. Nergens last van en blijven goed zitten.

ik kan mijn met wat kracht ervan aftrekken. Moet maar op een aantal plaatsen een druppeltje lijm doen. 5 minuten per band heb k nodig.

een heel makkelijk maniertje om de bande van de velg los te krijgen is de banden in de oven leggen 180 graden tot ze gaan roken en dan moet je ze er uithalen

hoezo net gelezen in het brandstof toppic ;)

maar je moet dan nog wel letten op de velg, want die kan wel is gaan smelten als je het te lang doet.

en tja, ik weet niet hoe lieve moeder jij hebt dat het mag, die bandjes in de oven :|

groeten, thomas

Back