Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
De meeste bouwers van tamiya gebruiken de versnellingsbak niet.Dus hier zal ook nog niet veel mee geexperimenteerd zijn.Velen hebben ook al een servonautmotor ingebouwd.
leuke ideetjes.Eenvoudig te maken met contactschakelaartjes toch? Waarbij de servo/ schakelstang in uiterste positie een schakelaartje aantikt? Dit in de 2 uitersten, en een verbreekcontact voor de middelste positie...
En nog eenvoudiger een losse microservo via een Y- kabeltje parallel over de schakelservo, dan kun je deze servo en schakelaartjes inbouwen waar je maar wilt. Lekker oldschool met servoschijfjes, nokjes, 3 schakelaartjes,... experimenteren dus.
Of je gebruikt een extra microservo, gebruikt de servohevel als 'wijzer' en maakt een wijzerplaat met 3 vakken/ de cijfers 1, 2 en 3.
Dat is de hele rc-hobby, maar wel héél leuk!...totaal nutteloos...
dit lijkt me totaal nutteloos om te kunnen zien in welke versnelling je rijdt, de meesten hebben de versnellingsbak niet meer of hem vast staan in een versnelling.
Hoezo nutteloos?
als arnout dat leuk vind om te maken dan dan moet hij dat gewoon doen.
En dan is inrelevant wat anderen daar van vinden.
Hij vraagt alleen maar om raad en geen onzinnige opmerkingen.
Groet,
Raymond.
Deze reactie's komen eigenlijk voort uit het feit,dat de versnellingsbak van tamiya zowat door niemand wordt gebruikt en daarom het nut van versnelling aangeven niet ziet.Maar ieder bouwt naar eigen wens en inzicht.Ik ben een beetje verschoten van de reacties hier.
Wat mij brengt naar mijn volgende vraag "Wat is de essentie van modelbouw"?
ik ben echt benieuwd naar de reacties!
Groetjes
Arnout
En welke motor juist raad je me aan?Wellicht wat off-topic, maar
Waarom de versnellingsbak weinig gebruikt wordt van tamiya :
Het issue zit in de motor , niet in de versnellingsbak.
Daar de standaard Tamiya motor een hardloper is, loopt de truck in de 1ste versnelling al heel hard. Laat staan, dat je nog opschakelt naar de 2 de of 3 versnelling, dan wordt het helemaal een racewagen, met zelfs 22km/uur als resultaat.
Als je de motor vervangt voor een laag toerige, zodat je niet met 13000 rpm de bak ingaat maar bijvoorbeeld met 1500rpm, heb je er juist heel veel lol aan.
En dan in combinatie met een geluidsset, werkt dit juist heel leuk.
En de bak zelf is een prima bak, ik moet de eerste persoon nog tegen komen, waarvan de bak stuk gegaan is bij normaal gebruik. Daarom vind ik het ook jammer, dat heel veel mensen afgeven op de bak, of zelfs alle tandwielen van de 2de en 3de versnelling verwijderen. Maar ja dat is ook creativiteit. En een ieder moet doen wat hij/zij niet laten kan. Wie ben ik, om daar wat over te zeggen?
En als Arnout een indicatie wil maken, dan maakt hij dat. Dat is juist het leuke van modelbouw, je eigen creativiteit erop los laten.
Ik kan wel wat over mijn eigen zeggen:
In mijn scania 140, 3-asser trekker, gebouwd in wedico formaat met een wedico chassis (zie mijn profielfoto), heb ik ook een Tamiya bak ingebouwd,(het was een uitdaging en wat werk) en ben nu in staat om in zijn 3 een realistische snelheid op de baan te rijden en juist in zijn 1ste versnelling kruipend "volgas" met een "brullende V8" een helling op te gaan,a la werkelijkheid van "toen". En dat vind ik leuk
@arnout:
In de geluid/lichtset van Tamiya, MFU-01 zit een functionaliteit, waarbij je de 3 middelste toplichtjes van de cabine kan programmerern als "schakelindicator", zodat daarmee zichtbaar is in welke versnelling deze staat.
Let wel: deze geluidsset/lichtset heeft diverse voordelen en ook diverse nadelen. Dus kijk rustig rond en trek je eigen conclusies en plan. Dat doe ik ook en daarom heb ik heel veel lol in modelbouwen,
mvrgrob
Bedankt voor de mooie feetback.Wellicht wat off-topic, maar
Waarom de versnellingsbak weinig gebruikt wordt van tamiya :
Het issue zit in de motor , niet in de versnellingsbak.
Daar de standaard Tamiya motor een hardloper is, loopt de truck in de 1ste versnelling al heel hard. Laat staan, dat je nog opschakelt naar de 2 de of 3 versnelling, dan wordt het helemaal een racewagen, met zelfs 22km/uur als resultaat.
Als je de motor vervangt voor een laag toerige, zodat je niet met 13000 rpm de bak ingaat maar bijvoorbeeld met 1500rpm, heb je er juist heel veel lol aan.
En dan in combinatie met een geluidsset, werkt dit juist heel leuk.
En de bak zelf is een prima bak, ik moet de eerste persoon nog tegen komen, waarvan de bak stuk gegaan is bij normaal gebruik. Daarom vind ik het ook jammer, dat heel veel mensen afgeven op de bak, of zelfs alle tandwielen van de 2de en 3de versnelling verwijderen. Maar ja dat is ook creativiteit. En een ieder moet doen wat hij/zij niet laten kan. Wie ben ik, om daar wat over te zeggen?
En als Arnout een indicatie wil maken, dan maakt hij dat. Dat is juist het leuke van modelbouw, je eigen creativiteit erop los laten.
Ik kan wel wat over mijn eigen zeggen:
In mijn scania 140, 3-asser trekker, gebouwd in wedico formaat met een wedico chassis (zie mijn profielfoto), heb ik ook een Tamiya bak ingebouwd,(het was een uitdaging en wat werk) en ben nu in staat om in zijn 3 een realistische snelheid op de baan te rijden en juist in zijn 1ste versnelling kruipend "volgas" met een "brullende V8" een helling op te gaan,a la werkelijkheid van "toen". En dat vind ik leuk
@arnout:
In de geluid/lichtset van Tamiya, MFU-01 zit een functionaliteit, waarbij je de 3 middelste toplichtjes van de cabine kan programmerern als "schakelindicator", zodat daarmee zichtbaar is in welke versnelling deze staat.
Let wel: deze geluidsset/lichtset heeft diverse voordelen en ook diverse nadelen. Dus kijk rustig rond en trek je eigen conclusies en plan. Dat doe ik ook en daarom heb ik heel veel lol in modelbouwen,
mvrgrob