Verstaging primeur??

Hallo medezeilers,

Deze winter krijgt mijn Graupner Butterfly Trimaran een primeurtje... Wat begon als een geintje word nu werkelijkheid!

In de 1:1 (westrijd) zeilwereld is het al niet meer weg te denken: PBO verstaging. Maar in de modelzeil wereld voor zover ik weet nog niet toegepast...

Een goede bekende van mij uit de zeilwereld is eigenaar van Smart Rigging. Dit bedrijf is nr 2 wereldwijd in het vervaardigen van PBO verstaging. Naast open boten, kleine en middel grote jachten, superjachten en grote race syndicaten met o.a. TP-52, Open 60 en Orma 60 teams, VO-70's en America's Cup, nu dus ook de Butterfly :D.

De tri heeft nu nog 0.6 mm geslagen staaldraad. Deze gaat vervangen worden door de dunste PBO die er is: namelijk 0.033 mm doorsnee per vezel met een breeksterkte van ongeveer 3 kg per vezel. De buitenmantel word van krimpkous aangezien PBO niet langdurig blootgesteld mag worden aan UV licht. Hierdoor verzwakt namelijk het materiaal.

Het grootste voordeel van PBO t.o.v. staaldraad is dat PBO nagenoeg geen rek heeft en vele malen lichter is. Nadeel is natuurlijk de prijs ( ongeveer 1000 euro per kilo voor deze vezel 8-O ) en onderhoudsgevoeligheid. Maar in dit geval zijn de laatste 2 punten gelukkig niet van toepassing. Zal morgen even een foto plaatsen van de vezels!

18 oktober eerst nog varen bij de demodag in Nieuwe Niedorp, Noord Holland met de oude stagen en daarna ga ik beginnen met de nieuwe. De volgende boot die het waarschijnlijk ook krijgt is de Seawind.

Word vervolgd!

Merlijn, denk je aan je vingers?
Mijn ervaring met dunne verstaging is dat je je er reuze snel aan snijdt... Niet leuk, zeker niet als je daarna met een vinger in je koladden aan de waterkant staat...

@ Jonkje,

als goedkoop alternatief zou je kunnen overwegen om 'ns een bezoek te brengen aan de hengelsportzaak. Sportvissers maken gebruik van enorm sterke en dunne gevlochten kunststofdraad die volgens mij een stukkie goedkoper is dan het materiaal dat jij op 't oog hebt. Komt nog bij dat dit materiaal behoorlijk UV-vast is. Tel hier effe de prijs bij op.
Voorbeeld: 13,5Kg treksterkte met een diameter van een kwart millimeter, op 'n rolletje van 300m voor nog net geen 30 Euri's...
Hengelsport - Goedkoper Vissen Pro Line Extra Heavy 0.25mm - 13.5kg

Ok, als je persé iets echt aparts wil hebben dan moet je dat PBO natuurlijk gewoon aanschaffen maar of 't zinvol is???

Jos

Leuk idee maar ik denk dat je de gewichtswinst weer weg geeft doordat je alles moet inpakken in krimpkous. Zoals hier al eerder geschreven is kun je beter dyneema gebruiken uit de hengelsport zaak of uit de vliegerwinkel.
succes er mee.

zinvol op deze schaal? waarschijnlijk niet merkbaar, tegenover staaldraad misschien wel.
PBO is mooi spul, ongelofelijk licht en sterk.
nooit met staal op dezelfde boot gevaren, maar als we de masten moesten verplaatsen, tilde ik liever degene met pbo verstaging, scheelde behoorlijk on de kilo's :D

Maargoed, het is natuurlijk wel leuk :D
(is full carbon niet wat dan, als je echt het nieuwste wil hebben? :P )

@ Roel: Ik zal zeker om mijn vingers denken tijdens het maken! Gelukkig krijgen deze stagen een buitenmanten waardoor mijn vingers na de bouw veilig zijn ;)

@ Jos

De keuze voor PBO is enkel omdat het zo ongewoon is om toe te passen op een rc model. De Butterfly is toch afgeleid van de Orma 60 en een aantal van deze boten zijn ook getuigd door Smart Rigging. Vandaar het idee om het eens op kleine schaal te doen.

De kosten zijn minimaal, ik heb nu ongeveer 15 m op een rol zitten (zal zo ff een foto plaatsen) en is samen met de bijbehorende krimpkous gesponsord door Smart Rigging. Het kost me dus voornamelijk wat energie en tijd. Tegenprestatie is wel dat er een kleine reclame sticker op de buitenste rompen komt. :cool: En een keertje varen waarschijnlijk!

@ Jeroen:

Dyneema is indd lichter dan PBO met krimpkous op deze schaal. PBO heeft alleen nog minder rek dan dyneema en dat is met deze mast wel weer een pluspunt want deze is 110% te trimmen. Maar de PBO is puur voor de fun en niet zozeer voor gewichtsbesparing. De tri heeft al een redelijk zware, vrij roterende mast van 2m en met zwaarder weer vaar je de tri ook nog eens met een drijflichaam boven in de mast ( boot heeft geen kiel en kan dus gewoon kapseizen en pitchpolen) Dat drijflichaam is een absolute windvanger, functioneerd ook als windvaan :p en daarmee is je kleine beetje gewichtsbesparing ook direct verdwenen... Maar goed dat is altijd nog beter dan de tri helemaal op de kop te zien draaien en er naar toe zwemmen :shock:

@ Susho: Heb al aardig wat PBO stagen gezien bij SR, van foiler Moth, J-boats, Open 60, ACC tot Athos (62 m 2 mast schoener) en dat spul is echt facinerend licht, dun en heeft een breeksterkte waar je U tegen zegt.. fenomenaal gewoon. Full carbon is inderdaad wel iets voor in de toekomst.... Eerst de PBO en dan nog "even" mijn U-47 ombouwen naar statisch duikend en dan zien we in het nieuwe jaar wel weer :D

De boot: 114 cm lang, 92 cm breed en 214 cm hoog. Toch wel een aparte verschijning :D

full

En de PBO:

full

En de iets uitgeplozen vezels:

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Dyneema kruipt, PBO niet.

Kan Smart Rigging niet de PBO op hun machine om een paar miniatuuroogjes wikkelen, zoals ze met de "gewone" verstaging doen?

Kan Smart Rigging niet de PBO op hun machine om een paar miniatuuroogjes wikkelen, zoals ze met de "gewone" verstaging doen?

Dat zou veel te veel tijd kosten voor zoiets kleins, daarbij draait die machine volop ivm met orders. We hebben alles al uitgedacht hoe en wat en het gebeurt gewoon handmatig en thuis ;)

Back