verstelbare schroeven

• Topicstarter Topicstarter ruud65
  • Startdatum Startdatum
R

ruud65

Guest
Hallo modelbouw collegas,

Werkend aan mijn zwarte zee 1:100 is het volgende project reeds geboren. (Als de lijm moet drogen heb je toch ff niks te doen).
Het moet een 1:50 schaalmodel van de Pacific Blade gaan worden. FF op het net snuffen en je komt de mooiste werkschepen tegen.
Dit is een AHTS type UT720 afkomstig van de Ulstein werf in noorwegen.
Dit schip wordt aangedreven met twee verstelbare schroeven in kort nozzles.
Nu de vraag:
Is het zinvol om op mijn model ook verstelbare schroeven te maken? Met een modellengte van 1.32m en een schroefdiameter van ca 70mm moet dit theoretisch toch mogelijk zijn. Als fijnmechaniker een uitgebreid machinepark tot mijn beschikking dus das geen probleem.
Zo ja wat zijn de voordelen?

Groeten Ruud.

P.S. Als er mensen zijn die ervaring hebben met het maken van verstelbare schroeven of met het bouwen van dit type schip of aanvullende informatie hebben over dit schip, houd ik mij van harte aanbevolen.

Hallo Ruud,

als mede fijnmechanisch modelbouwer zou ik zeggen zelf maken in deze maat. Dat zijn net die dingen die een model interresant maken.

Voor mijn eigen model probeer ik ook zo veel mogelijk zelf te maken, nu is er in 1:20 ook weer niet veel te krijgen.

Voordeel van verstelbare schroeven is dat je bij de juiste motoren geen snelheidsregelaar nodig hebt.
Hierdoor draaien de motoren op hun maximale kracht en die staat je dus ook altijd ter beschikking, zowel met weinig spoed als met veel spoed, voor en achteruit.

Verder kun je eenvoudig de spoed van de schroeven omdraaien ten opzichte van elkaar en dus is het sturen veel beter, zelfs volledig tegensteld draaien is mogelijk.

André

Is idd het leukste alles proberen zelf te maken Andre.
Zal alleen nog wel ff lastig worden die verstelling in een naaf van zo'n 10 a 12 mm doorsnee.

Maar als je mototren continu voluit staan te draaien vreten ze dan niet veel stroom.Nou kan je in zo'n relatief groot model redelijk wat accu kwijt maar toch.

Groeten Ruud.

P.S. Hoe vordert de bouw van je Smit Andre?
Nog geen updates gezien op je site.

Groeten Ruud

Hallo Ruud,

er komt binnenkort, waarschijnlijk dit weekend, weer enkele wijzigingen, maar aan het model zelf is na de vakantie baar weinig gedaan. De zin is even weg maar heb deze week weer een begin gemaakt dus ik hoop deze winter toch zo langzaam richting het eindpunt te komen.

Zit momenteel te werken aan flenskoppelingen voor de blusmonitoren zodat deze geheel mechanisch gaan werken, dus omhoog en omlaag van de nozzle via een tandwiel en wormwiel en draaien via gewone tandwielen. Ik heb waarschijnlijk de juiste tandwielen gevonden en ga die binnenkort bestellen.

Ik zal eens voor je kijken in oudere bladen van ModellWerft en Schiffsmodell daar stond laatst een stukje in over zelf gemaakte verstelbare schroeven als ik me niet vergis.

Ik weet wel dat je een buiten en binnen as hebt waarbij de binnen as de verstelling regelt.

Motoren die op hun ideale toerental en spanning draaien vreten juist het minste stroom, het steeds aan zetten of omkeren is de grootste bron van stroomverbruik. Meet het maar eens met een gewone Mabuchi of iets dergelijks.

André

Ik weet wel dat je een buiten en binnen as hebt waarbij de binnen as de verstelling regelt

Ik heb eens een model gebouwd van een sleepvlet van Ledoux, de Zeemeeuw, en hier zat ook een verstelbare schroef onder.
Deze werd echter versteld door de as zelf naar voor of naar achter te bewegen, hierdoor veranderde dan de bladstand.

Daarnaast zou ik adviseren om er wel een snelheidsregelaar in te zetten.
Het klingt voor geen meter als je schip voor de kant licht en je hoort de motoren volaan draaien.

Daarnaast is het voor een AHTS wel handig als de schroeven "er af kunnen".
Indien er een sleepdraad slap over boord komt te hangen is het nog al lastig als hij gegrepen wordt door een volaan draaiende schroef in z'n neutraal stand.
Je collega's modelsleepboot kapteins zullen dit wel leuk vindenwant dat levert nog een aardig centje op onder no cure no pay condities.
Zo blijft de hobby toch weer betaalbaar. :D

Hallo Adam,

als je nu gewoon een rc-schakelaar gebruikt om de motoren stil te leggen als je langer stil ligt of voor noodgevallen zoals de genoemde sleeplijn doen ze in het echt ook zo, zou ik zo denken.

André

Andre,

doen ze in het echt ook zo

Dat varieert per sleper.
Meestal zijn pitch (bladspoed) en toerental aan elkaar gekoppeld, en zijn ze dus niet apart te regelen. Door de koppeling eruit te halen kunnen dan wel de schroeven er afgehaald worden.
Ben recentelijk nog op de Smit Rotterdam geweest en daar functioneert e.e.a. ook zo.
En volgens mij op jou sleper ook. (By the way ga je al snel weer updaten?)

Er zijn ook wel uitvoeringen waar dat wel bij kan maar dat is volgens mij maar mondjes maat

Persoonlijk zou ik gebruik makken van een vliegregelaar, dus zonder vooruit. Ga ik bij m'n Parat ook doen.

Een vliegregelaar is inderdaad de goedkoopste optie voor een regelaar.
Ik zou 'm alleen zonder achteruit kopen, maar da's heel persoonlijk natuurlijk... In m'n PARAT gebruik ik een Rookie-regelaar, maar de achteruit gebruik ik nooit. Denk er bij een vliegregelaar wel om dat je genoeg koeling hebt, dat hebben die dingen vaak nodig.
Ik heb twee micro-processor ventilatoren tegen m'n motoren staan, en daar de regelaar meteen achter. Motoren bij de PARAT worden best wel warm, Rookie overigens nauwelijks...

Roel

Ff inhakend op dit onderwerp :

Op de Duitse versie van Ebay staan sinds kort
assen te koop met manueel verstelbare schroefbladen.
Diameter schroef: 60 mm, geloof ik.
De as zelf is dubbel kogelgelagerd!
En een smeernippel is ook al aanwezig.
Reserveblad en inbusboutjes worden meegeleverd.

EN DAT VOOR SLECHTS 16 EURO !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Groeten Gerwin

Heren:

Op Ebay Dld, topic "boten" :

NIEUWE kogelgelagerde assen met RC-VERSTELBARE spoed
op de schroef (73 mm diam.) voor 25 EURO !!!!

ik zou er inderdaad wel een regelaar in zetten want als je langzaam vaart met de motor voluit is dat volgens mij niet echt Efficiënt. Bij een hoog toerental komt er ook eerder lucht bij de schroef. Ook als de schroef geheel goed onder water zit komen er bij een hoog toerental luchtbelletjes bij. Daarom gebruiken echte schepen een zo groot mogelijke schroef met een laag toeretal.

Florian

Als vlieger het volgende:
Je zou een echte regelaar kunnen gebruiken (wat wij doorgaans regelaars noemen, zijn eigenlijk stellers). Deze meet het toerental en houdt het constant. Daarvoor heb je een constant-(head)speed heli-regelaar nodig.

Hey ,

In het "schaal 1" praktijk , bij automatische installaties , met een hendel bediend , wordt meestal eerst het spoed veranderd , totdat het vol vooruit of achteruit gesteld is , dan gaat pas het toerentaal naar boven...

Op sommige schepen drijven de twee elementen samen op , spoed & toerental , maar dat heb ik zelden gezien.

Laatste oplossing , inderdaad , de twee motoren op een bepaalde snelheid opdrijven , en dan spoed instellen , dat was hetgeen in voege was op onze oude Oceanic Mine Sweepers (MSO) , maar alles was met de hand bediend , vanuit de brug , of vanaf de machinekamer , in geval van nood.

Laurent

Is idd het een ander te koop.
Maar blijft wel uitdaging om een continu verstelbare schroef te maken.
Servobediend.
Moet mogelijk zijn.
Ook zo klein
(sorry zit nog een beetje in de sinterklaasrijm)
Dus denk dat ik maar een aantal uurtjes op m'n werk ga draaien en frezen.

En dan idd koppelen aan een toerenregeling voor de motoren.
Bedankt voor de input.
Heb weer wat om over na te denken

Groeten Ruud

Gentlepeople

Afgelopen zaterdag op de modelshow op Urk voor 15 Euri een verstelbare schroef op de kop kunnen tikken. Weer een reden om dit soort evenementen te bezoeken: je vindt er nog eens wat voor een soepel prijsje!
afb527.jpg

Doorsnede schroef 70mm. Verstelbaar van -40 tot +40 graden spoed doormiddel van het verschuiven van de schroefas.
De schroef bekijkend raad ik inderdaad een regelaar aan, want van -30 naar +30 verstellen terwijl de schroef op volle kracht loopt, lijkt me enigszins desastreus voor het mechanisme, of voor de servo die de schroefas moet bewegen...

Roel

De schroef bekijkend raad ik inderdaad een regelaar aan, want van -30 naar +30 verstellen terwijl de schroef op volle kracht loopt, lijkt me enigszins desastreus voor het mechanisme

Als ik zo het fotootje zie is het de schroefas die de firma Ledoux (kennen alleen heeeeel oude mensen nog) gebruikte voor zijn sleepvlet Zeemeeuw.
Ondanks je bedenkingen kan de spoed probleemloos van vol vooruit naar vol achteruit gesteld worden Roel.
En er is niet eens een speciale servo voornodig. Ik had im mijn Zeemeeuw gewoon een standaard servo staan.
Volgens mij heb ik de schroefas nog wel ergens liggen.
Waar hij niet tegen kan is zout water met zand. Sinds ik eens een keer er mee in in zwinnetje gevaren had liep het geheel niet zo lekker meer.

Oke Adam, ik ben al onderweg naar "Tussen kunst en kitsch"!
Die vlet, de "Zeemeeuw", hoe groot was die ongeveer? (want zo oud ben ik nou ook weer niet... :roll: )
Dan heb ik een indicatie welk schip ik om die schroefas heen zou kunnen bouwen...

Roel

Back