verstelbare schroeven

• Topicstarter Topicstarter ruud65
  • Startdatum Startdatum
Watch it mate, don't push your luck

Ik weet het Ron, maar als je steeds meer mensen om je heen hoort die niet weten dat Twix vroeger Raider heette, dan wordt je toch 'wat' ouder..... :(
En ik denk dat er behoorlijk wat modelbouwers op dit forum zwerven die nog nooit van Ledoux gehoord hebben.

Roel:
Gezien je leeftijd zou jij de firma Ledoux toch moeten kennen of gekend hebben. (Misschien speelt hier de leeftijd weer een rol :lol: )
Maarre zonder dollen Roel. Ik zal ff een foto maken van de Zeemeeuw en die mail ik wel naar je.

@Adam, natuurlijk ken(de) ik firma Ledoux... Maar ik heb even geen beeld en geluid bij de Zeemeeuw.
En ik ben van de generatie dat een Mars nog 50 cent kostte... ("gewone" Hollandse centen dan :wink:
Maar voor die foto zou ik je dankbaar zijn.

Groet
Roel

Watch it mate, don't push your luck!
O, you can't, you have no. :wink:

En bedankt Ron... 'k zal aan je denken als ik op m'n 55ste :rolling: gepensioneerd ben...

Roel

Ik kan me een verhaal herinneren dat een oude machinist van een sleper mij vertelde in het Maritiem museum Prins Hendrik in Rotterdam. Het was toen ik met m'n eerste modelbouw project wilde beginnen, een sleepboot.
De motoren in de sleper draaien op een vast toerental dat door een automaat constant wordt bijgeregeld. Dat toerental kan in de stuurhut ingesteld worden. Als de schroefbladen versteld worden om neer vermogen te krijgen zal door de hogere weerstand het toerental van de schroef inzakken. De automaat zal dat voorkomen door meer gas te geven.
Zoiets is in een modelsleper ook in te bouwen, Ron geeft hier al een goede suggestie voor.

Hallo Roel
Ben jij dan van die tijd dat we ook nog een caddy aten en het hapte zo heerlijk weg :lol: en van Joris drie pinter nam drie glazen melk per dag.
Een ander vraagje zat jij bij de groene ( :lol: Je weet het he de blauwe kleur is altijd beter he :wink: :lol: )

Groetjes Nick

hoi,

ik heb een verstelbare schroefas met schroef van het merk Marx
naam : vario-propeller 50

deze had ik kunnen kopen voor 20 euro met 6v decaperm motor.

ik wist niet eens dat ze bestonden komt in iedergeval goed van pas.

Groetjes Frank.

Hoi Allemaal,

Zo dit draadje maar weer eens bovenaan de lijst brengen, en natuurlijk heb ik daar zo mijn redenen voor :lol:.

Ik kom er namelijk net achter dat één van mijn aankomende projecten is uitgerust met een C.P. oftewel een Controllable Pitch Propeller. Vaak is zo'n propeller bij een model niet te doen, maar met een naaf van 25mm moet het wel lukken dacht ik zo.......... :lol:.

Kortom wie kan mij aan meer (nog :wink:) meer informatie geven over zo'n schroef? Ik heb al wat info uit het draadje van de 7-seas van Andre, maar verder houd het eigenlijk op. Ook werkt de link die Jan hierboven gaf helaas niet meer :(.

Wie o wie heeft meer info...................

Groetjes, Danny.

@Danny je kan via die link wel een cd bestellen waar het op staat.

De onderwerpen die te zien zijn worden steeds om de zoveel tijd veranderd.

Maar er is een Smit Nederland 1 : 20 of 25 die man had ze ook zelf gemaakt.
Die had ook een geluidsmodule uit Duitsland in de sleper die een paar honderd gulden koste maar klonk perfekt met eprom.
Motor en Marifoon geluiden hoorde je door de open deuren heen.

Maar ja hoe heet die man zit hij op dit forum hij was toen op bezoek bij Vaargroep Nienoord dat zal 1993 geweest zijn.

In principe weet ik de werking wel kan er een skets van maken als je daar belang bij hebt.

Hoi Allemaal,

Nog steeds ben ik op zoek naar informatie over variabele pitch schroeven. Mijn speurwerk op het internet heeft tot nu toe helaas nog niet veel opgeleverd :(.

Via, via heb ik al het één en ander liggen over zulke schroeven, maar ik wil meer :wink:.

In een aantal Duitse modelbouwbladen zouden nog wat artikelen staan over zulke schroeven;

Schiffsmodel 1979 - deel 7 - pagina 335
Schiffsmodel 1981 - deel 12 - pagina 625
Modelwerft 1987 - deel 7 - pagina 546
Modelwerft 1992 - deel 5 - pagina 56
Modelwerft 2001 - deel 8 - pagina 64

Aangezien een aantal van die artikelen ouder zijn dan ik ben :lol: snappen jullie wel dat ik die bladen niet heb, met andere woorden wie kan mij aan die artikelen helpen?

Groetjes, Danny.

Hoi Allemaal,

Niemand die één van die bladen heeft liggen? ze hoeven niet allemaal tegelijk hoor :wink: ( :lol: :lol: :lol: ).

Vooral de Modellwerft uit 1992 (deel 5, pagina 46)

modellwerft_1992_05.jpg

Foto; modellskipper.de

en de Schiffsmodell uit 1979 (deel 7, pagina 335)

schiffsmodell_1979_07.jpg

Foto; modellskipper.de

lijken me wel wat omdat deze (volgens de beschrijving) over grote variabele pitch schroeven gaan. Aangezien onder mijn model een schroefje van 110mm moet komen spreken we niet over een kleintje toch? :wink:

Groetjes, Danny

Hoi Danny,

ik kan eens voor je navragen bij een lid van de IG SpezialSchiffe die heeft een uitgebreid archief.

André

Hoi Andre,

In ieder geval bedankt voor het aanbod :thumbsup: , maar via de PB heb ik ook iemand die me hoogstwaarschijnlijk verder kan helpen. Mocht dat niet lukken ben je de eerste die het hoort..... :D .

Groetjes, Danny.

Back