Versus Composite DLG HK

eerst mooi recht maken en fixeren met secondelijm

daarna gewoon een 50 grams stukje glasmat knippen en aan de binnenzijde van de romp met 24U epoxy er in lijmen.... (genoeg overlappen, misschien zelfs zo groot als de hele opening is)

het stukje glasmat op huishoudfolie leggen en insmeren met epoxy, de overschot met een papiertje er weer uit deppen dan met folietje en al in de romp leggen en mooi aanduwen...
je kan er een lamp op zetten voor de warmte, maar dat is niet noodzakelijk...

24u later is je rompje sterker als ervoor ;)
dus weer perfect in orde

ps, ja die resin is wat hij bedoelt... is er perfect voor!

Laatst bewerkt door een moderator:
Hi firefox, bedankt voor de reactie. Ik wilde vandaag de reparatie uitvoeren maar kwam erachter dat alles in het rompje zit vastgelijmd. Eruit halen wordt dus lastig. Is het ook mogelijk het glasmatje aan de buitenkant te plakken? Ziet er niet uit maar is wel veel makkelijker.

naar de looks moet je niet kijken, voor je het weet is ie weer stuk :p

het dient tenslotte om te gooien en naar grote hoogtes te thermieken.
daar zie je die reparatie niet ;)

het enige probleem (en dat zie ik niet op de foto) is de volgende:
heeft dat rompje een opschuifkapje over de gehele neus? of enkel een afdekkapje over de opening.

wanneer de hele neus afgedekt wordt, kan je de romp niet aan de buitenzijde repareren, want dan krijg je de koker er niet meer rond.

als er enkel een afdekkapje zit, dan kan het wel.

Er zit een opschuifkapje, dus kan het aan de buitenkant. Thx voor het antwoord, ik doe een matje aan de buitenkant.

Puur ter informatie een paar fotos van de DLG reparatie. Het rompje heeft door een aantal fix harde "landingen" een knik opgelopen.

De romp fixeren met secondelijm:
full

De benodigdheden voor reparatie. Weegschaal voor mengen van exoxy, dit luistert erg nauw qua mengsel. 10:4 in mijn geval. 50 grams glasmat, bakje voor mengen, boterhamzakjes voor reparatie volgens advies van firefox in comments hieronder.
full

Glasmat op uitgeknipt plastic zakje leggen en "schilderen" met expoxymix
full

Overtollige expoxy afdeppen met wc papier. Later ook nog een papiertje er opgelegd en aangedrukt, daarna voorzichtig verwijderd.
full

Glasmatje eropgeplakt en voorzichtig randjes erafgeknipt. Nu nog een beetje gladstrijken (belletjes eruit voor zover mogelijk). Daarna laten drogen. Ik laat in volgende post zien wat het resultaat is.
full

groet,
Alex

ik wikkel de hele boel erg strak in met vershoudfolie, zodat de mat stevig tegen de romp hangt ;)

heb je de romp van tevoren even opgeruwd met schuurpapier?

Hi fireforx,

Inmiddels is de romp klaar, met een goed resultaat, dus bedankt voor de tips!

Ik had dus de weegschaal gebruikt om de expoxy-mix af te lezen. Dat is de eerste keer fout gegaan; ik moest een beetje schatten per gram epoxy/harder of de verhouding klopte. Daardoor was het eerst niet goed uitgehard. Binnenkort dus maar eens een sub-gram weegschaal kopen.

Toen heb ik het matje, die dus niet goed uitgehard was na 16 uur, erafgetrokken en de reparatie opnieuw gedaan. Daarna nog een beetje bijgeschuurd (gelukkig dus, want dat had ik niet gedaan). De mix opnieuw gemaakt met afronding in het voordeel van de epoxy-harder. Dit zorgde ervor dat het redelijk snel behoorlijk hard was. Reparatie duurt zonder uitharden 10 minuten dus no problemo.

De folie heb ik zoals je in de vorige fotosessie kunt zien niet strak om de romp gedaan; ik dacht dat het puur was om de buitenkant mooi glad te maken. Iets om voor de volgende keer rekening mee te houden. Wat ik ook niet wist is dat deze folie er gewoon weer af kan worden gehaald. Uiteindelijk is het ook zonder strak aanbrengen van de folie goed gegaan.

Uiteindelijk viel het allemaal best mee en ik ben verrast met het goede eindresultaat. (Randjes op de foto moeten er nog even af geknipt worden)

full

groet,
Alex

oei, ja, die folie dient inderdaad om het geheel aan te spannen ;)
sorry als ik dit niet vermeld had.
je verlijmd toch alles met druk? neem nu balsa bv? hehe

als ik een raad mag geven, koop volgende keer de 24u (finishin ) epoxy van ZAP. deze gebruik ik in 50-50% verhouding en werkt perfect...

de herstelling ziet er goed uit!

vergeet na het bijknippen niet ff met een schuurpapiertje bij te werken, want glasvezel met epoxy is als een mes... dus als je dan in je rompje bezig bent en je komt er perongeluk langs.... ;)
en glasvezel kruipt lekker diep, net als carbon.

Back