verticaal opstijgen EN landen met een ifo

Grappig...

Paul,

Wat voor motor heeft die gozer op zn Ifo? Zonder borstels neem ik aan?

Groet Wouter
:roll:
 
motor

gewoon een speedje ....
ik dacht een 300 7,2volt
 
Op de vtol IFO zit een brushless Lehner motor type 1010/31 van 40 gram. Via Corally "whisper gears" {64DP 18:98} word een WES carbon 10x5 aangedreven. Er zit een Jeti 04 3p regelaar van 3 gram op. De accu's zijn 2xKokam 880 Lithium polymeer cellen van samen 39 gram. De trekkracht is 500 gram en het vlieggewicht 206 gram. Het motor vermogen is eigenlijk veel te groot om er netjes mee te hoveren. Een paar tandjes "gas" is voldoende om op te stijgen. Bij de indoor meeting in Almelo heb ik ontdekt dat het veel makkelijker te doseren is als ik de accu eerst even in een ander model een kwartiertje wat leger vlieg.(Rare jongens, die Kokams, vroeger had ik meerdere pakketten voor 1 model, nu meerdere modellen voor 1 accu, anders komen ze niet leeg!)
afb191.jpg
 
Bert zei:
... Het motor vermogen is eigenlijk veel te groot om er netjes mee te hoveren. Een paar tandjes "gas" is voldoende om op te stijgen ...
Exponentieel op motor zetten? Het is wel een beetje het paard achter de wagen spannen ...
Leuk filmpje Bert, vooral de landing :)
 
@Ron: Het probleem is meer dat alle sensorloze regelaars wat moeite hebben met het eerste aanloop gedeelte van de motor omdat er nog geen feedback van de rotor positie is. Met een volle accu is het regelbereik gelimiteerd van motor uit (gas dicht) tot model schiet het dak in (eerste standje gas waarbij de motor draait). Een throttle curve helpt dus niet, een legere accu wel.
 
Re: motor

Mr.DEPRON zei:
gewoon een speedje ....
ik dacht een 300 7,2volt

Prophangen met een gewoon speed300-tje 7,2 ?????

:roll:

En sorry Bert dat ik je "die gozer" noemde :lol:
 
6V

Wat voor motor/prop/vertraging/accu verhouding kun je dan t beste gebruiken? 9 bij 6 en 5:1 op 7-8 cellen ongeveer?

Groetjes :roll:
 
thnx

Wat is dan ongeveer de trekkracht van die opzet? En met wat voor cellen haal je dat? Een veel zwaarder kistje als zo'n ifo is dan ook niet mogelijk denk ik..

Thnx 8)
 
Re: motor

Djensun zei:
Prophangen met een gewoon speed300-tje 7,2 ?????

Eigenlijk wel een goed idee, gewoon een speed300-tje 7,2V als ballast in het zwaartepunt mee nemen, kan ik ook eens met een volle accu prophangen i.p.v. propklimmen.


De gewone (niet vtol) IFO's vliegen met de tweede van de door Arjen voorgestelde opties: 10x4,7 1:6 en 7cellen. Met een bomvolle accu (7xGP60AAH of Sanyo 350AAC kom je dan op iets meer dan 400 gram trekkracht. De "pitchspeed" is dan niet erg hoog en alleen voor kistjes met een niet al te hoge minimum manouvreer snelheid geschikt. (zoals een IFO). Voor een kistje dat wat vlotter gevlogen wil worden is de 9x4,7 en 1:5 beter. (Ik vermijd het woord minimum vliegsnelheid want die is bij een prophangertje natuurlijk 0 km/h)

Nog wat meer videowerk van het vtol gebeuren inclusief verticale "touch and go".(Ander woord voor mislukte landings poging....)
http://www.xs4all.nl/~ronair
 
hjehjehje..... super filmpje.!!! waanzinning gezicht zo'n vtol IFO maar kost dat nou nog een hoop van je accu capaciteit... of merkje er zo ie zoniets van met die kokams

supergeluiden trouwens bij het filmpje.. een ifo met het geluid van een viertakter....

groet,

vinze
 
Hoi, Vinze.
3 vtol starts en landingen met 2 minuten motorlooptijd kosten ongeveer 100Mah (gemiddelde effectieve stroom is dus 3 Amp). In theorie kun je dus met 880 Mah ruim 24 starts en landingen doen in een dik kwartier. Overigens vlieg ik het pack liever eerst wat leeg in een ander model, voor ik de vtol probeer, dus het blijft bij een paar keer. Het moet natuurlijk wel iets bijzonders blijven, anders is de lol er snel af.
 
Back
Top