Klopt maar voor bewegingsziekte wordt vaak vertigo gebruikt, ik bedoelde dus bewegingsziekte, zeeziekte, misselijkheid etc.
Vandaag was een mooie dag, zon, minder wind dan afgelopen dagen, dus de dag om voor het eerst fpv te vliegen. Spulletjes in orde en met vrouw, baby en dochter naar de weilanden aan de rand van een bedrijvencomplex. Easystar gegooid met videobril op m’n voorhoofd want had geen zin om mezelf vanuit de lucht in een baggerpoel te zien liggen. Ging prima, afgelopen 2 maanden vooral met m’n RCpowers extra 300 acrobatiek gedaan, dus de EZ vloog als een 747 voor m’n gevoel, niks mis mee, mooi statig omhoog. Vervolgens door de bril kijken: beelden die ik ken van eerdere videoopnames en sturen gaat makkelijk. Tot zover alles wat goed ging. Dan verder met de leermomenten en aanbevelingen voor eerste FPV-vluchten:
- Doe er alles aan om goed georiënteerd te blijven, laat degene die meekijkt regelmatig vertellen waar je bent. Geef instructies wat redenen zijn om alarm te slaan.
- Probeer de eerste vlucht uit te stellen tot een dag met weinig wind, lukt dat niet blijf dan altijd bovenwinds met je vliegtuig. Laat je altijd direct vertellen als je benedenwinds afdrijft.
- Hoog (100-150 m) leek mij lekker veilig maar maakte herkenning v/d omgeving moeilijker
- Overweeg OSD/GPS om te vertellen hoe je terug komt. Had ik misschien best kunnen gebruiken, heb ik nog niet.
Hoe liep het af … Desoriëntatie, beetje storing op het beeld zorgden voor snel afdrijven met de wind (slechts 3 Bft op de grond). Snel m’n bril afzetten en kijken in de richting waarin gewezen werd, “Daar bij die meeuwen”, dus 300 meter verder op 25 meter hoog, hielp niet meer, weg EZstar…. #*t !!!! Achter een fabriekspand vlakbij een sloot vond ik hem terug. Heb m’n portie mazzel voor 2011 in een keer opgemaakt. Alles is nog heel op wat schuimkneuzingen na.
De bewegingsziekte waarmee ik dit draadje begon speelde geen enkele betekenis, geen last van gehad. In de hand je camera draaien is veel heftiger dan vliegend.
Binnenkort verslag 2e vlucht .