Vertigo

• Topicstarter Topicstarter sander73
  • Startdatum Startdatum
S

sander73

Guest
Hallo iedereen hier, ben van plan binnenkort te gaan FPV vliegen. Vandaag m'n Fatshark videobril ontvangen. Zojuist alles aangesloten en bril opgezet, camera in de hand. Daarbij kwam redelijk snel een (bekend) beginnend gevoel van zeeziekte opzetten. Hebben meer mensen hier last van (gehad) en zo ja: verdwijnt het als je hem vaker gebruikt ?

Dat klopt
Ga niet lopen met die bril op.
Ik moet altijd ergen tegenaan staan of zitten als ik vlieg.

Succes met je nieuwe hobby.

Zelf nooit zo'n last van gehad, maar zeker tijdens eerste vluchten iemand anders op laten gooien en zelf zitten.

Als je ogen iets anders zien dan je lijf ervaart raakt je evenwichtsysteem een beetje van slag.
Denk aan lezen in de auto of met je ogen dicht in een draaiend ding.

Dan zal het inderdaad wel het beste zijn om zelf zo min mogelijk te bewegen. Geen ervaring met dit maar zelf wel erg snel duizelig en wagenziek.

Gr. Dennis

da's net zoals bij het echte vliegen: "zolang je zelf stuurt is er niks aan de hand"
Bij vliegtuigen die ik FPV vlieg heb ik nergens last van.
Een Quadrokopter was in het begin even wennen.

Weet nog goed dat Fransbr ( FPV Buddy/spotter ) zonder het aan te kondigen mijn vliegtuig oppakte. Ik viel zowat achterover !!!

Inderdaad, als je vliegt heb je daar nagenoeg geen last van.
Als iemand anders hem beweegt val ik zowat om..
Maar het went heel snel hoor.

Succes !!!!!

Klopt maar voor bewegingsziekte wordt vaak vertigo gebruikt, ik bedoelde dus bewegingsziekte, zeeziekte, misselijkheid etc.
Vandaag was een mooie dag, zon, minder wind dan afgelopen dagen, dus de dag om voor het eerst fpv te vliegen. Spulletjes in orde en met vrouw, baby en dochter naar de weilanden aan de rand van een bedrijvencomplex. Easystar gegooid met videobril op m’n voorhoofd want had geen zin om mezelf vanuit de lucht in een baggerpoel te zien liggen. Ging prima, afgelopen 2 maanden vooral met m’n RCpowers extra 300 acrobatiek gedaan, dus de EZ vloog als een 747 voor m’n gevoel, niks mis mee, mooi statig omhoog. Vervolgens door de bril kijken: beelden die ik ken van eerdere videoopnames en sturen gaat makkelijk. Tot zover alles wat goed ging. Dan verder met de leermomenten en aanbevelingen voor eerste FPV-vluchten:
- Doe er alles aan om goed georiënteerd te blijven, laat degene die meekijkt regelmatig vertellen waar je bent. Geef instructies wat redenen zijn om alarm te slaan.
- Probeer de eerste vlucht uit te stellen tot een dag met weinig wind, lukt dat niet blijf dan altijd bovenwinds met je vliegtuig. Laat je altijd direct vertellen als je benedenwinds afdrijft.
- Hoog (100-150 m) leek mij lekker veilig maar maakte herkenning v/d omgeving moeilijker
- Overweeg OSD/GPS om te vertellen hoe je terug komt. Had ik misschien best kunnen gebruiken, heb ik nog niet.
Hoe liep het af … Desoriëntatie, beetje storing op het beeld zorgden voor snel afdrijven met de wind (slechts 3 Bft op de grond). Snel m’n bril afzetten en kijken in de richting waarin gewezen werd, “Daar bij die meeuwen”, dus 300 meter verder op 25 meter hoog, hielp niet meer, weg EZstar…. #*t !!!! Achter een fabriekspand vlakbij een sloot vond ik hem terug. Heb m’n portie mazzel voor 2011 in een keer opgemaakt. Alles is nog heel op wat schuimkneuzingen na.
De bewegingsziekte waarmee ik dit draadje begon speelde geen enkele betekenis, geen last van gehad. In de hand je camera draaien is veel heftiger dan vliegend.
Binnenkort verslag 2e vlucht .

Wauw

zwaar en heftig leermomentje....

Had je Sander zijn bijdrage gelezen/gezien ?
[105305] fpv-vliegen-alle-begin-moeilijk

Hoop dat je snel weer kunt gaan vliegen.

Ik had en heb inderdaad ALTIJD een piloot naast mij staan als spotter.
die weten en "voelen" precies wat ik doe en weten wil...
1 keer met een niet piloot als spotter gevlogen.. die haalde links en rechts al door elkaar :-)

groeten

Frank

Laatst bewerkt door een moderator:
Intens leermomentje ja, compleet gevoel van controleverlies dat ik me alleen herinner van de eerste keer dat ik m'n Robbe Rofly aan de hoogstartkabel hing, 22 jaar geleden. Desoriëntatie, geen goede instructies aan spotter en geen OSD. Dit gaat me geen tweede keer overkomen. OSD is onderweg en ga er de volgende keer alles aan doen om te zorgen dat alles volgens plan verloopt. Een andere RCvlieger als spotter lijkt me de beste optie, maar ik ken er niet zoveel.

Back